• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

الحاق روستاها به شیراز از مشکلات آنها می‌کاهد

  • 13 دی 1399 - 9:18
الحاق روستاها به شیراز از مشکلات آنها می‌کاهد

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس تاکید دارد که الحاق روستاهای پیرامونی به شیراز، منجر به کاهش مشکلات آنها خواهد شد.

سیدکمال پاک‌فطرت شنبه ۱۳ دی در بازدید از برخی روستاهای حاشیه شیراز، تاکید کرد: برای ساماندهی روستاهای مجاور شیراز و کاهش مشکلات اقتصادی و معضلات اجتماعی، باید هرچه زودتر روستاهای گردخون، اقبال آباد، سلطان آباد، ماه فیروزان، کیان آباد و شاهپورجان به این کلانشهر اضافه شوند.

وی با اشاره به درخواست ساکنان روستاهای اعلام شده، افزود: این روستاها به دلیل نزدیکی به شهر شیراز با هجوم انبوهی از جمعیت مواجه شده‌اند لذا ضرورت دارد با الحاق هرچه سریعتر این نقاط روستایی، از مشکلاتی که به وجود آمده و هر روز رو به گسترش است، پیشگیری کرد.

سیدکمال پاکفطرت با اشاره به بخشی از مشکلات ناشی از حاشیه نشینی در این روستاها، اضافه کرد: با الحاق این روستاها بسیاری از مشکلات اقتصادی و معضلات اجتماعی این مناطق کاهش یافته و بستر درآمدزایی مناسبی هم ایجاد می‌شود.

به گفته پاکفطرت، بخش عظیمی از اراضی این روستاها تفکیک نشده است و در صورت الحاق به شیراز، شهرداری امکان بیشتر و بهتری برای نظارت خواهد داشت و می‌تواند درآمد مناسبی را از این محل کسب کرده و ارائه خدمات را مدیریت کند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس اضافه کرد: از چندی پیش شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراصولی در روستاهای اطراف شیراز، خصوصا روستاهایی که نام بردیم، هستیم، اقداماتی که بسیاری از آنها خارج از طرح هادی بوده و در آینده‌ای نزدیک خسارات زیادی را به همراه خواهد داشت.

او  با بیان اینکه خواه ناخواه روستاهای اطراف شیراز همچون این ۶ روستا به شیراز ملحق خواهند شد، گفت: چه بهتر که هرچه زودتر روستاهای مجاور به شیراز ملحق و تا امکان نظارت بهتری بر این مناطق فراهم و از ساخت و سازهای غیرمجاز و غیرفنی که اصول شهرسازی را دچار مشکل خواهد کرد، جلوگیری شود.

پاک‌فطرت با تاکید براینکه شیراز هم اکنون هم متحمل آسیب‌ها و مشکلات ناشی از گسترش بی ضابطه روستاهای اطراف و افزایش جمعیت در این مناطق است، نظارت و کنترل بهتر و مدیریت توسعه فضاهای روستایی را در گرو برنامه ریزی برای الحاق این روستاها به شهر دانست.

او همچنین در خصوص اقدامات و حمایت‌های دولت در روستاهای مجاور شیراز بیان کرد: دولت علیرغم مشکلات و فشارهای مالی و اقتصادی، طی چندسال گذشته کمک های قابل توجهی به روستاها در بخش‌های مختلف نظیر اشتغالزایی، بهسازی معابر و بازنگری طرح‌های هادی و تسهیل روند توسعه پایدار انجام داده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس پیرامون نظارت دهیاری‌ها بر ساخت و سازها و ارائه خدمات به روستاییان، گفت: طی چندسال اخیر جمعیت روستاهای مجاور شیراز به علت مهاجرت بی رویه چند برابر شده و باتوجه به بودجه و امکانات کم دهیاری‌ها، نظارت بر ساخت و سازها و ارائه خدمات به روستائیان دشوار بوده و عده‌ای سودجو در حال بهره برداری از وضعیت موجود هستند.

سید کمال پاکفطرت با اشاره به تصویب نشدن طرح الحاق سه روستای گردخون، اقبال آباد و ماه فیروزان به شهر شیراز، بیان کرد: متاسفانه بعضی افراد در مجموعه شورای شهر شیراز بدون داشتن هیچگونه تخصصی در خصوص الحاق روستاها به شهر شیراز اظهارنظرهای غیرکارشناسی می‌کنند تا مانع از تصویب این طرح در شورای شهر شوند. امید می‌رود هرکس در هر زمینه‌ای که تخصص دارد، اظهارنظر کرده و اقدام کند.

ثبت دیدگاه