• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

فارس طلایه‌دار گفت‌وگو برای صلح باشد

  • 21 شهریور 1399 - 8:22
فارس طلایه‌دار گفت‌وگو برای صلح باشد

استاندار فارس با اشاره به بروز و نمود صلح‌جویی و صلح‌طلبی در کلام و آثار ادبا، فلاسفه، شعرا و حکمای این دیار، گفت: این استان با توجه به پیشینه و ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و علمی می‌تواند به عنوان طلایه‌دار گفت‌وگو برای صلح در کشور مطرح شود.

عنایت الله رحیمی چهارشنبه ۱۹ شهریور در دیدار با اعضای کمیته علمی دومین کنگره بین‌المللی “سلامت برای صلح” ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده، افزود: اگر همه دولت‌ها به این موضوع توجه کنند که جامعه انسانی در صلح به تکامل و تعالی دست می‌یابد، کمتر به سمت جنگ می روند؛ اما لازم است صلح جویی و صلح طلبی به یک اعتقاد درونی و قلبی تبدیل شود و تنها بر سر زبان نباشد.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه همواره اهداف و خواسته های مطلوب در صلح دست یافتنی‌تر هستند، یادآور شد: همواره تمامیت خواهی زمینه جنگ را فراهم می‌کند و از طرف دیگر ملت‌ها کمتر وارد جنگ شده و بیشتر دولت‌ها سبب رخ دادن آن بوده‌اند.

وی با بیان اینکه راهکارهایی برای کاهش زمینه های جنگ و گسترش بستر های صلح وجود دارد، افزود: گام نخست در زمینه سازی برای صلح، گفت‌وگوی اندیشمندان، فلاسفه و فرهنگ‌وران است و از آنجا که در طول تاریخ در استان فارس و کشور ما چنین زمینه‌هایی وجود داشته می‌توانیم از آن تجربیات بهره ببریم.

استاندار فارس افزود: پس از اندیشمندان، گفت‌وگوی سیاست مداران، رهبران، نمایندگان ادیان، نخبگان و مصلحان اجتماعی می‌تواند زمینه ساز مباحث عمومی و تخصصی در حوزه صلح جویی باشد.

رحیمی با بیان اینکه، با هزینه‌ای بسیار کمتر از آنچه صرف جنگ می‌شود، می‌توان صلح را به ارمغان آورد، این موضوع را یک هدف والای انسانی دانست و خاطرنشان کرد: علیرغم تحمیل جنگ‌های نظامی و اقتصادی، ملت ایران طی یک قرن اخیر همواره به سمت صلح رفته و جنگی را آغاز نکرده بلکه اگر مورد هجمه قرار گرفته از منافع کشور و ملت دفاع کرده است.

وی صرف وقت برای موضوعاتی نظیر سلح را ارزشمند توصیف و اضافه کرد: تلاش برای این امور احساس رضایتمندی را از گذران عمر برای تعالی انسانیت در سطوح مختلف ملی و بین المللی در انسان ایجاد می‌کند.

استاندار فارس درباره برگزاری کنگره صلح و سلامت نیز گفت: پایه گذاری کنگره بین‌المللی سلامت برای صلح از فارس بوده و امروز هم می‌تواند یک برند برای استان باشد و باید به توسعه آن توجه کرد.

رحیمی با یادآوری پیشینه فرهنگی، تاریخی، مذهبی و .. فارس و با بیان اینکه شیراز مهد زندگی مسالمت آمیز است، از پیشنهاد طراحی و نصب المان و نماد صلح در این کلانشهر استقبال کرد.

استاندار فارس مسئولان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان را موظف به همکاری برای برگزاری هرچه بهتر دومین کنگره بین‌المللی سلامت برای صلح دانست و گفت: اینکه فارس زمینه‌ساز چنین گفت‌وگوی ملی باشد، سبب خوشحالی است.

رحیمی در بخشی از سخنان خود اقدام اخیر نشریه فرانسوی در اهانت به حضرت محمد(ص) به عنوان رسول صلح و دوستی و رحمت را محکوم و تاکید کرد: همین رفتارها و اقدامات زمینه‌ساز ایجاد و گسترش کدورت بین ملت‌ها شده است.

ثبت دیدگاه