• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

احداث “شهر جدید تابناک” در لامرد نهایی شد

  • 07 مهر 1399 - 13:16
احداث “شهر جدید تابناک” در لامرد نهایی شد

نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن طرح احداث شهر جدید تابناک در لامرد توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری خبر داد.

سید موسی موسوی هفتم مهر در جمع خبرنگاران گفت: احداث شهر جدید تابناک ایده‌ای بود که طرح آن به نمایندگان دور نهم مجلس ارائه و با همراهی وزیر راه و شهرسازی مقدمات آن فراهم و جانمایی نیز انجام شده بود.

نماینده مردم شهرستانهای لامرد و مهر، موسوی با اشاره به اینکه اجرای این طرح طی چهارسال گذشته با کندی مواجه شد، گفت: از سرگیری مجدد احداث شهر جدید تابناک، یکی از وعده‌هایی بود که در دوران تبلیغات انتخاباتی به مردم داده بودم.

موسوی با اشاره به همراهی استاندار فارس و انجام رایزنی با وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی و پیگیری از طریق اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری برای اجرایی شدن این طرح، گفت: این طرح ابتدا در کمیته زیربنایی و سپس در شورای برنامه ریزی فارس مطرح و تصویب شد.

نماینده مردم لامرد و مهر با بیان اینکه در گام سوم موافقت کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری نیز اخذ شده بود، گفت: صبح امروز دوشنبه ۷ مهر و در جلسه‌ای ویدئوکنفرانسی با حضور معاون عمرانی استانداری فارس، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا به عنوان متولی احداث شهر تابناک، باقری‌فرد مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، این مگاپروژه به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید.

موسوی خاطرنشان کرد که محل احداث شهر جدید تابناک که تاثیر قابل توجهی در رونق لامرد خواهد گذاشت، در زمینی به وسعت ۷۰۰ هکتار و نزدیک به فرودگاه لامرد احداث می‌شود و امکان اسکان ۵۴ هزار نفر در آن پیش‌بینی خواهد شد و زمینه ایجاد هزاران فرصت شغلی را فراهم خواهد کرد.

معاون عمرانی استانداری فارس نیز گفت: طرح جامع شهرجدید تابناک در مجاورت شهرستان لامرد، با جمعیت پذیری ۵۴ هزار نفر در محدوده ۶۷۷ هکتار و حریم ۲۶۰۷ هکتار برای تامین مسکن و خدمات پشتیبان منطقه ویژه صنعتی انرژی بر و شهرک صنعتی به کارفرمایی شرکت عمران شهرجدید صدرا تهیه شده است.

محمود رضایی خاطرنشان کرد: شورای‌عالی شهرسازی و معماری بهمن ماه سال ۱۳۹۶ مکان یابی احداث شهر جدید تابناک در شمال شهر لامرد را مورد بررسی قرار داد.

وی ادامه داد: به دنبال بررسی های انجام شده  و با توجه به صورت جلسه کمیته فنی شورای‌عالی، موضوع ضرورت احداث شهر جدید تابناک به منظور مدیریت استقرار جمعیت ناشی از اجرای طرح‌های صنعتی “انرژی بر” در شهرستان لامرد به تایید رسید .

به گفته رضایی در مراحل ابتدایی تائید این طرح مقرر شد طرح جامع این شهر جدید با رعایت الزامات و ملاحظات محیط زیستی، میراث فرهنگی و طبیعی، توسعه و شکل گیری شهر بر مبنای حمل و نقل همگانی، ظرفیت منابع آب و ظرفیت سکونت گاه‌های  شهری و روستایی موجود با رصد میزان دقیق اشتغال محقق شده در طرح‌های صنعتی منطقه در چار چوب آئین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران تهیه و پس از اخذ مصوبات استانی به شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه شود.

وی عنوان کرد: شهر جدید تابناک در خارج از منطقه صنایع انرژی بر ساخته خواهد شد تا شاغلان در این مناطق محیط زندگی ایمنی از نظر آلودگی‌های زیست محیطی داشته باشند .

معاون عمرانی استانداری فارس با اشاره به اینکه  ساخت این شهر با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد، گفت: مکان‌یابی شهر جدید تابناک در ۷ کیلومتری شمال شهر لامرد در مجاورت بلافصل منطقه ویژه صنایع انرژی بر و شهرک صنعتی لامرد انجام شده است.

رضایی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تمامی زیر ساخت‌های این شهر شامل آب، برق و گاز تامین شده و مانع خاصی برای ساخت  این شهر وجود ندارد؛ ضمن اینکه تلاش این است که ساخت و سکونت همزمان در این شهر انجام شود.

وی به اهمیت ساخت شهر جدید تابناک اشاره و اضافه کرد: ساخت این شهر با توجه به وجود منطقه انرژی بر و شهرک  صنعتی لامرد ، موجب اعتلای اقتصادی مناطق جنوبی فارس خواهد شد.

معاون استانداری فارس با بیان اینکه شهر جدید تابناک می تواند در جذب سرریز جمعیت این منطقه موفق باشد، گفت: شهرهایی مانتد تابناک نسل نو از شهرهای جدید هستند و ما تلاش می کنیم در ساخت آنها از نظرات مشاوران بین المللی  که تجربه ساخت این شهرها را دارند استفاده کنیم.

ثبت دیدگاه