• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

زنان خانه‌دار شاغل تلقی و بیمه شوند

  • 14 دی 1399 - 18:59
زنان خانه‌دار شاغل تلقی و بیمه شوند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس خواستار تلقی عنوان شاغل اجتماعی برای ۱۲۵ هزار زن خانه دار این استان و پرداخت حق بیمه آنها به این عنوان شد.

سهراب مختاری در شورای برنامه ریزی و توسعه فارس که با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور بانوان بصورت وب کنفرانس برگزار شد، گفت: ۴۹.۳ درصد جمعیت این استان را زنان تشکیل می‌دهند که از این تعداد یکهزار و ۲۰ نفر بیکار و ۳۱ هزار و ۷۱۹ نفر نیز شاغل هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس، مختاری ادامه داد: ۱۶۰ هزار نفر از جمعیت این استان را زنان غیرفعال تشکیل می‌دهند که ۱۲۵ هزار نفر این تعداد زن خانه دارهستند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس تاکید کرد: لازم است زنان خانه دار را شاغل اجتماعی محسوب کرد و اگر بتوان از این ظرفیت بهره برد و حق بیمه آنها بعنوان شاغل اجتماعی پرداخت شود کمک شایانی به معیشت و زندگی این قشر خواهد شد.

مختاری همچنین به نسبت زنان خودسرپرست و سرپرست خانوار این استان اشاره کرد و گفت: ۱۹۳ هزار نفر زن سرپرست خانوار در فارس وجود دارد که ۷۸ هزار نفر آن شامل ۴۶ درصد را زنان خودسرپرست تشکیل می‌دهند.

او به توزیع زنان سرپرست خانوار براساس وضعیت سکونت اشاره کرد و افزود: ۱۴۰ هزار نفر از این بانوان شهری ، ۵۲ هزار نفر روستایی و ۸۳۸ نفر نیز غیرساکن هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس به توزیع ۷۸ هزار نفر زنان خودسرپرست استان فارس نیز اشاره کرد و گفت: ۵۵ هزار نفر از این زنان در شهرها،۲۲ هزار نفر در روستا و ۳۳ نفر نیز غیرساکن هستند.

مختاری با اشاره به وضعیت این استان در حوزه طرح ملی کاروزی فارغ التحصیلان دانشگاهی، اظهار کرد: فارس در این زمینه مقام اول کشور را دارد و ۶۵ درصد از شاغلین بخش کارورزی را بانوان تشکیل می‌دهند.

او اضافه کرد: در سال ۹۷ حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبارات مشاغل خانگی فارس بوده که در ۲ سال اخیر علیرغم کاهش اعتبارات به دستور استاندار فارس بخش قابل توجهی از این بودجه شامل ۶۹ درصد به بانوان اختصاص پیدا کرده است.

مختاری ادامه داد: ۳۲ درصد از افرادی که در کاریابی‌های سراسر استان فارس مشغول به کار شده‌اند، زنان بوده‌اند.

او با بیان اینکه ۴۸ درصد از اعتبارات اشتغال روستایی استان به زنان اختصاص یافته گفت: طرح توانمندسازی ۶ هزار و ۲۰۰ نفر در سطح استان فارس کلید خورده است و درخواست داریم که استانهایی که تلاش بیشتری دارند با افزایش اعتبارات انگیزه بیشتری در کل کشور ایجاد شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس اضافه کرد: از ابتدای تشکیل و توسعه تعاونی زنان در سطح استان فارس تا سال ۹۲ ،فارس جایگاه ۱۱ کشور را داشت که با تلاش‌هایی که از سال ۹۲ تاکنون انجام شده این جایگاه به رتبه سوم کشور ارتقاء یافته است.

مختاری اظهار کرد: در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار استان فارس ۸۸۷ نفر در زمینه آموزش کسب و کار و ۷۶۱ نفر نیز آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارت‌های زندگی را در سال جاری کسب کرده‌اند.

او بیان کرد: ضروری است برای زنان سرپرست خانوار بسته‌ای مناسب، حمایتی و اشتغالزا تعریف کرد تا در سطح کشور این قشر بسیار موثر برای جامعه ولیکن نیازمند بتوانند در سطح جامعه ضمن کارآفرینی برای خود و دیگران ،نسبت به تولید ثروت نیز مبادرت ورزند.

ثبت دیدگاه