• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

هوای شیراز برای گروه‌های حساس در وضعیت ناسالم قرار گرفت

  • 09 دی 1399 - 13:53
هوای شیراز برای گروه‌های حساس در وضعیت ناسالم قرار گرفت

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: کیفیت هوای شیراز در روز سه‌شنبه با قرار گرفتن بر روی شاخص ۱۱۹ برای گروه‌های حساس ناسالم گزارش شده است.

قاسم نهاوندی با اشاره به آخرین وضعیت کیفی هوای شهر شیراز اظهار داشت: کیفیت هوای شهر شیراز در ۲۴ ساعت گذشته عدد ۱۰۳ گزارش شده است که این عدد در ساعت ۸ صبح امروز با رشد ۱۶ واحدی عدد ۱۱۹ را نشان می دهد، که حاکی از شرایط ناسالم برای گروههای حساس است.

این مقام مسئول ادامه داد:‌ بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی فارس تا روز جمعه  به دلیل عدم وزش باد و همچنین پایداری هوا افزایش غلظت آلاینده‌ها دور از انتظار نیست.

وی افزود: عدد این شاخص نشان دهنده کیفیت ناسالم هوا برای گروه های حساس است که در این حالت افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت های طولانی مدت یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

​بر اساس استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست چنانچه شاخص ذرات کمتر از دو و نیم میکرون بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ باشد کیفیت هوا برای گروه های حساس ناسالم است.شاخص کیفیت هوا (AQI) یک عدد است که از آن برای توصیف وضعیت آلودگی هوا استفاده می‌شود.

 شاخص کیفیت هوا معمولاً به صورت طیف‌هایی گروه‌بندی می‌شوند. هر طیف با یک نام توصیف‌کننده، یک کدرنگی و توصیه‌های استانداردشده بهداشت عمومی مشخص می‌شود.

پیامدهای بهداشتی در طیف‌های شاخص کیفیت هوا این‌گونه توصیف می‌شوند:

  هوای پاک (۰ تا ۵۰): کیفیت هوا خوب است پیامدی بهداشتی ندارد. هوای سالم (۵۱ تا ۱۰۰): کیفیت هوا قابل‌قبول است؛ اما برخی از مواد آلاینده ممکن است مشکلات مختصری برای شماری از افراد به‌طور غیرمعمول حساس به آلودگی هوا ایجاد کنند. هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (۱۰۱-۱۵۰): افراد گروه حساس ازجمله افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی مانند آسم، افراد دارای بیماری قلبی، کودکان و سالمندان ممکن است دچار مشکل و ناراحتی تنفسی شوند.

هوای ناسالم (۱۵۱-۲۰۰): همه افراد در صورت قرار گرفتن درازمدت در معرض هوای با این شدت آلودگی ممکن است دچار علائم تنفسی شوند؛ افراد گروه حساس ممکن است دچار پیامدهای بیشتری شوند. بسیار ناسالم (۲۰۱-۳۰۰): هشدار درباره بروز وضعیت اضطراری بهداشتی. با احتمال بیشتر سلامت همه جمعیت به خطر می‌افتد.خطرناک (۳۰۰- ۵۰۰): وضعیت اضطراری هشدار بهداشتی. همه افراد ممکن است دچار پیامدهای بهداشتی وخیم شوند.

ثبت دیدگاه