• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

تصمیمات جدید برای احیای دریاچه کافتر اقلید فارس

  • 24 مرداد 1399 - 21:13
تصمیمات جدید برای احیای دریاچه کافتر اقلید فارس

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: با رایزنی‌های انجام شده با استاندار فارس و دیگر نهادهای ذی‌ربط، به زودی عملیات اجرایی احیای دریاچه کافتر اقلید آغاز می‌شود.

حمید ظهرابی، پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سازمان حفاظت محیط زیست، برای احیای تالاب‌ها برنامه‌ای با عنوان مدیریت جامع زیست بومی را در دست اجرا دارد.

وی ادامه داد: این برنامه زیست بومی که با مشارکت همه بخش‌ها در قالب برگزاری کارگاه‌های برنامه‌ریزی مشارکتی به صورت جامع در حوزه آبریز با حضور همه ذینفعان تهیه می‌شود، فرآیندی زمان بر و طولانی است که نیاز به تشکیل نشست‌های حضوری، مباحثه و فعالیت‌های آموزشی دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس بیان داشت: در این فرآیند، ابتدا موضوعی در پیوند با مشکلات دریاچه توسط کارشناسان آموزش داده می‌شود، سپس این مطالب به بحث گذاشته می‌شود و پس از جمع‌بندی نظرات، خروجی این مباحث به صورت مستندات ثبت خواهد شد.

ظهرابی در پاسخ به این پرسش که اداره کل محیط زیست فارس چه برنامه کاربردی برای کمک به احیای تالاب کافتر در سال ۹۹ دارد، گفت: متاسفانه در تدوین برنامه زیست بوم دریاچه‌های کافتر و مهارلو در سال‌های گذشته کاستی‌هایی وجود داشته است، اما با گفت و گو و رایزنی‌هایی که با مجریان این برنامه‌ها انجام شده ، رفع موانع و کاهش مشکلات آنها دو باره در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: با مطالعات انجام شده، بسیاری از موانع فراروی دریاچه کافتر مشخص شده که با رایزنی نماینده شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی و مدیر عامل آب منطقه‌ای استان فارس و ارائه نتایج آن در ستاد احیای تالاب‌ها تصمیماتی گرفته شد.

ظهرابی، همچنین در مورد مصوبات نشستی که در این زمینه با حضور استاندار فارس برگزار شد، گفت: بنا به دستور استاندار، نیازی به برنامه‌های دراز مدت برای مشخص کردن حریم رودخانه کافتر نیست، همچنین آب منطقه‌ای فارس مکلف به تهیه نقشه حریم و بستر حوضه آبریز دریاچه کافتر، رودخانه تغذیه کننده و ارائه آن به اداره کل حفاظت محیط زیست فارس شده و این اداره کل با همکاری دستگاه قضایی، نهادهای ذی‌ربط و جوامع محلی مبادرت به بازگشایی مسیر آن خواهند کرد.

ظهرابی افزود: همچنین به علت کمبود بودجه سازمان حفاظت محیط زیست برای تامین اعتبار مورد نیاز احیای دریاچه کافتر، با پیگیری استاندار فارس، وزارت نیرو مکلف شد منابع مالی را در اختیار این سازمان قرار دارد.

به گفته وی، به زودی پیمانکار برای بازگشایی مسیر روان‌ آب‌های منتهی به دریاچه کافتر و برداشتن موانع کار خود در محدوده حوزه آبریز این دریاچه اقدام خواهد کرد.

ظهرابی ادامه داد: این اداره کل برای شتاب بخشیدن به عملیات احیای دریاچه کافتر اقلید، آماده هر نوع بازدید میدانی، برگزاری نشست و هر کمک دیگری در این زمینه است.

دریاچه آب شیرین کافتر با وسعت ۴۸ کیلومتر مربع، با طول ۲۴ کیلومتر و عرض ۶ متر در نزدیکی روستایی به این نام، و بر سر راه رودخانه فصلی شادکام قرار دارد.

این دریاچه در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریاها قرار گرفته و یکی از مرتفع ترین دریاچه‌های ایران به شمار می‌آید. آب این دریاچه از جریان آب‌های سرازیر شده از چشمه سارهای ارتفاعات کوه موسی خانی و بارش‌های فصلی است که منابع اصلی آب ورودی دریاچه کافتر را تشکیل می‌دهند. 

تالاب کافتر که در ایام ترسالی، پذیرای پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر عرض‌های جغرافیایی بالاتر است، از سال ۱۳۸۶ تاکنون خشک شده است.

شهرستان اقلید در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

ثبت دیدگاه