• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

بررسی ابعاد طرح یاریگران زندگی در فارس

  • 19 آذر 1399 - 12:59
بررسی ابعاد طرح یاریگران زندگی در فارس

طی جلسه‌ای با حضور مدیرکل و مسئولان آموزش و پرورش و دبیر شورای مبارزه با موادمخدر استان فارس، ابعاد و راهکارهای اجرای طرح “یاریگران زندگی” در این استان بررسی شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس چهارشنبه ۱۹ آذر در جلسه بررسی ابعاد و چگونگی اجرای طرح یاریگران زندگی، تاکید کرد که مصونیت بخشی کودکان و نوجوانان در برابر عوامل مخاطره‌آمیز اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی زمانی می‌تواند کارآمد و اثربخش باشد که بتواند در قالب یک نهضت فرهنگی جامع و کامل درآید.

سلیمان کرمی، نقش این نهاد تعلیمی و تربیتی را در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مهم برشمرد و افزود: آموزش و پرورش به‌عنوان نهاد تعلیم و تربیتی می‌تواند کانون اصلی فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها برای مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی باشد.

او بر اجرای دقیق مفاد طرح “یاریگران زندگی” توسط آموزش و پرورش تأکید و اضافه کرد: اجرای دقیق طرح یاریگران زندگی با هدف جلب مشارکت همسالان، حمایت فعالانه والدین و کادر مدیریتی و آموزشی مدارس می‌تواند نقش بسزایی در راستای پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان داشته باشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس خاطرنشان کرد: اگر آموزش‌ها و برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد مطابق طرح یاریگران زندگی برای گروه هدف از جمله دانش‌آموزان برگزار و اجرا شود می‌تواند نتایج خوبی برای جامعه از جمله کنترل و مهار آسیب‌های اجتماعی را به ارمغان بیاورد.

کرمی با تأکید بر تهیه و تولید محتوای اثرگذار و جذاب پیشگیرانه در برنامه شاد و ایجاد کانون یاریگران زندگی در بستر سامانه شاد، گفت: باید با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود به ویژه فضای مجازی در ایام محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا، نسبت به افزایش نرخ سطح پوشش برنامه‌ها در کانون‌های هدف برنامه‌ریزی و اقدام شود و با ارزیابی دقیق برنامه‌ها، فعالیت و عملکرد کانون‌ها در سطح مدارس رصد و نتایج مثبت و اثرگذار فعالیت کانون‌های یاریگران زندگی در سطح مدارس به‌ویژه در بخش پیشگیری از آسیب اعتیاد به‌صورت الگویی به سایر کانون‌های فعال در سطح مدارس انتقال و انتشار داده شود.

او اضافه کرد: با آگاهی بخشی مبتنی بر اصول علمی، افزایش دانش و مهارت‌های زندگی می‌توانیم فرزندانمان را در برابر عوامل وسوسه‌انگیز و خطرات ناشی از اعتیاد به مواد مخدر واکسینه کنیم.

کرمی، هم‌افزایی و انسجام را گامی مهم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: حل مشکل آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان‌ها بدون هم‌افزایی دستگاه‌های متولی میسر نیست لذا در اجرای این طرح و سایر برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری باید همه دستگاه‌های ذی‌ربط و تشکل‌های مردم‌نهاد با تمام توان و پتانسیل‌های موجود پای‌کار بیایند و در کنار آموزش‌وپرورش قرار گیرند تا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه معضل مواد مخدر در سطح جامعه باشیم.

ثبت دیدگاه