• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

طرح‌های آبخیزداری لارستان موجب ذخیره سالانه ۶۰ میلیون مترمکعب آب شد

  • 24 دی 1399 - 9:31
طرح‌های آبخیزداری لارستان موجب ذخیره سالانه ۶۰ میلیون مترمکعب آب شد

مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری لارستان گفت:۷۰ طرح آبخیزداری، سد خاکی و آب بند در این شهرستان اجرایی و موجب ذخیره سالانه حدود ۶۰ میلیون متر مکعب آب پشت این سدهای خاکی و آب بندها ‌شد.

مسعود لادنی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:این طرح ها در مقاطع مختلف و عمدتا در هفت سال اخیر اجرایی شده اند؛ همچنین مطالعات احداث بیش از ۲۰ طرح مهم آبخیزداری شامل احداث سد خاکی و آب بند (سنگی و ملاطی) در مناطق مختلف این شهرستان به اتمام رسید.

وی ادامه داد: اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن این طرح ها حدود سه هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی گفت: هم اینک ۲ طرح مهم سد خاکی و آب بند به منظور حفاظت از منابع آب و خاک و کنترل سیلاب در حوزه آبخیز کاریان و تنگ قلات در بخش های جویم و صحرای باغ لارستان و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حال اجراست.

لادنی، با تشریح جزییات اجرای طرح های آبخیزداری بند خاکی همگن و کنترل سیلاب و آبخوانداری روستای کاریان اضافه کرد: این طرح با مساحت حوضه آبریز ۹ هزار و ۴۰۰ هکتار، حجم عملیات خاکریزی ۱۸۴ هزار مترمکعب و حجم عملیات بنایی سنگ و سیمان ، چهار هزار متر مکعب و با اعتباری بالغ بر ۵۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بزودی اجرا می شود.

وی، طرح آبخیزداری و اجرای سد خاکی قلات در بخش صحرای باغ با اعتباری افزون بر ۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی را یکی از این طرح های مهم دانست.

لادنی، با اشاره به اجرای سد خاکی تنگ قلات عمادشهر نیز گفت: این سد نیز با مساحت حوزه ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار ، طول بند خاکی ۲۰۶ متر از نوع همگن و حجم آبگیری ۷۰۰ هزار مترمکعب ، ارتفاع بند خاکی ۱۱ متر ، حجم عملیات سنگ و سیمان ۴ هزار و ۱۰۰ متر مکعب، حجم عملیات خاکریزی ۱۲۴ هزار مترمکعب در حال اجراست.

وی بیان کرد: با احداث این ۲۴ طرح آبخیزداری وآب گیری از این سدهای خاکی، سالانه افزون بر ۴۲ میلیون متر مکعب آب در پشت این سدها ذخیره سازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم ایجاد و احداث سدها و بندهای خاکی کمک به ذخیره آب برای سفره های زیرزمینی و چاه های آبی در منطقه است بدون اشاره به میزان برداشت آب از چاه ها در حوزه صنعت، کشاورزی و شرب  گفت: بر اساس برآورد های انجام شده میزان برداشت آب از چاه ها در این شهرستان در سال بیش از ۲ برابر میزان تزریق سالانه آب به این سفره های زیرزمینی است.

مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری لارستان اضافه کرد: برداشت های بی رویه آب از سفره های زیرزمینی این شهرستان  را با چالش و کمبود شدید منابع آبی مواجه ساخته است، شرایط آب و هوایی و گرم و خشک بودن منطقه ، کاهش نزولات جوی و پراکنش نامناسب بارش ها و همچنین بروز خشکسالی ها، همچنان این منطقه را با مشکلات شدید کم آبی مواجه ساخته که یکی از برنامه ها و اولویت های اساسی منابع طبیعی لارستان اجرای همین سدهای خاکی و سنگی ملاطی حتی در بلند خواهد بود.

وی گفت: برخی مناطق جنوبی استان فارس نیز به لحاظ وجود دشت های وسیع و انباشت آب های سطحی به شدت در حال تخریب و خطر فرسایش خندقی قرار دارد که سبب فرو رفتگی در سطح توپوگرافی دشت های منطقه شده است.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.

ثبت دیدگاه