• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

شهرک آرین شیراز؛ پیوسته به شهر و گسسته از امکانات

  • 25 دی 1399 - 6:15
شهرک آرین شیراز؛ پیوسته به شهر و گسسته از امکانات

جولان سگ‌های ولگرد، ضعف آنتن‌دهی موبایل،مشکلات سند املاک، توسعه شبکه فاضلاب و گرفتاری اداری با سایر دستگاه‌های اجرایی همچون مسکن و شهرسازی از جمله مشکلات ساکنان شهرک آرین در غرب این کلانشهر است که شهردار شیراز دلیل آن را الحاق منفصل این شهرک می‌داند.

شهردار شیراز چهارشنبه به همراه ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در شهرداری منطقه ۱۰ و شهردار این منطقه از شهرک آرین بازدید کرد و در مسجد امام هادی (ع) با شهروندان به گفت و گو نشست.

حیدر اسکندرپور پس از شنیدن درخواست ها و مشکلات ساکنان شهرک آرین گفت: بخشی از مسائل این شهرک مربوط به امور شهر و بخشی از آن مربوط به مسائل شهرسازی ناشی از الحاق منفصل شهرک آرین به شیراز است.

وی خطاب به شهردار منطقه ۱۰ بیان کرد: ظرف دو هفته آینده مسائل و مشکلات مربوط به امور شهرک همچون رسیدگی به جداول و رفوژ میانی بولوار اصلی که نیازی به ردیف بودجه ندارند را حل کنید.

وی با اشاره به تفکیک زمین انجام شده توسط سازمان های متولی هنگام الحاق شهرک آرین به شیراز و ایجاد مشکلات شهرسازی گفت: اگر زمینی را بخواهیم به محدوده قانونی شهر اضافه کنیم باید ۶۴ درصد از زمین را در اختیار شهر قرار دهیم که معابر و فضای خدماتی در آن اجرا شود اما در هنگام تفکیک، فضای خدماتی در اختیار شهرداری قرار داده نشده و این حق مردم است که این زمین وجود داشته باشد و به فرهنگسرا، آتش نشانی، کتابخانه و … تبدیل شود. به عنوان مثال در میانرود ۱۲ هزار متر مربع زمین را به فضای تفریحی تبدیل کرده ایم اما در مناطقی که زمین موجود نیست دست ما بسته است.

شهردار شیراز گفت: ایجاد پارک حاشیه ای و پیاده راه سلامت حاشیه بزرگراه محلاتی باید پیگیری شود تا فضای چند کیلومتری شامل مسیر دوچرخه، فضای ورزش و پیاده روی، فضای سبز، زمین های ورزشی و محل نشیمن برای شهروندان این منطقه فراهم باشد.

اسکندرپور با اشاره به درخواست های مردمی مبتنی بر ساماندهی اطراف رودخانه نهراعظم افزود: ضروری است با صاحبان باغ های حاشیه رودخانه توافقی صورت گیرد،همچنین شهرداری منطقه باید وضعیت پل ورودی و مسیر کنار پل را نیز ساماندهی کند.

وی درباره لزوم ایجاد شبکه فاضلاب در شهرک آرین گفت: بخش زیادی از اقدامات ما همچون آسفالت معابر باید بعد از اتمام عملیات شرکت های خدماتی همچون فاضلاب، برق، گاز و … انجام شود.

شهردار شیراز اضافه کرد: پروژه های شهرک آرین توسط شهرداری منطقه ۱۰ تعریف و مشخص شود و اهالی محل، چند نفر را به عنوان معتمدین انتخاب کنند و طبق خواسته ساکنین هر چه درآمد در این شهرک حاصل می شود، در همین محل هزینه شود.

شهردار شیراز با تاکید بر اینکه باید صادقانه با مردم صحبت کرد، گفت: طبق قانون شهرداری نمی تواند درآمد کسب شده از مردم شیراز را در روستاهای اطراف و حریم شهر هزینه کند و ما نمی توانیم در مناطقی همچون گردخون، ماه فیروزان، اقبال آباد و … خدمتی ارایه دهیم و ضروری است دستگاه های متولی امر به خواسته ها و مشکلات مردم این مناطق همچون فاضلاب و آسفالت رسیدگی کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۲ درصد درآمد شهرداری از منطقه یک حاصل می شود، افزود: برخی معتقدند که نباید در منطقه یک و ۶ پروژه ای اجرا کرد و شهرداری باید توجه خود را معطوف به مناطق کمتر برخوردار کند در صورتی که اعلام می کنم این نگاه آسیب زاست و زمانی در پیش گرفتن این رویکرد باعث شد که به بافت میانی همچون خیابان کریمخان زند و منشعبات آن رسیدگی نشود و هم اکنون این بافت فرسوده شد.

اسکندرپور ضمن تاکید بر اینکه شهرداری باید همانگونه که از مردم درآمد کسب می کند، پاسخگوی خواسته های آنها نیز باشد، افزود: هم اکنون از حدود ۱۲۰ پروژه در حال اجرای سطح شهر فقط پنج پروژه در منطقه یک وجود دارد در صورتیکه ۴۲ درصد درآمد شهرداری از این منطقه حاصل می شود، صحبت این نیست که نباید در مناطق کمتر برخوردار هزینه کرد اما باید برای این هزینه ها درآمد نیز وجود داشته باشد.

