• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

آب بر بستر تالاب بختگان نشست

  • 02 آذر 1399 - 16:51
آب بر بستر تالاب بختگان نشست

 حقابه تالاب بختگان که ۲۴ آبان‌ماه گذشته با دستور استاندار فارس از سد درودزن رها شده بود، روز یکشنبه بر بستر بختگان نشست تا این تالاب تفتیده از خشکی تابستان لبی تر کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس روز یکشنبه با بیان اینکه آب اکنون بر بستر بختگان جاری شده است اظهار داشت: طول مسیر رودخانه کُر تا تالاب بختگان ۱۹۲ کیلومتر است  که امروز، یکشنبه پس از گذشت حدود هشت شبانه روز  از زمان رها شدن حقابه، به تالاب بختگان رسید و کام تلخ تالاب و دوستداران محیط زیست را شیرین کرد.

حمید ظهرابی با بیان اینکه ۵۵ میلیون متر مکعب آب برای تامین بخشی از حق آبه تالاب بختگان از سد درودزن به دستور استاندار فارس رها شده است افزود: تعیین حقابه بختگان به تصویب شورای حفاظت منابع آب استان فارس رسید و با ظرفیت ۳۰ متر مکعب در ثانیه در شورای حفاظت منابع آب استان و بر اساس سیاست‌های مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو و با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست انجام شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس اظهار داشت: احیای تالاب بختگان یکی از اولویت های  زیست  محیطی در استان فارس است  و پی گیری برای تامین حقابه بختگان و انجام اقداماتی برای احیای این تالاب و زنده کردن خدمات زیست بوم که  می تواند برای مردم ایجاد شود از اهداف و اولویت های محیط زیست بوده که همواره دنبال می شود.

وی ضمن اشاره به تخریب سردهانه های برداشت به دلیل جریان شدید آب که در مسیر رودخانه منتهی به تالاب به ویژه در بند فیض آباد صورت گرفته بود  گفت؛با همکاری تنگاتنگ نیروهای شرکت آب منطقه ای، یگان حفاظت محیط زیست و شرکت بهره برداری منابع آب در کمترین زمان ممکن سر دهانه ها بهسازی و مرمت شده است.

این مقام مسوول از تلاش بی وقفه و شبانه روزی گروه ‌های سیار برای حفاظت از این حقابه و همچنین از سازمان های مردم نهاد ، کشاورزان و مراجع قضایی و سایر دستگاه‌های مسوول قدردانی  و خاطرنشان کرد: بدون حمایت های مدبرانه استاندار و همراهی مدیر عامل آب منطقه ای فارس روند رها سازی با مخاطرات جدی مواجه می شد.

ظهرابی با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده از سوی محیط زیست و شرکت آب منطقه ای فارس به منظور آماده سازی رودخانه کُر از طریق عملیات لایروبی در مصب رودخانه و پایش لحظه ای امسال اذعان داشت: حقابه تالاب به صورت بهینه و با کمترین اتلاف به  تالاب بختگان رسیده است و این پایش همچنان تا پایان این عملیات مدیریت می شود و ادامه خواهد یافت و امیدواریم همانند سال های پر آبی شاهد حضور و زاد آوری پرندگان مهاجر به خصوص گونه شاخص فلامینگو در این تالاب باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس یادآور شد: مهار کانون های گرد وغبار، تنظیم سطح سفره های آب زیرزمینی، بهبود کیفیت آب های زیر زمینی، جلوگیری از شور شدن اراضی کشاورزی در پایین دست، بهبود خرد اقلیم منطقه از طریق افزایش رطوبت و ارتقای کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی دیم و آبی محدوده تالاب و فراهم شدن ظرفیت مناسب طبیعت گردی از نتایج قابل پیش بینی تامین حقابه تالاب های طشک و بختگان به شمار می آید.

تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس در سال‌های پر آب، زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا،  آنقوت چنگر، آب‌چلیک، انواع مرغابی و غاز است که از عرض های شمالی به ایران مهاجرت می‌کنند. این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد.  این تالاب در شهرستان های نی ریز و بختگان در شرق استان فارس واقع شده است.

ثبت دیدگاه