• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

شهرک‌های نزدیک اما دور از امکانات شهری شیراز؛ بحث شورای شهر

  • 22 دی 1399 - 9:10
شهرک‌های نزدیک اما دور از امکانات شهری شیراز؛ بحث شورای شهر

موضوع محرومیت اهالی شهرک‌های چسبیده به شیراز از امکانات که عضو شورای شهر آن را اسفبار توصیف کرد از مهمترین موارد مطرح شده در یکصد و شصت‌ و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی این کلانشهر بود.

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در این نشست که شامگاه یکشنبه ۲۱ دی ماه ۹۹ برگزار شدگفت: حدود ۳۰۰ خانوار در شهرک شهروز در محدوده ورودی شرق کلانشهر شیراز ۳۰ سال است که در وضعیت اسفباری زندگی می‌کنند.

نواب قائدی افزود: اجحاف ناعادلانه در حق این جمعیت که در حریم شیراز زندگی می کنند هرگز زیبنده این کلان‌شهر فرهنگی و مذهبی نیست.

قائدی با بیان اینکه شهرداری شیراز خارج از حیطه وظایف قانونی خود اقدامات زیادی برای کمک به ساکنان این شهرک انجام داده است،گفت: حل مشکلات اساسی شهرک شهروز در گرو تعیین تکلیف این شهرک از طریق متولیان و دستگاه‌های استانی و شهرستانی است.

وی بیان کرد: از استاندار فارس، فرماندار شیراز و مدیرکل راه و شهرسازی این استان درخواست دارم که وضعیت شهرک شهروز شهر را تعیین تکلیف کنند.

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه در حریم شیراز به ویژه در حاشیه های شرقی و جنوبی روستاهای زیادی واقع شده که علیرغم نزدیکی به شهر، بخاطر عدم الحاق به محدوده شهری و عدم امکان ارائه خدمات توسط شهرداری، از کمبود زیرساخت های مورد نیاز رنج می برند،افزود: مشکلات زیادی در این مناطق و شهرک شهروز وجود دارد که تبعات اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی آن به شهر تحمیل می شود.

قائدی گفت:بایستی قبل از افزایش معضلات و توسعه بی رویه ساخت و سازهای بی ضابطه با بررسی کارشناسی تعیین تکلیف شوند چرا که دیر یا زود آنها به محدود شهری الحاق خواهند شد و باید هر چه سریعتر ساماندهی و توسعه آنها بر اساس ضوابط شهری انجام شود.

وی اضافه کرد: این روستاها با وجود تمام این مشکلات تحت پوشش دهیاری ها و بخشداری ها و سایر ارگانهای مربوط قرار دارند و در قالب بافت روستایی خدماتی به آنها ارائه می شود.

خدمات دهی گرمخانه‌های شیراز منحصر به فصل سرد نباشد

موضوع دیگر این نشست، اعتیاد و گرمخانه ها بود که دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس در این زمینه گفت: در حال حاضر در گرمخانه های شیراز تنها در فصل سرد به روی بی خانمان ها و معتادین متجاهر باز است.

سلیمان کرمی افزود: این قشر از خانه و خانواده طرد شده اند و ضروری است در تمام طول سال در گرمخانه ها برای اسکان شبانه این افراد باز باشد.

وی بیان کرد: در سال ۹۸ حدود  سه هزار معتاد متجاهر با اعتبار هشت میلیارد تومان در شیراز ساماندهی شدند و در سال جاری نیز تاکنون  هزار و ۴۴۵ معتاد متجاهر جمع آوری و ساماندهی شدند که ۹۳۱ نفر آنها مرد و بقیه زن هستند.

کرمی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ ساماندهی معتادان با انجام تست کرونا در ابتدای جمع آوری آنها صورت می گیرد گفت: تاکنون پاسخ ۱۰ درصد از تست های کرونا افراد بی خانمان و معتادان متجاهر شیراز مثبت بوده که آنها به مسیر درمان هدایت شده اند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس بیان کرد: بهبود شرایط این استان در حوزه اعتیاد نیازمند همت همه دستگاه هاست و اینکه که در این حوزه تلاش و اقدامات در عمل از شعار فراتر رود.

این مقام استانی همچنین لوح تقدیر دبیرکل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور را به رییس شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز ابلاغ کرد؛ لوح تقدیر این مقام کشوری در پی مصوبه اخیر شورای شهر در خصوص اختصاص یکصد میلیارد ریال به‌منظور ساماندهی متکدیان و معتادان متجاهر اعطا شد.

طرح‌هایی برای آینده

در یکصدوشصت‌وششمین جلسه علنی این شورا؛اعضا طرح یک‌ فوریتی دفن درگذشتگان عادی و کرونایی را بدون اخذ وجه در آرامستان بهشت احمدی تا تاریخ ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، بررسی کردند؛این طرح ضمن اعلام وصول، با قید یک‌فوریت برای بررسی به کمیسیون‌های سلامت، محیط ‌زیست و خدمات شهری به عنوان کمیسیون اصلی رسیدگی‌کننده و برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک به عنوان کمیسیون فرعی رسیدگی‌کننده ارسال شد.

همچنین در دیگر دستورکار این شورا، طرح یک‌فوریتی جمعی از اعضا درباره مساعدت به تیم فوتبال بانوان قشقایی شیراز که از سوی کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورا ارسال شده بود، از نظر گذراندند و در نهایت، تصمیم بر آن شد که موضوع برای روشن‌تر شدن زوایای آن مجددا به دو کمیسیون یادشده بازگردد تا پس از حصول نتیجه، ظرف مدت دو هفته به صحن شورا ارسال شود.

طرح کمیسیون برنامه و بودجه، امورحقوقی و املاک شورا، درباره امکان‌سنجی و برنامه‌ریزی فیزیکی احداث شهربازی بزرگ شیراز در محل اراضی گود سیمان در ادامه این جلسه، در شورای شهر شیراز مطرح شد؛ بر این اساس، شهرداری شیراز موظف شد ظرف مدت دو ماه برای انعقاد قرارداد با مشاور و جانمایی و تهیه طرح امکان‌سنجی و برنامه‌ریزی فیزیکی احداث این شهربازی اقدام کند.

ثبت دیدگاه