شهرک های غرب شیراز را باید بدون درآمد آباد کنیم

شهردار شیراز در ادامه گفت: درآمدی که از مردم شیراز کسب می شود باید در تمام شهر و همچنین مکان هایی که برای شهرداری درآمد دارد هزینه شود. درحال حاضر فشار برای اتصال شهرک صدرا به شیراز وجود دارد اما صدرا مشکلات بسیاری دارد و نباید مجموعه ای با این همه مشکل را به شیراز اضافه کرد و پول مردم شیراز را در صدرا هزینه کرد.

وی عنوان کرد: شهرک آرین، دوکوهک، قصرقمشه و … در طرح تفکیکی به صورت منفصل به شهر شیراز الحاق شد اما زمین ها و فضاهای اطراف آن به عنوان حریم شهر شیراز در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: شهرداری در حریم نمی تواند درآمدی کسب کند یا خدمتی ارائه دهد، این بدان معناست که شهرداری باید مشکلات این شهرک ها را حل کند اما نمی تواند از زمین های اطراف آنها که امکان درآمد برایش ایجاد می کرد سرمایه ای کسب کند. بنابراین فقط مشکلات به شهرداری منتقل شده بدون اینکه امکانی برای کسب درآمد فراهم شود.

اسکندرپور ادامه داد: گویم نیز چند سال پیش به شیراز متصل شد و تجاری های اطراف را باید پیش از این دستگاه های متولی با بودجه دولتی تملک می کردند تا مشکل ترافیک حل شود اما حالا شهرداری با پول مردم شیراز باید در این منطقه بزرگراه بسازد.

وی با اعلام اینکه امسال چهار میلیون مترمربع آسفالت در سطح شهر ریخته شده است، افزود: آسفالت کمربندی خواسته مردم  است اما آسفالت این محور جز وظایف اداره راه است.

هزار میلیارد تومان بودجه شیراز افزایش می یابد

نوذر امامی ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در منطقه ۱۰ و رییس کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: شهرک آرین یکی از شهرکهای منفصل است و زمانی شهرکهای قصرقمشه، آرین و گویم به شهر الحاق شدند اما زمین های اطراف آن را جز حریم شهر محسوب کردند و از این رو شهرداری امکان کسب درآمد و سرمایه برای ارائه خدمت در منطقه را نداشت و باید از بودجه شهر برای این محدوده ها استفاده کند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری شیراز افزود: پیش بینی می شود بودجه امسال ۴۳۰۰ میلیارد تومان و با متمم ۵۳۰۰ میلیارد باشد که یک هزار میلیارد تومان افزایش بودجه برای رفع مشکلات مردمی است و ۱۹۷ میلیارد آن به منطقه ۱۰ اختصاص می یابد.

امامی اعلام کرد: از شهردار می خواهم که به صورت ویژه موارد درخواستی شهرک آرین را در بودجه سال ۱۴۰۰ لحاظ کند.

گلایه‌های اهالی آرین

در  این بازدید، نماینده ساکنان شهرک آرین خواسته ها و مشکلات شهروندان این شهرک را تشریح کرد و گفت: اختصاص وسیله حمل و نقل عمومی برای تردد درون و برون شهرک از جمله درخواست های ساکنان شهرک آرین است تا بتوانند به صورت ایمن و ارزان به سایر نقاط شهر تردد کنند. همچنین تقاضا داریم محدوده دوچرخه های اشتراکی نیز تا درون شهرک گسترش یابد.

عبدالله حسینی با اشاره به خواسته شهروندان به ویژه زنان و کودکان شهرک مبنی بر ایجاد بوستان خانواده و بانوان افزود: توسعه فضاهای خدماتی همچون بوستان، فرهنگسرا، کتابخانه و …، توسعه فضای سبز و ایجاد پارک حاشیه ای در اطراف بزرگراه محلاتی از جمله خواسته های مردم است تا بتوانند در فضایی ایمن و زیبا به ورزش و گذران اوقات فراغت بپردازند.

نماینده ساکنان شهرک آرین با اشاره به گذر نهراعظم از میان این شهرک گفت: این رودخانه ظرفیت مناسبی برای ایجاد فضای سبز در اطرافش دارد و تقاضا داریم تا ساماندهی شود. همچنین اطراف پل شهید زیانی نیز نیاز به بهسازی و توجه ویژه دارد.

وی خواستار تعریض پیاده روی شهرک آرین، فضای سبز باغچه ها و چراغ های آن شد تا افراد پیاده از ایمنی بیشتری برای تردد در شهرک برخوردار باشند.

نماینده مردم شهرک آرین با اشاره آدرس دهی سخت در این شهرک گفت: ما خواستار نامگذاری معابر و نصب تابلوهای راهنمای مسیر هستیم.

ثبت دیدگاه