• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

۲ پرنده شکاری در فسا رهاسازی شدند

  • 16 آذر 1399 - 6:50
۲ پرنده شکاری در فسا رهاسازی شدند

دبیر انجمن جنگل‌سازان شهرستان فسا گفت: یک بهله سنقر تالابی و یک بهله سارگپه از جمله پرندگان شکاری پس از تیمار و نگهداری در زیستگاه اصلی خود رهاسازی شدند.

امیر حسین آقاجانی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یک بهله سنقر تالابی از حدود ۶ ماه پیش برای تیمار تحویل انجمن‌ جنگل سازان فسا داده شده بود که پس از اطمینان از سلامتی آن در یکی از زیستگاه‌ های شهرستان فسا رهاسازی شد.

وی ادامه داد: سنقر تالابی، منقاری نه چندان ضخیم، دم و پاهایی بلند و بال‌هایی کشیده و زاویه‌دار دارد.

دبیر انجمن جنگل‌سازان شهرستان فسا گفت: سنقر پرنده‌ای شکاری، روز پرواز و از خانواده عقاب سانان است و به هنگام شکار در ارتفاع پایین و بر فراز زمین‌های باز پرواز و از پستانداران کوچک، خزندگان و یا پرندگان تغذیه می‌کند و آشیانه خود را روی زمین یا درون نیزارها می‌سازد.

آقاجانی بیان کرد: همچنین یک بهله سارگپه که دوستداران محیط زیست برای تیمار به انجمن‌ جنگل سازان فسا تحویل داده بودند، پس از رسیدگی و اطمینان از سلامت آن به زیستگاه‌ خود در طبیعت بازگردانده شد.

وی ادامه داد: سارگَپه پرنده‌ای شکاری از راسته شاهین‌ سانان است و از حیوانات کوچک نظیر خرگوش و پرندگان کوچک‌تر تغذیه می کند و نقش مهمی در کنترل جوندگان در طبیعت دارد.

به گفته دبیر انجمن جنگل‌سازان شهرستان فسا، این پرنده کوچک‌تر از عقاب با جثه‌ای متوسط و تو پُر، سری کوچک و گرد و گردنی کلفت و بال‌های پهن و دم کوتاه است.

آقاجانی از مردم خواست گزارش در مورد هر گونه حیوان آسیب دیده یا هر گونه تخلف زیست محیطی را از طریق سامانه ارتباطی ۱۵۴۰ اعلام کنند.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است. 

ثبت دیدگاه