فاطمه اسفندمز
دانشجوی معماری و عضو هیات تحریریه انارپرس
چند روزی است که با مسدود شدن بریدگی بولوار آیت الله خامنهای شاهد انتقادات و اختلاف نظراتی هستیم. در این مطلب این نظرات تحلیل کرده و مورد بررسی قرار میدهیم.
مزایا و معایب مسدود شدن این بریدگی:
با مسدود شدن این بریدگی، اولین چیزی که نمود پیدا میکند موضوع «انسان محوری» است که در جوامع امروزی بسیار حائز اهمیت است.
این بولوار که قبلاً با نام بولوار سلامت از آن یاد شده بود محیطی برای پیاده روی، دوچرخه سواری، ورزش و … است و با بسته شدن این بریدگی و کف سازی که میان بولوار صورت گرفته فضا را برای این موضوع امنتر و مستقلتر میکند.
اما چیزی که در این میان مورد توجه قرار میگیرد خیابانی ست که از جاده کمربندی به داخل شهر میآید. این موضوع به خودی خود بسیار خطرناک و قابل بررسی است، چرا که در جاده کمربندی هیچ گونه تدبیری در خصوص خروج ماشینها به این سمت اندیشیده نشده و همچنین با مسدود شدن این بریدگی ماشینها به یک مسیر مسدودی میرسند که مجبور به دور زدن در بریدگی جلوی مدرسه سما میشوند و محیط نسبتاً پر رفت و آمد و خطرناکی را در مقابل مدرسه ایجاد میکنند.
نکته قابل ذکر دیگر این است که مسیر ارتباطی میان کوی امام حسین (ع) با مرکز شهر کم رنگتر میشود که این موضوع نیز عامل ناراحتی تعدادی از مردم این شهرک شده.
مزایا و معایب مسدود نشدن این بریدگی:
درصورت بسته نشدن بریدگی، میتوان یک میدان ارتباطی بسیار خوبی را در این منطقه شاهد باشیم که میتواند محیط ارتباطی میان انار و کوی امام حسین (ع) نیز باشد.
اما این مساله ما را از “انسان محوری” به “ماشین محوری” میرساند، یعنی عبور و مرور ماشینها را به رفت و آمد انسانها ترجیح دادهایم و امنیت محیطی که بتوان با خیالی آسودهتر در آن ورزش کرد، کم رنگتر میشود.
ولی باز هم نکته قابل توجه دیگری هست که آن ورود ماشینها از جاده کمربندی به داخل شهر است. اگر از خطرات ناشی از خروج بی مقدمه ماشینها از جاده کمربندی چشم پوشی کنیم به جای برخورد به مسیر مسدود به میدان یا چهار راه میرسند و میتوانند مسیر خود را ادامه دهند و همچنین از تجمع در بریدگیهای دیگر از جمله بریدگی مقابل مدرسه سما جلوگیری میشود.