• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

پویش پیشگیری از مرگ خاموش برای دانش‌آموزان شیرازی راه‌اندازی شد

  • 17 دی 1399 - 18:17
پویش پیشگیری از مرگ خاموش برای دانش‌آموزان شیرازی راه‌اندازی شد

رییس سازمان دانش‌آموزی فارس گفت: با هدف حفظ سلامتی جامعه و آگاهی بخشی در باره استفاده صحیح از وسایل گاز سوز، پویش پیشگیری از مرگ خاموش برای دانش‌آموزان شیرازی راه‌اندازی شد.

به گزارش دریافتی روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان دانش آموزی فارس، امید اسماعیلی با اشاره به آمار مرگ ‌و میر ناشی از مسمومیت و گازگرفتگی در کشور، اظهار داشت: با توجه ‌به رسالت تربیت اجتماعی که بر عهده سازمان دانش‌آموزی است، از طریق دانش‌آموزان و فرهنگیان، نکات آموزشی را در این زمینه به خانواده‌ها منتقل می‌کنیم.

وی، با اشاره به اینکه آموزش از دوران مدرسه بهترین نوع آموزش برای نهادینه شدن فرهنگ در جامعه است، افزود: گازگرفتگی با مونوکسیدکربن که با نام مرگ خاموش شناخته می‌شود، بیشتر ناشی از غفلت و بی‌توجهی به نحوه استفاده از وسایل گازسوز است که در قالب این پویش نکات ایمنی و استانداردهای لازم آن به انش‌آموزان و فرهنگیان آموزش داده خواهد شد.

رییس سازمان دانش‌آموزی فارس با بیان اینکه این پویش با همکاری سازمان آتش‌نشانی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سازمان نظام مهندسی ساختمان، اورژانس فارس و شرکت گاز این استان در حال اجراست، گفت: هریک از این دستگاه‌ها ظرفیت‌های خود را به‌ نحوی برای آگاهی‌بخشی به افراد جامعه و پیشگیری از مرگ حداقل یک هموطن به کار بسته‌اند.

به گفته اسماعیلی، تاکنون استقبال بسیاری از این پویش شده و دانش‌آموزان و خانواده‌های بسیاری، پس از بررسی استانداردهای مورد نیاز دودکش و وسایل گازسور خود، با گرفتن عکس از لوله‌های استاندارد دودکش منازل و محل کار خود، از بررسی نکات ایمنی در وسایل گازسوز از این طریق اطلاع رسانی کرده‌اند.

وی ادامه داد:سخنگوی اورژانس کشور پیش از این اعلام کرده بود که استان فارس بعد از تهران، رتبه دوم آمار مرگ و میر مسمومیت ناشی از مونوکسید کربن را دارد، به‌گونه‌ای که در سال ۹۷ از مجموع ۷۴۹ جانباخته در کشور ۵۲ قربانی به استان فارس تعلق داشت و در سال ۹۸ نیز از مجموع ۷۸۴ نفر تعداد ۶۹ نفر مربوط به این استان بود.   

اسماعیلی، با بیان اینکه در هشت ماه سال ۹۹، تعداد ۲۵۴ نفر بر اثر مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند که این رقم ۱۸ درصد قربانیان کشور را در برمی‌گیرد.

به گفته وی، از مجموع این قربانیان ۴۷ نفر متعلق به استان فارس است.

مونوکسیدکربن، گاز بی رنگ و بی بو است که میل ترکیبی آن با هموگلوبین خون حدود ۳۰۰ برابر بیشتر از ترکیب با اکسیژن است به همین سبب هر جایی که این گاز وجود داشته باشد بلافاصله وارد خون شده و باعث مسمومیت افراد می‌شود.

سردرد مبهم، سرگیجه، بی‌حالی، سرفه شدید، گیجی، خواب آلودگی، تاری دید، حالت تهوع، تشنج، تنگی نفس و کاهش هوشیاری، نشانه‌های اولیه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است که در برخی موارد به دلیل عدم اطلاع از این علائم و اقدام دیر هنگام، منجر به مرگ افراد می‌شود.

ثبت دیدگاه