• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

بی‌توجهی ما را به روزهای سخت کرونا برمی‌گرداند

  • 21 دی 1399 - 16:29
بی‌توجهی ما را به روزهای سخت کرونا برمی‌گرداند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با تاکید بر ضرورت تداوم هوشیاری مردم استان فارس در این ایام که شاهد کاهش موارد ابتلا به کرونا هستیم، تاکید کرد که بی‌توجهی به شیوه‌نامه‌ها، ما را به روزهای سخت شیوع کرونا برمی‌گرداند.

مهرزاد لطفی یکشنبه ۲۱ دی در دویست و چهل و سومین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: در این روزها که با کاهش آمار موارد ابتلا، بستری و فوت ناشی از ابتلا به کروناویروس مواجه هستیم، هوشیاری شهروندان مطالبه‌ای جدیست چرا که عامل بیماری‌زا همچنان وجود دارد و در حال چرخش است.

او با تاکید بر الزام به رعایت اصول بهداشتی توسط همه افراد و گروه‌ها، ابراز امیدواری کرد تا با نهادینه شدن فرهنگ خودمراقبتی به ویژه در بحران‌ها، کمتر شاهد داغدار شدن خانواده‌ها و کاهش چشمگیر آمار بیماری کووید۱۹ در کشور باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین بر افزایش گرفتن نمونه از افراد بیمار و مشکوک توسط آزمایشگاه‌های تشخیصی مولکولی استان فارس با هدف شناسایی سریع و دقیق مبتلایان و تلاش برای قطع زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ تاکید کرد.

لطفی با قدردانی از مردم برای همدلی با مجموعه سلامت و رعایت اصول بهداشتی، عنوان کرد: امید است کاهش آمار موجب عادی پنداری نشود تا با موج جدید بیماری و بحران مواجه نشویم.

ساده انگاری وضعیت موج جدید کرونا را ایجاد می‌کند

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در جمع خبرنگاران به اعلام آخرین وضعیت آماری بیماری کووید۱۹ در استان فارس تا ظهر ۲۱ دی پرداخت.

دکتر اورنگ ایلامی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد فوت ۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در فارس بودیم، گفت: با این حساب، ویروس کرونا از ابتدای شیوع تا کنون در فارس ۳۰۶۸ قربانی گرفته است.

او با اشاره به انجام ۵۶۴ هزار و ۶۲۱مورد تست تشخیصی کروناویروس در آزمایشگاه های استان فارس از ابتدای شیوع این بیماری تا امروز، از افزایش موارد ابتلا به ۱۶۳ هزار و ۶۹۲ نفر خبر داد و گفت: اکنون ۴۵۸ بیمار در مراکز درمانی مخصوص کرونا در فارس بستری هستند و وضعیت ۸۳ نفر از آنان وخیم گزارش شده که تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با یادآوری اینکه از کل بیماران شناسایی شده در فارس بیش از ۱۵۹ هزار نفر بهبود یافته‌اند، گفت: طی روزهای اخیر شاهد سیر نزولی تعداد مبتلایان، بیماران بستری و فوت شدگان بیماری کووید۱۹ در فارس هستیم اما باید به خاطر داشته باشیم این وضعیت هم پایدار نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به عموم مردم پایبندی کامل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی را توصیه می‌کنیم و از شهروندان می‌خواهیم که استفاده از ماسک هنگام تردد خارج از منزل را با حساسیت مد نظر داشته باشند و به شدت از برگزاری یا شرکت در دورهمی‌های خانوادگی پرهیز کرده و شست و شوی مداوم دست‌ها را به خاطر داشته باشند.

ایلامی خاطرنشان کرد که کوچکترین سهل‌انگاری در خصوص رعایت پروتکل‌ها، به دلیل شکننده بودن شرایط کنونی، جامعه را با موج جدیدی از شیوع کروناویروس مواجه خواهد کرد.

ثبت دیدگاه