• امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024

قیمت‌هایی که در شیراز ثابت نماند

  • 27 آذر 1398 - 13:43
قیمت‌هایی که در شیراز ثابت نماند

شیراز_ پس از اصلاح مصرف سوخت، نرخ حمل بار و ناوگان حمل و نقل شیراز درگیر افزایش شد. این در حالیست که هر دو سوی این چرخه، یعنی خدمات دهنده و خدمات گیرنده از شرایط فعلی گلایه دارند.

شاید بتوان گفت یکی از اصلی ترین اهدافی که طرح مدیریت مصرف سوخت به دنبال آن بود کنترل مصرف بنزین در مصارف شهری است.

کاهش مصرف سوخت در کنار سهمیه بندی کردن عرضه سوخت شرایط را برای افرادی که در حوزه حمل و نقل شهری اقدام به فعالیت می‌کردند دچار چالش کرد.

از جمله چالش‌های که پیش بینی می‌شد در این حوزه رخ دهد می‌توان به افزایش دستمزدها، افزایش قیمت قطعات خودرو و … اشاره کرد.

وجود سیستم‌های حمل و نقل شهری از جمله مهمترین ویژگی‌های است که در هر شهری باید وجود داشته باشد و اگر این مهم در شهرها وجود نداشته باشد به طور کلی می‌توان گفت عنصر اصلی شهر از بین رفته است.

پس از اصلاح قیمت‌های سوخت و وعده‌های دولت مبنی بر عدم افزایش قیمت سایر کالاها و یا خدمات، در شیراز اما شرایط نرخ‌ها به روال قبل نماند و اکنون هم نرخ‌های حمل و نقل مسافر درون شهری و هم حمل بار دچار تغییراتی شده است.

این تغییرات به گفته متولیان حوزه حمل و نقل بار ناخواسته و ناشی از افزایش قیمت در بخش‌های مختلف نظیر لوزام یدکی و… نیز بوده که رانندگان را ناچار می‌کند تا نرخ‌های خود را تغییر دهند.

این در حالی است که رانندگان در سیستم حمل و نقل مسافری و باری و از دیگر سو شهروندان هر دو از شرایط موجود گلایه دارند.

یکی از قول‌هایی که دولت پس از اجرای طرح مدیریت مصرف به مردم و فعالان بخش حمل و نقل داده بود ثابت ماندن قیمت‌ها و حمایت‌هایی بود که در قالب‌های مختلف به این بخش اختصاص یابد.

حمایت‌های معیشتی در انتظار سیستم ناوگان حمل و نقل شهری

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر در این خصوص گفت: تداوم نوسازی سیستم تاکسیرانی شهری می‌تواند شرایط اقتصادی تاکسی رانان را بهبود دهد.

ضامنی در خصوص سیستم ناوگان شهری شیراز بیان کرد: ارائه تسهیلات مختلف به رانندگان بخش حمل و نقل شهری منجر به نوسازی و همچنین اقبال عمومی از این سیستم حمل و نقل خواهد شد.

وی افزود: ارائه تسهیلات عمومی و پرداخت یارانه‌های معیشتی در کنار پرداخت یارانه‌های سوخت از جمله برنامه‌هایی است که در راستای حمایت از بخش حمل و نقل عمومی شهری در نظر گرفته شده است.

مدیریت مصرف سوخت و تغییرات جوی عامل افزایش قیمت

نایب رئیس اتحادیه بار فروشان نیز گفت: افزایش قیمت سوخت تأثیری بر افزایش قیمت حمل و نقل داشته اما تنها عامل افزایش قیمت نیست.

ابوالقاسم غلامرضاپور ادامه داد: تغییرات جوی نیز از جمله عواملی است که منجر به افزایش هزینه‌های حمل و نقل این حوزه شده است.

او خاطرنشان کرد: کاهش قدرت خرید افراد نیز در کاهش فعالیت‌های حمل و نقل در این بخش بی تأثیر نبوده و اگر نظارت در این بخش افزایش یابد شاهد کنترل کاهش یا افزایش قیمت خواهیم بود.

غلامرضا پور با اشاره به اینکه بخش قابل توجه‌ای از فعالان این بخش از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند عنوان کرد: بخشی از فعالیت‌های این حوزه نیز توسعه خودروهای بنزین سوز انجام می‌شود که اگر نظارت در این بخش افزایش یابد برخی نمی‌توانند به صورت خودسرانه نسبت به افزایش قیمت اقدام کنند.

وی معتقد است: در این بخش عرضه و تقاضا عامل اصلی تعیین قیمت بوده و اگر شرایط حاکم بر بازار اجازه دهد قیمت افزایش یا حتی کاهش خواهد یافت.

رانندگان تاکسی و حمل بار ناراضی

وعده‌های حمایت از فعالین بخش حمل نقل شهری و باری خبرنگار مهر را برآن داشت تا به سراغ فعالین این بخش رفته و از مشکلات آنان بدون واسطه آگاهی یابد.

مشکلات متعددی از طریق این افراد به خبرنگار مهر منتقل شد که وجه مشترک این مشکلات علاوه بر عدم حمایت از فعالان این بخش عدم نظارت و کنترل قیمت‌های لوازم جانبی خودرو بوده است.

محسن اسلامی یکی از فعالان بخش حمل و نقل شهری است گفت: به علت مستهلک بودن لوازم خودرو اگر اقدام به خرید کالاهای یدکی کنیم شاهد افزایش قیمت ناگهانی و چندین برابری این محصولات هستیم.

وی افزود: افزایش ناگهانی و یکباره نرخ محصولات یدکی خودرو و عدم توجه به معیشت فعالان این بخش منجر به سرخوردگی و عدم رغبت به فعالیت در این بخش توسط فعالان بخش حمل و نقل شهری شده است.

رئیس اتحادیه لوازم یدکی: حاضر به مصاحبه نیستم

بعد از بیان مشکل افزایش قیمت ناگهانی لوازم یدکی خودرو خبرنگار مهر تلاش کرد با رئیس اتحادیه مربوطه گفتگو کند.

وی با بیان اینکه حاضر به مصاحبه نیست گفت: حاضر به مصاحبه نیستم چون خبرنگاران به دنبال ایجاد مشکل برای کشور هستند.

به هر حال باید در این رابطه راهکار جدی اتخاذ شود تا هم منافع رانندگان خودروهای عمومی و حمل بار دچار مشکل نشود و هم شهروندان بار اضافه ای از ناحیه سفرهای درون و برون شهری و همچنین حمل بار تحمل نکنند.

این در حالی است که دولت پس از اجرای اصلاح قیمت سوخت وعده داده بود که به هیچ عنوان قیمت سایر کالاها افزایش نخواهد یافت.

ثبت دیدگاه