• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

سلمان، سدی در برابر حقابه کشاورزان جنوب فارس

  • 22 آذر 1399 - 17:25
سلمان، سدی در برابر حقابه کشاورزان جنوب فارس

کشاورزان پایین‌دست سد سلمان فارسی در شهرستان قیرو کارزین با انتقاد از رها نشدن آب این سد ، خواستار برقراری حقابه هستند.

سال ۸۵ سد سلمان فارسی آبگیری شد. سد در تنگ کارزین بر رود خانه قره آقاج ساخته شد تا بتواند کیلومتر‌ها دورتر را مشروب و آباد کند. قرار بود سد سلمان فارسی دشت‌های قیرو کارزین در همسایگی اش و دشت لاغر را کیلومتر‌ها دورتر در خنج و دشت‌های جهرم، مشروب و آباد کند.حالا ۱۴ سال می‌گذرد، کشاورزان در همسایگی سد سلمان کمتر از ۱۰ کیلومتری جنوب غربی قیر در دشت افزر از خشک شدن نخلستان‌ها و بایر شدن زراعت هاشان شکوه دارند.

باغدار کارزینی با نشان دادن هزار هکتار نخلستانی که دیگر هیچ خبری از نخل‌های برافراشته در آن نیست می‌گوید:اینجا دیگر خبری از تولید خرما نیست. ۲ هزار هکتار دیگر هم در معرض خشک شدن قرار دارد.

او می‌گوید در همسایگی سد قرار دارد، اما بهره‌ای ازحقابه سد نبرده است.

در کمتر از ۱۵ کیلومتر از این منطقه در روستای منال و ده به که در جنوب قیر واقع شده اند، اما زه آب به قدری بالا آمده که کشت‌ها و زراعت‌ها را بخاطر آب زیاد غیر مثمر کرده است.

اینجا حتی زمین‌ها قابل برداشت و آماده سازی برای کشت‌های بعدی نیست.

در این منطقه چاه‌های آب هم مثل چشمه شده اند و بدون موتور چاه، آب از کنار دهانه چاه می‌جوشد.

کشاورزان و باغداران این منطقه هم از پرآبی زمین و زه آب بالا گله دارند.آن‌ها می‌گویند از زمانی که سد سلمان ساخته شده این مشکلات آغاز شده است.

سلمان، سدی در برابر حقابه کشاورزان جنوب فارسیکی از کشاورزان به نام طاهر که ۷۰ سال است ساکن منال است می‌گوید: علت، نبود کانال‌هایی است که می‌بایست حقابه سد را به این دشت‌ها برساند.

ازمدیر جهاد کشاورزی قیر، موضوع را پیگیری کردم. همتی می‌گوید: بر اساس اصول فنی سد سازی همزمان با بهره برداری از سد باید کانال‌هایی در منطقه ساخته می‌شد و حقابه همسایگان سد را به آن‌ها می‌رساند، اما از سال ۸۵ تاکنون فقط ۱۳ کیلومتر کانال از آن ساخته شده است.

این در حالیست که در دشت قیر به تنهایی می‌بایست ۷۲ کیلومتر کانال درجه ۱ و ۲ ساخته می‌شد. به گفته او کانال‌هایی درجه ۱ و ۲ کانال‌هایی است که حقابه کشاورزی را از سد تا زمین‌های کشاورزی انتقال می‌دهد و متولی ساخت آن‌ها سازمان آب است که بعد از ۱۴ سال تا کنون فقط ۱۳ تا ۱۵ کیلومتر از کانال‌ها را ساخته است.

کوهکن مسئول بخش آب و خاک جهاد کشاورزی قیر در دشت افزر جایی که گرفتار خشکسالی شدید شده اند، می‌گوید: هنوز یک کیلومتر کانال درجه ۱ و ۲ حقابه بر هم ساخته نشده است.

سلمان، سدی در برابر حقابه کشاورزان جنوب فارسبه گفته او سازمان جهاد کشاورزی متولی ساخت کانال‌های درجه ۲ و ۳، یعنی شبکه توزیع آب در اراضی کشاورزی است.

وی می‌گوید: تا زمانیکه کانال‌های درجه ۱ و ۲ ساخته نشوند امکان ساخت کانال‌های درجه ۳ و ۴ زیردست آن‌ها نیست و این عامل تاخیر جهاد کشاورزی در ساخت شبکه کانال‌های توزیع کننده حقابه سد در اراضی باغی و کشاورزی است.

ثبت دیدگاه