• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

معاون صمت فارس: مردم از خرید هیجانی روغن خوراکی خودداری کنند

  • 07 دی 1399 - 13:37
معاون صمت فارس: مردم از خرید هیجانی روغن خوراکی خودداری کنند

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بیان اینکه تقاضای بیش حد و هیجانی مردم در خرید روغن خوراکی مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: مردم با پرهیز از خرید هیجانی، خرید خود را واقعی کنند و به اندازه نیاز روغن بخرند.

وحیدرضا محمودزاده یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مردم از اینکه ممکن است روغن به دستشان نرسد، نگرانی نداشته باشند.
وی ادامه داد: روغن جزو کالاهای اساسی است و همیشه دولت ها در خصوص مایحتاج و معیشت مردم دغدغه و نگرانی دارند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: مردم آرامش خود را حفظ کنند و بدانند روغن به اندازه کافی در استان وجود دارد و فرآیند بسته بندی و تصفیه را طی می کند و وارد بازار می شود.
محمودزاده افزود: برای هفته آینده از محل کارخانه های کشور سهمیه جدیدی وارد استان خواهد شد که به روند توزیع روزانه اضافه می شود.
وی ادامه داد: اینکه شهروندی برای دریافت روغن چند بار در صف قرار می گیرد و روغن دریافت می کند، باعث کمبود این محصول در بازار شده است لذا اگر به یکدیگر کمک کنیم تا روغن عادلانه تر تقسیم شود و به دست همه برسد قطعا این مشکل زودتر حل خواهد شد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه روغن خوراکی از محل روغن خام که ۹۰ درصد آن وارداتی است، تامین می شود، گفت: روغن خام پس از وارد شدن توسط کارخانه‌ها تصفیه، بسته بندی و برای توزیع در اختیار شرکت های پخش قرار می گیرد.
محمودزاده افزود: وقفه ای که در ماه های گذشته و در اواخر تابستان به واسطه تحریم در ورود روغن خام به کشور وجود داشت، باعث شد بازار کشور با کمبود مواجه شود.
وی ادامه داد: پس از اینکه مسوولان ملی ترخیص روغن خام از گمرکات را انجام دادند و آن را در اختیار کارخانه ها گذاشتند فرآیند بسته بندی و توزیع در استان ها صورت گرفت.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: استان فارس نیز از محل کارخانه های روغن کشور توسط شرکت های پخش و عوامل توزیع، نسبت به تامین روغن اقدام کرده است.
محمودزاده بیان کرد: روغن جزو کالاهایی نبوده که بخواهد در قالب های تنظیم بازاری توزیع شود، کارخانه ها روغن را در اختیار شرکت پخش قرار می دادند و این شرکت ها نیز در سامانه جامع تجارت به واحدهای صنفی دارای کد شناسه عرضه می کردند و حوزه نظارت سازمان صمت نیز بر روند توزیع نظارت داشت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه نیاز طبیعی روزانه استان فارس به روغن خوراکی در شرایط عادی حدود ۲۷۰ تن است، میزان توزیع جوابگوی نیاز استان نبود و پیگیری های زیادی صورت گرفت تا به عدد ۲۷۰ تن در روز نزدیک شویم.

بهره گیری از ظرفیت کارخانه نرگس شیراز
معاون سازمان صمت فارس بیان کرد: مسوولان استان از استاندار و معاونان و سازمان صمت پیگیری های زیادی را در سطح ملی انجام داده اند تا توانستند مقداری روغن خام برای کارخانه نرگس شیراز تامین کنند.
محمودزاده افزود: کارخانه روغن نرگس شیراز یک کارخانه نیمه فعال بود که تولید این کارخانه بیشتر به بخش صنف و صنعت اختصاص داشت، اما مسایل و مشکلات به وجود آمده در بخش روغن خوراکی باعث شد جلسات مستمری تشکیل و در نهایت خط تولید کارخانه نرگس به خط تولید خانوار تبدیل شد.
وی ادامه داد: از هفته های گذشته کارخانه نرگس شیراز در خط تولید خانوار قرار گرفت و غیر از سهمیه هایی که از کارخانه های استان های دیگر وارد استان می شود، برند نرگس شیراز نیز به این چرخه اضافه شده تا کمبودها جبران شود.
معاون سازمان صمت فارس گفت: سرانه مصرف روغن خوراکی توسط مردم در ایران حدود ۱۹ کیلو در سال است، این سرانه در دنیا بین ۱۲ تا ۱۳ کیلو در سال است.
محمودزاده افزود: با توجه به ضریب جمعیتی در استان فارس روزانه حدود ۲۷۰ تن روغن نیاز داریم اما وقفه ای که در توزیع روغن در کشور ایجاد شد مشکلاتی در این حوزه به وجود آورد.
وی ادامه داد: تمام تلاش مسوولان استان و کشور به این است که حجم زیادی از روغن خام ترخیص و در اختیار کارخانه ها قرار گیرد که این اقدام در حال رخ دادن است.
وی ادامه داد: البته مردم هم باید همکاری کنند تا آرامش در بازار روغن خوراکی برقرار شود.

مردم تخلفات را گزارش دهند
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس همچنین در خصوص برخوردهای صورت گرفته با فروش اجباری یک کالا به همراه روغن خوراکی در برخی فروشگاه ها گفت: بخش بازرسی و نظارت سازمان صمت و اتاق اصناف چنانچه مواردی را مشاهده کنند برخورد خواهند کرد.
محمودزاده افزود: ممکن است در برخی مواقع در ساعت هایی که بازرسان در روند توزیع روغن حضور ندارند تخلفاتی صورت بگیرد که مردم می توانند به شماره تلفن ۱۲۴ تماس بگیرند.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز پرونده های تخلفی در این زمینه برای برخی از فروشگاه ها تشکیل و به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
معاون سازمان صمت فارس بیان کرد: فروش اجباری کالا ممنوع است و به هیچ وجه نباید روغن در کنار کالای دیگر یا هر کالایی را در کنار کالای دیگر به مردم عرضه شود.
محمودزاده افزود: مردم در صورت مشاهده اینگونه تخلفات آن را از طریق سامانه ۱۲۴ گزارش دهند تا برخورد لازم صورت بگیرد.

ثبت دیدگاه