• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

استفاده از سقف‌ خانه‌های تاریخی شیراز در تهران

  • 11 خرداد 1399 - 16:03
استفاده از سقف‌ خانه‌های تاریخی شیراز در تهران

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس گفت: برخی از سقف های خانه های تاریخی شیراز در منازل لاکچری تهران مورد استفاده قرار می گیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر، چندی است که تصویری از سقف شاهنشین خانه تاریخی فرهادی که ثبت ملی شده، این نگرانی را ایجاد کرد که آثار بجا مانده از خانه‌های تاریخی شیراز به مرور از دیده‌ها پنهان شده و حتی این نقاشی‌ها در خانه‌های لوکس تهران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در پی این رویداد، با پی گیری خبرنگار مهر مشخص شد این خانه چندین دست گشته و در نتیجه معلوم نیست کدام یک از صاحبان این بنای میراثی موجب ناپدید شدن این نقاشی شده است در حالی که به گفته یکی از فعالان میراث فرهنگی این خانه افزون بر نقاشی فوق، در دیگر اتاق‌ها هم دارای نقاشی‌های ارزشمند بوده است.

مسعود منیعاتی با بیان اینکه خانه حکیم السلطنه به دلیل قرار گرفتن در کوچه حکیم السلطنه شیراز به این نام شهرت یافته است در حالی که سند موثقی از متعلق بودن به حکیم السلطنه وجود ندارد، درخصوص ثبت ملی این بنای تاریخی، گفت:این بنا به نام خانه فرهادی ثبت ملی شده است.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس با یادآوری اینکه پس از رئیس اتحادیه مهمانپذیرهای شیراز این خانه دو بار دیگر خرید و فروش شده است، افزود: اکنون این خانه در اختیار فردی به نام اخوان است.

وی پیرامون سقف نقاشی شده به سرقت رفته این خانه، تصریح کرد: ۵ سال پیش یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس گزارشی از سرقت بخشی از سقف خانه فرهادی داد و تا ۲ سال پیش هم که خانه را دیدم بخشی از سقف‌های خانه دزدیده شده بود.

منیعاتی وضعیت کنونی خانه تاریخی فرهادی را نامشخص عنوان کرد و درباره ارزش تاریخی نقاشی‌های سقف خانه یادشده، تاکید کرد: معمولاً کسانی که در گذشته کار نقاشی به شیوه سنتی روی سقف انجام می‌دادند نامی از خود باقی نمی‌گذاشتند در حالی که در هنر کاشی کاری سنتی ایرانی دوره قاجار درج می‌شد که در کدام کارگاه ساخته شده است اما برای سقف‌ها معمولاً نوشته‌ای نداریم.

وی با این حال، اظهار کرد: این چیزی از ارزش نقاشی‌های سنتی خانه‌های شیراز کم نمی‌کند چراکه همه نقاشی خانه‌های تاریخی شیراز دارای سبک شیرازی هستند و از رنگ‌ها، طرح‌ها و ترنج‌های شیرازی در این سقف‌ها استفاده شده و روایتگر دوره‌های تاریخی هستند.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس در ادامه تصریح کرد: مالک کنونی خانه حکیم السلطنه شیراز قصد بازسازی و مرمت دارد اما به نظر می‌رسد به خاطر سرمایه مشکلاتی دارد.

وی در تحلیل به سرقت رفتن آثار بجا مانده از خانه‌های تاریخی شیراز از جمله نقاشی‌های سقفی معتقد است که افرادی بافت تاریخی شیراز را می‌شناسند و با دانش اینکه بناهای فوق چه ارزشی دارند دست به چنین کاری می‌زنند.

به گفته منیعاتی، بخشی از سقف خانه‌های تاریخی شیراز در خانه‌های لاکچری تهران مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ یکی از نقاشی‌های ارزشمند و تاریخی شیراز در رستورانی در خیابان فرشته تهران به کار برده شده است.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس خواستار این شد که شهرداری بافت تاریخی شیراز در راستای ساماندهی کوچه نارنجستان قوام کوچه حکیم السلطنه را ساماندهی و کف فرش کرده و دیوارهای آن‌را بازسازی کند.

وی وجود حمام تاریخی حاج هاشم و چندین اثر تاریخی در این کوچه را دلیلی بر ارزشمندی این بخش از شیراز عنوان کرد.

ثبت دیدگاه