• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

گلایه شهروندان بیرم از نبود نمایندگی هلال احمر برای مقابله با حوادث

  • 23 خرداد 1399 - 9:49
گلایه شهروندان بیرم از نبود نمایندگی هلال احمر برای مقابله با حوادث

زمین‌لرزه‌های اخیر در جنوب استان فارس که باعث سلب آسایش مردم و ایجاد ترس در دل آنان شد، گرچه تلفاتی نداشت، نگرانی‌هایی را درباره وضعیت امداد و نجات در این ناحیه در فضای مجازی از جمله نبود نمایندگی هلال احمر در بیرم لارستان مطرح کرد.

کانون زمین لرزه سه شنبه شب بیستم خرداد ۹۹ شهر بیرم از توابع لارستان بود که با گذشت دو روز از زمین‌لرزه یاد شده ، متنی در فضای مجازی انتشار یافت که در آن، از قول شهروندان بیرم گلایه‌هایی در زمینه عدم استقرار نمایندگی هلال‌احمر در این شهر مطرح شده بود.
در بخشی از این متن آمده است:”شهر بیرم از مناطق زلزله‌خیز استان فارس است، زلزله اخیر به لطف خدا تلفات جانی در پی نداشت؛ اما اگر این زلزله‌ها خساراتی داشت مردم بیرم با کدام آمادگی، علم و امکانات تا قبل از رسیدن نیروهای متخصص امدادی باید به کمک مصدومان ، حادثه‌دیدگان و خسارت‌زدگان برسند. با توجه به شرایط خاص منطقه ضرورت وجود یک نمایندگی هلال‌احمر که در این مواقع به کمک مردم بشتابد و همچنین در طول سال آموزش‌های امدادی لازم را به نیروهای داوطلب مردمی ارائه دهد، احساس می‌شود.”

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان فارس پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درخصوص مطلب منتشرشده در فضای مجازی عنوان کرد: هنوز در هفت شهرستان که به‌تازگی به شهرستان‌های فارس افزوده‌ شده‌اند، نمایندگی هلال‌احمر وجود ندارد. نمایندگی هلال احمر نیز ابتدا باید به شهرستان تعلق گیرد و نه شهر. بیرم نیز یکی از شهرهای شهرستان لارستان است.

مهدی خوبیار افزود: مجموعه هلال‌احمر لارستان در شهر بیرم خانه هلال دارد و می‌تواند ازطریق خانه‌های هلال به آموزش افرادی که تمایل دارند با هلال احمر همکاری کنند، بپردازند تا در زمان حوادث از یاری آنان استفاده ‌شود.

وی افزود: لزوماً نیاز نیست اگر حادثه‌ای در نقطه‌ای رخ داد، حتما نمایندگی هلال‌احمر در آن منطقه موجود باشد؛ زیرا شبکه هلال احمر به‌گونه‌ای است که حتی اگر در شهری نمایندگی یا انبار نداشته باشد، به‌صورت خودکار از سایر مناطق تامین شود.

معاون امداد و نجات هلال احمر فارس اظهار کرد: درصورتی که حادثه‌ای رخ دهد که در حد توان و امکانات موجود در استان نباشد از استان‌های معین کمک می‌گیریم؛ بنابراین هیچ مشکلی در روند کمک‌رسانی ایجاد نمی‌شود.

خوبیار درباره وضعیت امدادی در زلزله اخیر فارس گفت: شهرهای گراش و خنج احتیاجی به کمک از شهرهای مجاور نداشتند و فقط یک تیم مدیریتی از استان به این مناطق اعزام شد که بر روند فعالیت‌ها نظارت کند؛ همچنین شهر بیرم دچار هیچ مشکلی نشد و چنانچه غیر از این بود، هلال احمر شهرستان لار موظف  بود در آنجا حضور یابد.

وی تعداد گروه‌های امدادی فعال در زلزله اخیر فارس را مجموعاً ۱۱ تیم برشمرد و گفت: در زمان وقوع زمین‌لرزه ابتدا باید به ارزیابی پرداخت. در شهر بیرم نیز ارزیابی از سوی بخشیاری، دهیاری و تیم‌های هلال احمر اعزامی از شهر لار صورت گرفت و محقق شد که هیچ مشکلی پس از وقوع زمین‌لرزه در این شهرستان ایجاد نشده است.

 ۲۰ خرداد ماه زلزله‌ای با شدت ۱ .۵ ریشتر، بیرم، خنج و محمله را در استان فارس لرزاند، اندکی بعد در ساعت ۲۱ و ۴۸، زلزله‌ای با شدتی اندکی بیشتر برابر با ۷. ۵ ریشتر این بار بیرم، خنج و لامرد را لرزاند. سومین زلزله در این منطقه در ساعت ۲۲ و۱۳ دقیقه، هرچند شدتی کمتر و حدود ۴ ریشتر داشت، اما باعث شد که مردم منطقه شب را از ترس زلزله در خیابان‌ها سپری کنند.

ساعت ۲بامداد ۲۱ خرداد نیز زلزله‌ای به بزرگی ۴ریشتر در بیرم، خنج و عمادده در فارس احساس شد. ساعت ۸صبح ۲۱ خرداد  نیز زلزله دیگری با همین شدت در این منطقه و ساعت ۱۰ و۲۳ زلزله دوم به بزرگی ۰۲ . ۴ ریشتر در محمله و علامرودشت فارس احساس شد. همه این زلزله‌ها در عمق ۱۰ یا ۱۱کیلومتری زمین رخ دادند.

از خسارات این زلزله می‌توان به آسیب ۸۰ واحد مسکونی در بیرم، ریزش در گردنه بالنگستان و ریزش آوار در روستاهای مز و آشنا در اطراف خنج اشاره کرد.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

ثبت دیدگاه