• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

احتمال جیره‌بندی آب در شیراز

  • 09 تیر 1399 - 8:37
احتمال جیره‌بندی آب در شیراز

حسام خسروی معاون بهره‌برداری شرکت آبفا شیراز گفت: با افزایش ۱۲ درصدی مصرف آب در شیراز نسبت به مدت مشابه پارسال، احتمال نوبت بندی وجود دارد.

خسروی بیان کرد: تابستان امسال علاوه بر گرما با شیوع بیماری کووید ۱۹ نیز سهم مصرف آب را در کلانشهر شیراز افزایش داده است.

این مقام مسئول هشدار داد: در شرایط کنونی، قطعا همراهی شهروندان را می‌طلبد تا از شرایط پیک مصرف آب عبور کنیم، اگر مشارکت مناسبی را شاهد نباشیم، شاید به اجبار وارد مرحله نوبت بندی شویم.

خسروی با تاکید براینکه شرکت آبفای شیراز تلاش خود را برای جلوگیری از تشدید مشکلات آبی به کار گرفته است، گفت: تلاش آبفا، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید آب و مدیریت مطلوب شبکه، برای ممانعت از ورود به مرحله نوبت بندی است.

معاون شرکت آبفای شیراز با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده شیراز در فصل گرما، مهاجرپذیری است، گفت: همه ساله در فصل گرما با توجه به حضور برخی از شهروندان ساکن استان‌های جنوبی و حتی شهرستان‌های گرمسیر فارس در شیراز، شاهد افزایش تعداد مصرف کنندگان هستیم و همین امر در کنار افزایش نیاز به آب در فصل گرما، فشار بیشتری را به منابع آبی وارد می‌کند.

خسروی با اشاره به اینکه شرایط کرونا و پررنگ شدن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ماندن شهروندان در خانه، به افزایش مصرف، کمک کرده است، گفت: این مسائل بر شهرک‌ها و مناطق حاشیه‌ای شهر که ساماندهی مناسبی از قبل نشده‌اند، تاثیر بیشتری می‌گذارد.

این مقام مسئول با تاکید براینکه شدت گرمای هوا و ماندن تعداد بیشتری از شهروندان در خانه، مدت زمان استفاده از کولر‌های آبی را افزایش داده است، گفت: قطعا اگر مردم مصرف آب را مدیریت نکنند، با کمبود مواجه خواهیم شد.

معاون بهره‌برداری شرکت آبفا شیراز در عین حال گفت: این شرکت با همکاری سازمان آب منطقه‌ای فارس در تلاش است تا در صورت نیاز چند چاه آبی برای پشتیبانی از منابع آبی شیراز وارد مدار کند.

خسروی با بیان اینکه آب موضوعی دو سویه بین تولیدکننده و مصرف کننده وجود دارد، افزود: در برخی مناطق، مشترکین مستقیما از شبکه‌ها، آب را پمپاژ می‌کنند، این امر بر فشار آب در طول شبکه تاثیر منفی خواهد داشت و باعث افت فشار آب برای همسایگان و واحد‌های مسکونی اطراف می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: در دو شب گذشته شاهد بروز حادثه آتش سوزی در یکی از پست‌های بزرگ برق شهری بودیم و بخش مهمی از تولید ما از مدار خارج شد و به سهم خود یک تنش آبی موقت ایجاد کرد که به سرعت رفع شد.

معاون بهره‌برداری شرکت آبفا شیراز مجددا از همشهریان شیرازی خواست تا با مدیریت مصرف و استفاده از مخزن ذخیره به عبور از تابستان پیش رو بدون بحران آبی کمک کنند.

خسروی همچنین آخرین آمار تولید آب در شیراز را ۵۶۵ هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: شیراز از شهر‌های مهاجر پذیر است و نسبت به شهر‌های دیگر رشد انشعابات آبی بیشتری دارد، به گونه‌ای که سالانه ۷ درصد به تعداد کل مشترکین آن اضافه می‌شود، در حالی که متوسط افزایش مشترکین در کشور سالانه ۴ درصد برآورد می‎شود.

ثبت دیدگاه