• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

«نداشتن مهارت‌های زندگی اصلی‌ترین علت طلاق است»

  • 23 دی 1399 - 10:58
«نداشتن مهارت‌های زندگی اصلی‌ترین علت طلاق است»

یک مشاور و مدرس آموزش خانواده در شیراز، نداشتن مهارت‌های زندگی را اصلی ترین علت طلاق خصوصا در سال‌های اول ازدواج دانست و بر لزوم توجه بیشتر به ارتقاء این مهارت‌ها برای جوانان تاکید کرد.

حمیدرضا شعبانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چرایی افزایش طلاق در جامعه، گفت: اگر به صورت آماری و مستند و براساس پرونده‌های تشکیل شده، علل طلاق را بررسی کنیم، مشاهده خواهیم کرد که عواملی مانند اعتیاد، مسائل اقتصادی، خیانت‌ و پارامترهایی از این قبیل، تاثیر کمتری بر جاری شدن حکم طلاق داشته است.

او با بیان اینکه، فاکتورهای بیان شده را معلول می‌داند که علت‌های اصلی وقوع و افزایش طلاق محسوب نمی‌شوند، افزود: تنها یک عامل و سرچشمه، پشت این مسائل وجود دارد که نپرداختن به همین موضوع هم موجب بروز آسیب شده و نمود آن را در پارامترهایی نظیر اعتیاد و خیانت و … می‌بینیم.

شعبانی با اشاره به اهمیت برخورداری از چهار مهارت در هر فرد، به تشریح جزییات این مهارت‌ها پرداخت و افزود: نخستین آنها، مهارت زندگی فردی است که شامل مهارت‌های دهگانه بوده و سازمان بهداشت جهانی نیز به آن اشاره و برلزوم کسب آنها تاکید می‌کند.

او مهارت‌های همسر گزینی و زندگی مشترک و پس از آن مهارت فرزندپروری را از این موارد ذکر و خاطرنشان کرد: گاهی مطرح می‌شود که نهادهایی مانند آموزش و پرورش باید روی این موضوع کار کنند؛ با وجود صحیح بودن این دیدگاه، اما آموزش و پرورش به تنهایی قادر به ایجاد و ارتقاء مهارت‌های فردی نیست.

شعبانی خاطرنشان کرد: اینکه متولی مهارت همسرگزینی در جامعه چه فرد یا سازمانی‌ست، یک پرسش اساسی محسوب می‌شود که باید نهادها و ارگان‌ها بر این مسئله تمرکز کنند، این که آیا مهارت همسر گزینی هم به فرزندان آموزش داده می‌شود یا نه؟ باید مد نظر قرار گیرد.

این مشاور و مدرس آموزش خانواده در شیراز، نداشتن مهارت‌های زندگی مشترک را نیز به عنوان مسئله‌ای محوری در بروز یا افزایش موارد طلاق دانست و گفت: گاهی انتخاب، انتخاب خوبی است اما زوجین نمی‌دانند چگونه باید با هم رفتار کنند و همین ناآگاهی آن انتخاب خوب را هم اصطلاحا می‌سوزانند.

لزوم توسعه مهارت‌های زندگی مشترک 

شعبانی با تاکید بر این نکته که دستگاه‌های متولی در حوزه جوانان و خانواده باید در خصوص توسعه مهارت‌های زندگی مشترک ورود کنند، گفت: این دو آسیب یعنی نداشتن مهارت‌های همسرگزینی که انتخاب زوجین را دچار مشکل می‌کند و نداشتن مهارت‌های زندگی مشترک که پس از انتخاب و حتی انتخاب‌های مناسب، مشکل ایجاد خواهد کرد از عمده ترین دلایل طلاق است که در قالب ناسازگاری‌ها خود را نشان می‌دهد.

او اضافه کرد: شاهد این مدعا اینست که وقتی در آموزش‌های مهارت‌های زندگی با بسیاری از افراد که طلاق گرفته‌اند و در شرایط زندگی مشترک جدید به سر می‌برند صحبت می‌کنیم، اذعان می‌کنند که اگر این مهارت‌ها را داشتیم ممکن بود از ازدواج اولمان به شکست نمی‌انجامید.

