• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

کنترل منابع آلایندگی هوای شیراز ضروری است

  • 15 دی 1399 - 14:33
کنترل منابع آلایندگی هوای شیراز ضروری است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس خواستار انجام اقدامات عملی و موثر برای کنترل منابع آلایندگی هوای شیراز توسط مسئولان دستگاه‌های مسئول شد.

محمود رضایی دوشنبه ۱۵ دی در بیست و پنجمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر شیراز، پاکیزگی هوا را جزو حقوق عمومی مردم دانست و گفت: انجام اقدامات عملی و موثر در زمینه پیشگیری از آلودگی هوا، نیازمند برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف است.

معاون استانداری فارس شناسایی منشاء و عوامل موثر بر ایجاد آلودگی و سهم انواع آلاینده ها را برای پیدا کردن راهکارهای کنترل آلودگی هوا یک ضرورت توصیف کرد.

وی با اشاره به اینکه کشته‌های آلودگی هوا در کشور به مراتب از کشته‌های کرونا بیشتر است، گفت: منابع آلاینده متحرک و ثابت با نسبت متفاوت عامل اصلی ایجاد آلودگی هوا است.

معاون عمرانی استانداری فارس گفت: منابع آلاینده ثابت در واقع همان آلودگی ناشی از سوخت پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، کارخانجات صنعتی و حتی منازل مسکونی است.

رضایی استفاده از مازوت به عنوان سوخت در مراکز و واحدهای صنعتی را عاملی موثر بر افزایش مخاطرات زیست‌محیطی و آلودگی هوا یاد و تاکید کرد که مصرف سوخت در کل به عنوان یکی از منابع مهم آلایندگی محیط در شهرها محسوب می‌شود.

او گفت: در فصل سرد سال آلودگی هوا بیشتر تحت تاثیر شرایط جوی و پدیده وارونگی هواست، زمستان امسال هم این پدیده در شیراز مشاهده شده و در چنین شرایطی مهمترین راهکار، کنترل و مهار منابع آلایندگی است.

رضایی خاطرنشان کرد: در فصل زمستان به علت افزایش مصرف گاز در بخش‌های مختلف، از مازوت به عنوان سوخت مراکز صنعتی خصوصا نیروگاه‌های برق و پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود تا از افت فشار گاز مورد نیاز مصارف خانگی پیشگیری شود، همین جایگزینی زمینه‌ساز شرایط نامناسب به لحاظ آلودگی هواست.

معاون استانداری فارس با بیان اینکه در سال‌های اخیر به دلیل جهش گازرسانی در فارس و کشور، شاهد افزایش قابل توجه مصرف هستیم، تولید گاز در فارس را بسیار بیشتر از میزان مصرف آن دانست و گفت: فارس بالغ بر ۳۸ درصد از کل گاز تولیدی در این استان را مصرف کرده و مابقی را به سایر استان‌ها صادر می‌کند.

رضایی همچنین خاطرنشان کرد: اداره‌ها و سازمان‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی باید در زمستان امسال مصرف گازوئیل را کنترل کرده و به حداقل ممکن کاهش دهند.

او با یادآوری اینکه امسال به واسطه شیوع کرونا، بسیاری از مراکز آموزشی، تعطیل است و این امر به کاهش مصرف گاز کمک می‌کند، گفت: با صرفه‌جویی در مصرف گاز خصوصا در بخش‌ اداری، می‌توان نیاز بخش خانگی را تامین و این ایام را طی کرد.

رضایی همچنین به اجرای سیاستی در راستای صرفه جویی در مصرف گاز و جایگزینی بنزین برای سوخت خودروهای گاز سوز اشاره و اضافه کرد: برای استفاده از بنزین و ذخیره گاز، سیاست هایی برای عرضه بنزین مازاد برای مدت کاملا محدود به خودروهای گاز سوز تعریف شده است.

ثبت دیدگاه