• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

گرامیداشت یاد شهدای سوادآموزی در شیراز

  • 21 دی 1399 - 18:30
گرامیداشت یاد شهدای سوادآموزی در شیراز

آخرین روزهای بهمن سال ۱۳۶۵ را بسیاری از اهالی شیراز در خاطر سپرده‌اند، روزهایی که رژیم بعث عراق عجز و ناتوانی خود در برابر پیروزی‌های رزمندگان اسلام در جبهه‌ها را با بمب و موشک باران شهرها، جبران می‌کرد؛ همان روزهایی که شماری از شهروندان در شیراز و فرسنگ‌ها دورتر از خط مقدم، شهادت نصیبشان شد.

به گزارش ایسنا، ۲۹ بهمن سال ۱۳۶۵، اصابت موشک‌های رژیم بعثی عراق به یکی از محروم‌ترین نقاط آن روز شیراز، یک کلاس درس را ویران و ۲۱ زن و ۳ کودک را شهید کرد؛ زنانی که همراه با کودکانشان برای فرار از بن بست جهل و بیسوادی، در کلاس درس نهضت سوادآموزی گرد آمده بودند.

حالا و در سی و چهارمین سال آن جنایت وحشیانه، یادواره شهدای آن کلاس نهضت سوادآموزی شهرک ده‌پیاله (شهید دوران) در شیراز برگزار و ضمن تجلیل از خانواده آن شهدا و ایثاگران، یاد و خاطره‌شان گرامی داشته شد.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس در مراسم یادواره شهدای کلاس نهضت سوادآموزی شیراز، گفت: معرفی و شناساندن فرهنگ ایثار و شهادت به مخاطبان سوادآموزی و تاکید بر ارزشهای اصیل انقلاب و توجه به بعد اجتماعی سواد و همچنین معرفی چهره های مذهبی و ملی کشور همچون سردار حاج قاسم سلیمانی از جمله وظایف اصلی سواد آموزی است.

به گزارش ایسنا به نقل از آموزش و پرورش فارس، دکتر بهزاد نوروزی چگینی در این مراسم که با همکاری شهرداری شیراز برگزار شد گفت: شیراز تنها شهریست که یک کلاس سوادآموزی آن براثر بمباران در دوران دفاع مقدس، آسیب دید و از میان سوادآموزان، شهدایی تقدیم نظام کرد.م

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس با یادآوری زمان بمباران کلاس درس نهضت در شیراز توسط رژیم بعث عراق، گفت: آموزشیار آن کلاس درس، خانم مریم ذوالقدر بود که در آن حمله به مقام شامخ جانبازی نائل شد.

نوروزی چگینی گفت: یکی از مسئولیت های اصلی ما در این حوزه در ۴۱ سالی که از تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی می‌گذرد و همواره نیز بر آن تاکید شده است شناساندن و معرفی ارزش‌های اصیل و ارزشمند انقلاب اسلامی به مخاطبان سوادآموزی بوده در کنار آموختن سواد اجتماعی که یکی از ابعاد مهم و ارکان اصلی سواد است .

وی خاطر نشان کرد: ارزش و مقام والای شهدای سواد آموزی شهر شیراز آن گاه بیشتر بیان می گردد و اهمیتش چند برابر می‌شود که توجه کنیم که این عزیزان در راه کسب علم و دانش و در مکان مقدسی به نام کلاس درس به درجه والای شهادت رسیده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به اولین سالگرد شهادت سردار رشید انقلاب و ایران حاج قاسم سلیمانی، وی را چهره ای مذهبی، ملی و میهنی و حتی فراملی برشمرد که برای دفاع از دین و میهن جان خود را فداکارانه و با منتها درجه اخلاص نثار کشور و ولایت نمود. نوروزی چگینی گفت: خلوص نیت و اخلاص در عمل از جمله ویژگی های مشخص و مبرزی بود که باعث شد سردار سلیمانی به حق سردار دلها لقب گیرد به طوری که میلیون‌ها ایرانی و غیر ایرانی در شهادت او به سوگ نشستند و یک تشییع باشکوه و کم نظیر برای وی برگزار کردند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس همچنین گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت ۶ سال به بالای شهرستان شیراز ۱ میلیون ۷۰۹ هزار و ۴۱۱ نفر بوده که از این تعداد ۱۱۶ هزار ۵۲۸ نفر بی سواد هستند، یعنی حدود ۹۳ درصد جمعیت ۶ سال به بالای این شهرستان از نعمت سواد برخوردار هستند .

نوروزی چگینی در تشریح وضعیت باسوادی و بی سوادی در مناطق شهری و روستایی و نیز با توجه به تفکیک جنسیتی در شهرستان شیراز، گفت: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت بی سواد در مناطق شهری شهرستان شیراز ۹۵ هزار و ۵۸۳ نفر یعنی حدود ۶ و یک دهم درصد و در مناطق روستایی ۲۰ هزار و ۹۴۵ نفر یعنی ۱۵ درصد بوده است.

معاون آموزش و پرورش فارس افزود: از مجموع افراد بیسواد ۶ سال و بیشتر در شهر شیراز، ۴۳ هزار و ۹۰۳نفر یعنی ۵ و دو دهم درصد آقایان و ۷۲ هزار و ۶۲۵ نفر یعنی هشت و ۶ دهم درصد بانوان هستند. وی در پایان خاطرنشان کرد: در جمعیت بین ۱۰تا۴۹سال که مخاطبان اصلی سوادآموزی هستند بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۹۷ و ۵ دهم درصد مردم شیراز باسواد هستند.

ثبت دیدگاه