• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

شهردار شیراز: ۱۴۷ طرح عمران شهری را درحال اجرا داریم

  • 04 بهمن 1399 - 15:06
شهردار شیراز: ۱۴۷ طرح عمران شهری را درحال اجرا داریم

شهردار شیراز گفت: ۱۴۷ طرح عمرانی شاخص با اعتبار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در شهر شیراز در حال اجرا است که تا پایان سال تمام این طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

حیدر اسکندرپور شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: برای مدیریت پروژه های عمرانی در سال ۹۹ طرح های عمرانی این کلانشهر دسته بندی و برای هر منطقه و در مجموع ۱۲۰ پروژه در مناطق مختلف شیراز تعریف شد.

شهردار شیراز با بیان اینکه جلسات کنترل و رصد این پروژه‌ها هر هفته با مدیریت شهردار شیراز برگزار می‌شود و تلاش شده توزیع این طرح ها مناسب باشد،افزود: از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مبلغ مورد نیاز برای اجرای طرح های عمرانی شاخص شیراز تاکنون مبلغ ۴۸۶ میلیارد آن به پیمانکاران پرداخت شده و تعهدات باقی مانده تا پایان سال جاری و اوایل سال ۱۴۰۰ پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود که بخشی از این پروژه‌ها در دهه فجر امسال و بخش دیگر در اسفندماه ۹۹ به بهره برداری برسد.

اسکندرپور در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: در کلانشهر های مهم دنیا رویکردی بعنوان حضور مردم در فضای عمومی در دستور کار قرار گرفته تا مردم اوقات بیشتری را در محیط شهری بگذرانند و این به دلیل کم شدن متراژ مسکن در شهرها و خصوصا کلانشهر ها است و به همین دلیل میل حضور مردم در فضای شهر یک ضرورت است.

وی ادامه داد: بر همین اساس پارک های ورزش و سلامت در شیراز تعریف شده تا شهروندان مدت زمان بیشتری را در فضای عمومی باشند ،مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری نیز برای تمام این بوستان‌ها تعریف شده و در کنار آن فضاهایی مانند زمین های ورزشی و شطرنج نیز پیش بینی شده تا برای کودکان،جوانان و میانسالان امکاناتی برای استفاده وجود داشته باشد.

شهردار شیراز گفت: خیابان های مرکزی شیراز اکنون برای دوچرخه سواری مهیا نیست و در این مناطق زمین نیز گران است و نمی‌توان به راحتی و با هزینه کم زمین تملک کرد و معابر موجود در این مناطق نیز به اندازه ای عریض نیست که بتوان مسیر اختصاصی دوچرخه در آن ایجاد کرد و تنها با خط کشی محورها می‌توان در این مناطق مسیر دوچرخه سواری ایجاد کرد.

باران شدید دلیل آبگرفتگی معابر شهری شیراز است

شهردار شیراز  به موضوع دفع آبهای سطحی در شیراز نیز اشاره کرد و گفت: از ۲۵ سال پیش تاکنون تمام شهرداران شیراز برای دفع آبهای سطحی اقداماتی انجام داده اند.

وی اظهار داشت: در دهه‌های گذشته نوع بارش‌ها در شیراز به نحوی بوده که میزان بارش در سال حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتر و شدت هم میانگین ۴ تا ۵ میلیمتر در ساعت بوده است که دفع آبهای سطحی این شهر نیز متناسب با این نوع بارش چند دهه اخیر تعریف شده است.

اسکندرپور دلیل آبگرفتگی ‌های اخیر این شهر را شدت باران دانست و گفت: در این باره دو راه اکنون وجود دارد ابتدای اینکه ظرفیت دفع آبهای سطحی شیراز را تغییر داد یا باید در اطراف شهر اقداماتی انجام شود که آب کمتری به سطح شیراز روان شود.

تغییر کاربری باغ ها و فرش سنگی پیاده رو باغ ارم د

وی گفت: در ۳ سال گذشته کمترین میزان تغییر کاربری باغ های شیراز انجام شده و در گروه یک باغ های این شهر حتی یک مترمربع باغ نیز تغییر کاربری پیدا نکرده است.

شهردار شیراز در ادامه به موضوع سنگ فرش خیابان ارم شیراز اشاره کرد و گفت: کم کردن حجم ترافیک و تردد خودرو در مجاور اماکن تاریخی و گردشگری امری طبیعی در دنیا است.

اسکندرپور در پاسخ به اینکه آیا در ساخت سنگ فرش ارم از اتباع کشورهای دیگر استفاده شده یا خیر؟ گفت: اگر بتوان بکارگیری اتباع بیگانه و خصوصا تبعه‌های کشور افغانستان را از پروژه‌های عمرانی سطح کشور حذف کرد اینکار را در سطح شیراز نیز می توان انجام داد.

پولی کردن حاشیه خیابان برای پارک خودرو طرح خوبی نبود

شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود طرح سی پی(پول گرفتن بابت پارک کردن ماشین در حاشیه خیابان) را طرح بدی عنوان کرد و گفت: قرارداد این طرح بگونه ای بود که عواید مالی را نصیب شهرداری نکرد زیرا قرارداد تنظیم شده اولیه خوب نبوده است.

وی افزود:با روی کار آمدن مدیریت شهری فعلی شیراز کمیته ای ویژه مامور بررسی این قرارداد شد اما با وجود چند اصلاحیه باز به نتیجه نرسید و در آخرین دستور راجع به این قرارداد مقرر شده حقوق شهرداری در ۳ سال گذشته دریافت شود و اگر پیمانکار با شرایط جدید توانست عمل کند که هیچ و گرنه قرارداد سی پی در شیراز متوقف خواهد شد.

ثبت دیدگاه