• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

تلاش برای ثبت روستای تاریخی دشتک در فهرست میراث ناملموس ملی

  • 18 شهریور 1399 - 10:57
تلاش برای ثبت روستای تاریخی دشتک در فهرست میراث ناملموس ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت در استان فارس گفت: پرونده ثبت روستای تاریخی دشتک به عنوان یکی از روستاهای منحصر به فرد کشور، در فهرست آثار ناملموس ملی آماده می‌شود.

بهمن مردانی خاطرنشان کرد: روستای هدف گردشگری دشتک شهرستان مرودشت در استان فارس، به دلیل موقعیت طبیعی و برخورداری از ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و بومی در اولویت برنامه‌ریزی‌های مطالعاتی، پژوهشی و اجرایی میراث فرهنگی قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، مردانی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به موضوع روستاهای هدف گردشگری، افزود: روستای تاریخی دشتک به دلیل داشتن ظرفیت‌های فراوان قابلیت تبدیل به یک مقصد گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی را دارد.

وی ادامه داد: در یک ماه اخیر با پیگیری‌های اداره میراث فرهنگی مرودشت تهیه و آماده‌سازی پرونده ثبت ملی این روستا در فهرست میراث ناملموس در دستور کار قرار گرفته است.

مسئول میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز از برنامه‌ریزی برای ثبت ارزش‌های فرهنگی روستای تاریخی دشتک در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد و گفت: روستای دشتک دارای عناصر فرهنگی متنوعی است که با هدف ثبت ملی آنها مطالعه و پژوهش برای تکمیل پرونده این روستای تاریخی در دستور کار قرار دارد.

مژگان ثابت قدم گفت: گویش دشتکی، آهنگری سنتی، مسگری، مهارت پخت غذاهای محلی به شیوه های سنتی، نگهداری موادغذایی و … از عناصر فرهنگی موجود در روستای تاریخی دشتک به شمار می‌رود و فرآیند مطالعه آنها برای تهیه پرونده ثبت ملی، مد نظر قرار گرفته است.

ثبت دیدگاه