مهارت حل تعارض در زندگی مشترک تقویت شود 

شعبانی با تاکید بر اینکه در حوزه مهارت‌های زندگی مشترک باید به یک ریز فاکتورهایی توجه کنیم، اضافه کرد: عمده ترین مسئله‌ای که باید به آن بپردازیم مهارت حل تعارض در زندگی مشترک است، چرا که بسیاری از زوجین از این مهارت برخوردار نیستند و نمی‌دانند که چگونه تعارض و اختلاف نظرها را باید حل کنند.

او همچنین یکی دیگر از عوامل اساسی در موضوع مهارت‌های زندگی مشترک را موضوع نارضایتی جنسی عنوان و خاطرنشان کرد: بسیاری از زوجین در این باره کم اطلاع بوده یا دارای اطلاعات غلط هستند که هر دو مورد آسیب‌زا محسوب می‌شود.

این مشاور و مدرس آموزش خانواده در شیراز، مهارت کنترل خشم را از دیگر مسائل مهم ذکر و بیان کرد: دخالت‌های خانواده‌ها نیز از دیگر علل طلاق است؛ البته باید متوجه بود که زمینه بخشی از دخالت‌ها را خود زوجین ایجاد می‌کنند و بخشی هم به واسطه فشار خانواده ایجاد می‌شود.

علل کاهش ازدواج

شعبانی به چرایی کاهش ازدواج در جامعه هم اشاره کرد و با بیان اینکه علت این مهم به ارتباطاتی در جامعه بر می‌گردد که بین دختر و پسرها رایج شده است، گفت: تغییر در ارتباط بین دخترها و پسرها در جامعه باعث شده تا آسیب‌های زیادی به زوجین به ویژه پسران تحمیل شود.

او همچنین بیان کرد: تمایل جوانان به ازدواج با شکل گیری توقعات عجیب نسبت به فرد مقابل کاهش یافته است.

شعبانی با بیان اینکه توجه به تجملات و رسوم وارداتی در حوزه ازدواج نیز موجب شده تا این موضوع به یک مسئله اساسی در ازدواج با هزینه‌های گزاف تبدیل شود، خاطرنشان کرد: مسائل اقتصادی و معیشتی مانند بیکاری، که شاغل شدن یک جوان را به تاخیر می‌اندازد، و همچنین تمایل مردان به داشتن زن شاغل و برعکس آن، در خانم‌ها برای داشتن همسری که در بدو ورود به زندگی همه امکانات رفاهی را داشته باشد کاهش میزان ازدواج را رقم زده است.

کرونا باعث کاهش آمار ازدواج شد 

شعبانی یادآور شد: البته نمی‌توان ظهور پدیده کرونا در سال ٩٩ را بر کاهش ازدواج نادیده گرفت، چرا که عده‌ای مراسم ازدواج خود را به تاخیر انداخته‌اند.

او بیان کرد: عامل دیگری که تاثیر ملموسی دارد، موضوع مهریه و گران شدن طلا و سکه بوده، این موضوع موجب کاهش تمایل جوانان به دلیل امکان قرار گرفتن زیر بار مالی و بدهی‌های سنگین، شده است.

شعبانی در عین حال گفت: در دختران هم این مسئله هنوز حل نشده که می‌توان با مهریه‌های سبک وارد زندگی مشترکی شد که پایداری آن محتمل‌تر است و خانواده‌ها نیز در این زمینه متاسفانه همکاری نمی‌کنند.

مشاور و مدرس آموزش خانواده همچنین گفت: شاهدیم که بسیاری از مراسم‌های خواستگاری به دلیل همین مسئله بهم می‌خورد و طرفین، ازدواج را به واسطه مسائلی نظیر مهریه و برگزاری مراسم‌های مجلل، کنسل می‌کنند.

به گزارش ایسنا، اکبری، معاون قضایی دادگستری استان فارس، پیش از این با اعلام این که استان فارس جزو ۵ استان اول کشور در آمار طلاق است، نسبت به افزایش موارد ثبت شده طلاق نسبت و کاهش موارد ثبت شده ازدواج در این استان، هشدار داده بود.

ثبت دیدگاه