• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

جریان آب در رگ‌های قنات ۵۰۰ ساله‌ی فسا

  • 20 اردیبهشت 1399 - 18:27
جریان آب در رگ‌های قنات ۵۰۰ ساله‌ی فسا

مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: با انجام اقدامات فنی و مهندسی، قنات “بناب ششده” با قدمتی ۵۰۰ ساله، جان تازه‌ای گرفت.

امیر اسلامی گفت: چشمه‌های قنات کهنسال “بناب ششده” در روستای قادرآباد شهرستان فسا با رسوب شکنی گالری و بغل تراشی،  احیاء شده و دبی آب آن از ۱۶ به ۳۵ لیتر بر ثانیه افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی فارس، او گفت: این قنات ۱۳۵۳ متر طول دارد و پیش از مرمت، ۵۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی روستای قادر آباده ششده را آبیاری می‌کرده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: بعد از مرمت این قنات امکان آبیاری ۱۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی قادرآباد را پیدا کرده و بالغ بر ۳۰ خانوار را از برکات خود بهره‌مند خواهد کرد.

او یادآور شد: بدنه و کف قنات به مرور زمان سخت و سنگی شده بود و برای اولین بار در استان فارس حجمی معادل ۸۰ متر مکعب رسوب شکنی در یک قنات انجام شد.

اسلامی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۲۴ رشته قنات به طول ۵۸ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال در استان فارس مرمت و بازسازی شد و افزایش آبدهی ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه را به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه مرمت و بازسازی هفت کیلومتر بیشتر از برنامه پیش بینی شده بود، ادامه داد: اعتبار مورد نیاز برای مرمت قنات‌ها از محل اعتبارات طرح کمک‌های فنی و اعتباری ملی تامین شده است.

اسلامی با بیان اینکه امسال مرمت ۷۴ رشته قنات به طول تقریبی ۳۰ کیلومتر در دستور کار است، گفت: از محل اعتبارات استانی سیل ۷۰ میلیارد ریال به این امر اختصاص داده شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه مرمت ۷۴ رشته قنات اعلامی، افزایش آبدهی به میزان ۳۰۰ لیتر بر ثانیه را به دنبال دارد، گفت: ۵۰ قنات خشک استان فارس پس از بارندگی های بهاره مجددا فعال و آب در آنان جاری شده است.

ثبت دیدگاه