• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

معتادان متجاهر و متکدیان شیراز ساماندهی می‌شوند

  • 01 آذر 1399 - 10:11
معتادان متجاهر و متکدیان شیراز ساماندهی می‌شوند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر لزوم همکاری دستگاه‌های مختلف در سامان دهی معتادان متجاهر و متکدیان، گفت: انجام دقیق این طرح، کار یک دستگاه خاص نیست و حضور همه دستگاه های مرتبط را می طلبد.

علی ناصری با بیان اینکه اجرای طرح ساماندهی معتادان و متکدیان، شیراز را برای این افراد ناامن می‌کند، از اقدامات اجرایی سازمان‌های مختلف قدردانی و اضافه کرد:  در یکصد و پنجاه و پنجمین جلسه این کمیسیون افزود: با اجرای طرح سامان دهی معتادان متجاهر و متکدیان، شیراز برای این گونه افراد نا امن می شود.

به گزارش ایسنا به نقل از شورای شهر شیراز، ناصری ضمن قدردانی از اقدامات شایسته شهرداری، استانداری، فرمانداری، دادگستری، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و اداره پیشگیری و سامان دهی آسیب دیدگان اجتماعی در زمینه طرح سامان دهی معتادان متجاهر و متکدیان سطح شهر، افزود: باید با بهره گیری از ظرفیت ها و تعامل همه دستگاه‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون تکدی‌گری و اعتیاد اقدام نمود تا به نتیجه مناسب دراین زمینه دست یافت.

وی با اشاره به اهداف و برنامه های اجرایی طرح سامان دهی معتادان متجاهر و متکدیان سطح شهر شیراز گفت: سامان دهی جامعه هدف طی چهار گام  جذب، ترک، آموزش (مهارتهای زندگی و حرفه ای) و اشتغال انجام می‌شود.

ناصری با بیان اینکه در گذشته، یکی از مشکلات اصلی در خصوص عملیاتی نشدن کامل طرح سامان دهی معتادان متجاهر و متکدیان، جذب و رها شدن این افراد در جامعه پس از گذشت چند روز بوده است اظهار داشت: طی بررسی های صورت گرفته، یکی از علت های اصلی رها شدن دوباره این افراد در سطح شهر، کمبود اعتبار و بودجه لازم برای نگهداری و اقدامات پس از آن بوده که با اختصاص ردیف بودجه ای از سوی شهرداری، روند اجرایی شدن این طرح با همکاری سایر دستگاه های اجرایی سرعت خواهد گرفت.

وی همچنین افزود: با توجه به آمارهای به دست آمده، مراکز و کمپ های ترک و نگهداری در شیراز، گنجایش و ظرفیت کافی برای نگهداری معتادان و متکدیان موجود را دارند که با تامین اعتبار لازم می توان به مدت چندین ماه این افراد را در آنجا نگهداری و پس از سم زدایی و دادن آموزش های لازم، به جامعه و زندگی سالم برگرداند.

این عضو شورای اسلامی شهر در ادامه یادآور شد: با توجه به شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا، پس از جذب معتادان و متکدیان باید پیش بینی های لازم صورت گیرد تا برای انجام تست کرونا، مکانی مناسب در نظر گرفته شود و پس از انجام تست، در صورت مبتلا نبودن به مراکز و کمپ های نگهداری انتقال یابند و در صورت مبتلا بودن تا رفع کامل بیماری در مراکز جداگانه ای قرنطینه و پس از بهبودی به کمپ ها فرستاده شوند.

ناصری همچنین گفت: برای جلوگیری از فعالیت اشخاص حقیقی یا حقوقی در به کارگیری معتادان متجاهر جهت جمع آوری زباله در سطح شهر، سازمان مدیریت پسماند شهرداری باید در اسرع وقت نسبت به راه اندازی سامانه تفکیک زباله از مبدا اقدام کند.

به گزارش ایسنا، طی ۲ دهه گذشته، بارها طرح‌هایی برای ساماندهی معتادان متجاهر و متکدیان در شیراز اجرا شده و تاثیراتی کوتاه مدت نیز در بر داشته است، اما به دلیل نبود برنامه جامع برای پیشگیری از بازگشت معتادان به اعتیاد، مجددا شاهد حضور این افراد در خیابان‌ها و معابر شهری بوده‌ایم.

کارشناسان اعتقاد دارند که برای مقابله با این آسیب اجتماعی، نیازمند یک برنامه جامع با تولی گری یک نهاد مشخص قانونی هستیم تا به اولویت قرار دادن موضوع پیشگیری، برنامه‌های کارشناسی شده را اجرا، نظارت و پیگیری کند.

ثبت دیدگاه