• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

مدیرکل محیط زیست استان کرمان: آلودگی مس سرچشمه ۳۳ برابر حد مجاز است

  • 13 دی 1396 - 7:51
 مدیرکل محیط زیست استان کرمان با اشاره به آلودگی ناشی از فعالیت متجمع مس سرچشمه گفت: میزان خروجی گاز so۲ از کوره های مس سرچشمه ۳۳ برابر حد مجاز است.
رضا جزینی زاده پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اثرات زیست محیطی در کوتاه مدت مشخص نمی شوند و در بلند مدت مخاطراتی برای مردم به وجود می آروند؛ به طور مثال تالاب هورالعظیم در اثر انجام فعالیت های اقتصادی و ایجاد اشتغال خشک می شود بعد از چند سال یک گرد و خاک از عراق می آید و تالاب به جای اینکه تنفس مردم را تسهیل کند، آلودگی را بیشتر می کند که نارضایتی مردم را به دنبال دارد.
وی با اشاره به ایجاد مشکل زیست محیطی که مس سرچشمه ایجاد کرده است، گفت: کارخانجات مس سرچشمه دیروز حجم زیادی از گاز so۲ و گوگرد در هوا پخش کرد.
جزینی زاده افزود: ما همیشه با آلودگی و تولید گازهای آلوده مس سرچشمه روبرو هستیم اما در این فصل شدت آلودگی به دلیل سردی، ساکن بودن هوا، ابری بودن هوا و جابجا نشدن باد ملموس تر می شود.
میزان خروجی گاز so۲ از کوره های مس سرچشمه ۳۳ برابر حد مجاز است
مدیرکل محیط زیست استان کرمان ادامه داد: میزان خروجی گاز so۲ از کوره فلش مجتمع مس سرچشمه ۳۸ هزار میلی گرم بر نرمال مترمکعب و در کوره کناری که کنورتور نام دارد ۵۸ هزار میلی گرم بر نرمال متر مکعب است؛ در واقع ۳۳ برابر حد مجاز از این مجموعه گاز خارج شده است.
وی با بیان اینکه حد استاندارد و حداکثر بار محیط از خروج گاز از مجموعه مس سرچشمه ۱۸۰ میلی گرم بر نرمال متر مکعب است، عنوان کرد: آلودگی ذرات از کوره کنورتور ۲۷۷.۷ بوده است که استاندارد آن ۱۵۰ میلی گرم بر نرمال متر مکعب است به این معنی که از این طریق حدود دو برابر حد مجاز آلودگی ذرات به محیط وارد می شود.
جزینی زاده تصریح کرد: ذرات آلوده اگر حتی درصد اندکی از حد نرمال بالاتر باشد و وارد محیط شوند، اثرات مخربی به همراه دارند؛ زیرا مستقیما  وارد ریه افراد می شوند. این در حالی است که گاز so۲ وقتی وارد محیط می شود و غیرمستقیم اثرات خود را می گذارد.
راهکارایی برای کاهش آلودگی مس سرچشمه
وی یکی از پیشنهادهای محیط زیست در خصوص آلودگی ناشی از کارخانه مس سرچشمه را جمع آوری گاز so۲ و تبدیل آن به اسید سولفوریک دانست که در بلندمدت قابل انجام است و گفت: راهکار دیگر برای کوتاه مدت این است که ظرفیت های تولید را پایین بیاوریم که مورد قبول صاحبان کارخانه نیست.
جزینی زاده پیشنهاد کارخانه مس سرچشمه را رقیق کردن گاز so۲ ذکر کرد و اظهار داشت: رقیق کردن این گاز مشکلات زیست محیطی را حل نمی کند و فقط باعث می شود این  گاز به لایه های فوقانی جو برود و بعد بر اثر باران به سطح زمین برگردد و آلودگی های ثانوی مانند باران اسیدی ایجاد کند.
وی بیان داشت: براساس رسالت سازمان محیط زیست در خصوص آلودگی کارخانجات مس سرچشمه به دستگاه های قضایی شکایت کردیم اما متاسفانه برای این آلودگی که برای همه ملموس است، دستگاه قضا نظرات کارشناسی ما را نگرفته و در دادگاه بدوی حکم برائت صادر شده است. بعد از اعتراض پرونده به دادگاه تجدید نظر فرستاده شد اما براساس اخبار غیر رسمی در دادگاه تجدید نظر رای دادگاه بدوی تایید شده است.

 

ثبت دیدگاه