• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

مدیرکل میراث فرهنگی فارس: هیچ شی تاریخی از لارستان خارج نمی‌شود

  • 18 مهر 1399 - 10:02
مدیرکل میراث فرهنگی فارس: هیچ شی تاریخی از لارستان خارج نمی‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت:موضوع انتقال اشیای تاریخی لارستان در حد شایعه است و اعلام می‌کنیم هیچ شی تاریخی متعلق به لارستان به شیراز و هیچ جای دیگر انتقال داده نخواهد شد.

مصیب امیری چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم شهرستان لارستان اطمینان داشته باشند هر اثر تاریخی و اهدایی از سوی مردم که متعلق به شهرستان لارستان کهن باشد به هیچ وجه از این منطقه خارج نخواهد شد و این اداره کل نیز از همراهی مردم و خیرین برای احداث موزه نگهداری اشیای تاریخی در این منطقه استقبال خواهد کرد.

وی بیان کرد: برخی اشیای مکشوفه همچون دستگاه فلزیاب که با تلاش نیروهای یگان حفاظت و با دستور مقامات قضایی از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است که اینها باید تعیین تکلیف شوند.

امیری ادامه داد: ظرف سال های گذشته و به رغم کمبود شدید اعتبارات دولتی،به نسبت شهرستان های جنوبی استان فارس بیشترین همکاری و توجه نیز به لارستان از سوی این ادارکل شده است.

لارستان موزه نگهداری اشیای تاریخی ندارد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان نیز با بیان اینکه لارستان فاقد موزه دولتی برای نگهداری اشیای تاریخی است، گفت: هم اینک بیش از ۴۰۰ قطعه شی تاریخی مکشوفه و اهدایی از سوی مردم این شهرستان به جای نگهداری در موزه، در صندوق امانات بانک ها نگهداری می شود.

محمد ابراهیم کیان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا از خیرین، نیک اندیشان و دلسوزان آثار باستانی خواست برای ساخت یک فضای مناسب و موزه نگهداری اشیای تاریخی در این شهرستان یاریگر اداره گردشگری لارستان شوند.

وی گفت: قرار نیست هیچ شی تاریخی از این شهرستان خارج شود و عملیات کدگذاری ، ساماندهی و ثبت این اشیای تاریخی در سامانه نرم افزار جام توسط یک اکیپ اعزامی از کارشناسان میراث فرهنگی و یگان حفاظت استان فارس ظرف روزهای آینده در خود شهر لار انجام می شود.

کیان ادامه داد: برخی از اشیای مکشوفه نیز در شهرستان وجود دارد که باید تعیین تکلیف شوند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنیع دستی و گردشگری لارستان گفت: ثبت هر شی تاریخی در سامانه جام به منزله ثبت در اموال دولتی محسوب می شود و بدون شک این مهم برای دستیابی به آمار دقیق اشیای تاریخی و همچنین نگهداری بهتر آنها کمک شایانی خواهد کرد.

لارستان دارای بیش از یک هزار و ۴۰۰ اثر تاریخی است که حدود  ۲۰۰ مورد از این آثار تاکنون ثبت ملی شده اند.

قلعه اژدها پیکر (دژ اشکانی- ساسانی) ، مقبره مادر نادرشاه ، بازار قیصریه ،کاروان سراهای نو و گلشن  و باغ نشاط از جمله آثار تاریخی واقع در شهر قدیمی لار است که دست طبیعت و دخالت های انسانی و البته بی مهری و نبود اعتبار لازم ، این بناهای تاریخی را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

شهرستان لارستان در سال ۱۳۸۸ با تصویب هیات دولت به فرمانداری ویژه ارتقا یافت.

این شهرستان به مرکزیت شهر لار  با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۷۸ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.

ثبت دیدگاه