• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

عرضه یک دوغ محلی غیراستاندارد در فارس

  • 15 دی 1399 - 11:45
عرضه یک دوغ محلی غیراستاندارد در فارس

مدیرکل استاندارد استان فارس اعلام کرد که از چندی پیش عرضه یک نمونه دوغ با نشان جعلی استاندارد در بازار این استان آغاز شده است لذا شهروندان در خرید کالاها حتما دقت لازم را داشته باشند.

مرتضی رهنما در گفت و گو با ایسنا گفت: کارشناسان استاندارد، یک نمونه دوغ غیراستاندارد را با نام تجاری “شکرگزار” در بازار شهرستان‌های شیراز و زرقان، شناسایی کرده‌اند و امکان عرضه این کالا در سایر نقاط فارس نیز وجود دارد.

رهنما با تاکید براینکه این کالا، نشان استاندارد را جعل کرده است، گفت: این کالا، تحت عنوان دوغ محلی به بازار راه یافته اما فاقد تاریخ تولید و انقضا و کد ۱۰ رقمی استاندارد است.

این مقام مسئول با اشاره به شناسایی مسیر تولید و عرضه این کالا توسط بازرسان استاندارد، گفت: براساس بررسی‌ها این کالا، در یک مغازه و به شکل کاملا ابتدایی تهیه و بسته بندی و به بازار عرضه می‌شود.

رهنما با یادآوری اینکه اقدامات برای برخورد قانونی با تهیه و توزیع کننده این محصول در جریان است، گفت: شهروندان دقت داشته باشند که کالاهای دارای علامت استاندارد باید الزاما واجد کد ۱۰ رقمی، شماره پروانه بهداشتی، تاریخ تولید و انقضا و نشانی محل تولید باشد.

صدور ۲۱۰ مجوز جدید در فارس

مدیرکل استاندارد فارس همچنین گفت: طی ۱۰ ماه گذشته، ۲۱۰ مورد مجوز استفاده از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی فعال در استان فارس صادر شده است.

رهنما ادامه داد: این مجوزها برای کارخانه‌های دارای نشان استاندارد فارس و با هدف استفاده از ظرفیت خالی و تولید برند جدید صادر و فعال شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: بیشترین تعداد مجوزهای صادر شده در این ارتباط مربوط به واحدهای تولید موادغذایی، کنسرو و فرآورده‌های گوشتی بوده است.

دلیل کاهش وزن برخی محصولات استاندارد

مدیرکل استاندارد فارس با بیان اینکه وزن، نوع بسته بندی و کیفیت، از آیتم‌های مد نظر در بررسی کالاهای مشمول استاندارد اجباری، است، گفت: در بررسی‌های کارشناسان، موارد معدودی کاهش وزن کالا مشاهده شده است.

رهنما خاطرنشان کرد: بررسی‌های کارشناسان استاندارد فارس نشان می‌دهد که کاهش وزن محصول نهایی در برندهای تولیدی استان فارس، به ندرت اتفاق افتاده و عمدتا ناشی از بروز اشکالات فنی در خط تولید بوده است.

مدیرکل استاندارد فارس خاطرنشان کرد که کارشناسان این اداره کل، بازرسی‌ها را به شکل منظم انجام می‌دهند و با هرگونه تخلفی برابر قانون برخورد خواهند کرد، لذا شهروندان اگر با مواردی از تخلف مواجه می‌شوند، مراتب را از طریق تماس تلفنی یا مراجعه حضوری، به اداره کل استاندارد اطلاع دهند تا بررسی لازم انجام شود.

ثبت دیدگاه