• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

حفر چاه‌های جدید، نوید تامین آب شرب برای مناطق شمال غرب شیراز

  • 19 خرداد 1399 - 14:23
حفر چاه‌های جدید، نوید تامین آب شرب برای مناطق شمال غرب شیراز

تداوم خشکسالی‌های چند سال گذشته به کمبود آب و نشست سفره‌های زیرزمینی در برخی از مناطق شیراز دامن زده و لزوم تامین آب مورد نیاز شهروندان به ویژه در مناطق شمال غرب را ضروری کرده است، این موضوع امسال با حفر چاههای جدید در اولویت اجرا قرار دارد.

همچنین شیوع ویروس کرونا و تأکید بر رعایت بهداشت عمومی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری افزایش چشمگیر مصرف آب را به دنبال داشته است ، کلان شهر شیراز برای گذر از فصول گرم به تامین آب شرب بهداشتی و سالم به صورتی پایدار و مستمر نیاز دارد که با حفاری چاه های جدید در این زمینه اقدام شده است.

کارشناس مسئول نقشه‌کشی و نقشه‌برداری شرکت آب و فاضلاب شیراز روز دوشنبه اعلام کرد : امسال زمان شیوع ویروس کرونا ، همزمان با اوج مصرف آب در فصل نسبتا گرم سال  بود. با گرم شدن هوا و ورود کولرهای آبی برای تأمین آب مصرفی شهروندان و گذر از فصول گرم میزان مضاعفی آب نیاز است.

مجید نوروزی با بیان اینکه  شرکت آب و فاضلاب شیراز با مد نظر قراردادن این موضوع که آب مورد نیاز شهروندان می بایست با کمترین چالش تامین شود افزود: با در نظر گرفتن الحاق روستاهای اقماری جدید به شیراز ، برای گذر از فصول گرم و برون‌رفت از تنش آبی سال ۱۳۹۹ اقداماتی انجام شده  است ازجمله این اقدامات می‌توان به احداث خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درود زن و نیز حفاری چاه‌های جدید اشاره کرد.

نوروزی با اشاره به حفاری چاه محمدیه به عمق ۳۱۰ متر با توجه به آب‌رسانی بهتر به شهروندان منطقه شهرک والفجر، کوی چمران و شهرک‌های جنوب کمربندی شیراز  گفت: عملیات حفاری چاه محمدیه سیمان واقع در یال جنوبی کوه دراک در بافت آهکی جانمایی شده در اسفندماه ۱۳۹۸ شروع و  لوله‌گذاری گردید و در پایان فروردین به اتمام رسید و عملیات آزمایش پمپاژ شروع شده است .

این کارشناس مسئول نقشه‌کشی و نقشه‌برداری خاطرنشان کرد: با توجه به فاصله نزدیک این چاه به خطوط انتقال آب و برق هزینه لوله‌گذاری و برق‌کشی انجام شده و واحد بهره‌برداری در حال تجهیز و راه‌اندازی  این چاه برای تامین آب تابستانی است.

نوروزی از حفر چاه در محوطه دانشکده علوم قرانی  شیراز خبر داد و گفت: با توجه به کم‌آبی در خیابان‌های مطهری و ستارخان در سال های  گذشته پس از مذاکره با مدیریت دانشکده علوم قرانی و عقد تفاهم‌نامه،زمینی در این دانشکده در اختیار شرکت قرار گرفت که اقدام به اخذ مجوز حفر چاه و شروع عملیات حفاری گردید.

این کارشناس مسئول ابراز داشت: چاه دانشکده علوم قرآنی شیراز  در بافت و سفره آبرفتی حفر شده که به دلیل آبرفتی بودن سفره می‌بایست سفره آب‌های سطحی آلوده و آب‌های عمیق جدا شود تا از نفوذ آلودگی به سفره‌های زیرین و آب شرب جلوگیری به عمل آید.

وی افزود: به همین دلیل این چاه تا عمق ۹۶ متری سطح زمین با مته ۲۸ اینچ حفاری و سپس با لوله‌های کور و بدون درز ۲۰ اینچ لوله‌گذاری و بین لایه زمین و جدار لوله حدود ۱۸ مترمکعب بتن تزریق شد که انجام این عملیات، به جلوگیری از نفوذ هرگونه آب آلوده به درون چاه می انجامد.

نوروزی در ادامه تصریح کرد: از اوایل خرداد ماه ادامه حفاری این چاه شروع‌شده و عمق نهایی این چاه بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ متر پیش‌بینی‌شده است که در آینده نزدیک عملیات حفاری و لوله‌گذاری به اتمام خواهد رسید.

کارشناس مسئول نقشه‌کشی و نقشه‌برداری آبفا شیراز گفت: عملیات حفاری چاه ۳۱۶ جدید نیز در باغ رشیدی واقع در چهارراه عفیف‌آباد نیز برای کمک به تأمین آب در خیابان‌های قصردشت و عفیف‌آباد در اواخر اردیبهشت شروع‌شده است.

وی با اشاره به‌پیش بینی عمق نهایی این چاه بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ متر افزود: عملیات لوله‌گذاری و تزریق بتن این چاه انجام شده است با توجه به بافت منطقه و سفره آبرفتی این چاه نیز، باید عملیات تزریق بتن و کور کردن لایه سطح انجام گردد تا مانع آلوده شدن چاه شویم که انشالله تا پایان خردادماه عملیات حفاری و لوله‌گذاری به اتمام خواهد رسید و در مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

نوروزی اظهار داشت: چاه ۱۱۲ پلاستیک‌سازی نیز واقع در یال جنوبی کوه کفترک جنب تونل سعدی در بافت آهکی بجای چاه خشک و از مدار خارج‌شده قدیمی پیش‌بینی‌شده است که عملیات حفاری این چاه از اردیبهشت امسال شروع و در حال حاضر در عمق ۱۱۰ متری در بافت آهک مشغول حفاری می‌باشد.

این کارشناس مسئول عمق پیش‌بینی‌شده جهت این چاه را ۳۵۰ متر اعلام کرد و افزود: با توجه به منطقه وسیع تحت پوشش این چاه از بلوار سرداران، بلوار نصر و منطقه ریاستی و نزدیکی خط انتقال بخش اعظمی از مشکلات آب‌رسانی به این مناطق مرتفع خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود چاه مذکور تا پایان خرداد به بهره‌برداری برسد.

بحران آب و تنش آبی در فصول گرم سال موضوعی است که هر سال با رسیدن فصل تابستان نمود تازه پیدا می کند، کلان شهر شیراز در تیررس مشکلات ناشی از تنش آبی است و این موضوع در سال‌های اخیر نمود بیشتری یافت.

ثبت دیدگاه