• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

یک هزار و ۱۰۰ طرح هادی روستایی فارس نیازمند بازنگری هستند

  • 04 بهمن 1399 - 10:08
یک هزار و ۱۰۰ طرح هادی روستایی فارس نیازمند بازنگری هستند

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در این استان طرح هادی روستایی دارند گفت: یک هزار و ۱۰۰ طرح هادی نیازمند تامین اعتبار و بازنگری هستند که تامین اعتبار این طرح‌ها با پیگیری و همراهی نمایندگان مجلس میسر می‌شود.

عطاالله زمانی، شنبه در دیدار با نماینده مردم شهرستان های مرودشت ، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این طرح ها بازنگری نشوند، زمینه اسکان جدیدی در روستاها ایجاد نمی شود که دراین صورت روستاییان به ناچار با تغییر کاربری و تخلف در ساخت و سازها زمینه سکونت در این مناطق را ایجاد می کنند در حالی که بازنگری در طرح های هادی زمینه سکونت قانونمند و افزایش جمعیت در روستاها و حتی مهاجرت معکوس را رقم می زند.

زمانی با بیان اینکه امسال کل اعتبار بنیاد مسکن فارس برای بازنگری در طرح های هادی ۹۰ میلیارد  تومان است گفت: قطعا این اعتبارات جوابگوی بازنگری همه طرح های هادی نیست در حالیکه هر سال هم ۲۴۰ طرح به این مجموعه اضافه می شود.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس با اشاره به اینکه سه شهرستان مرودشت ، ارسنجان و پاسارگاد ۲۷۱ روستا دارند گفت: در  ۱۴۸ روستای این سه شهرستان  اجرای طرح هادی شروع شده است ، بازنگری برخی از طرح هایی که ۱۰ سال از زمان اجرای آن می گذرد نیز کلید خورده است ، شهرستان های یاد شده از مناطق اولویت دار در توسعه روستایی هستند که باید از همه ظرفیت های قانونی دراین عرصه بهره گیری کرد.

وی افزود: گاه  یک سیلاب کل بافت یک روستا را بهم می ریزد و اعتبارات موجود جوابگوی ساماندهی همه روستاها نیست.برخی از طرح های زیر بنایی در روستاها در سالهای اخیر انجام شده که اگر این طرح ها و همراهی بنیاد مسکن نبود کل یک روستا را ممکن بود یک سیلاب ببرد ، این طرح ها از محل اعتبارات ایمن سازی روستاها اجرا شده و نیاز به افزایش بیشتر دارد.

زمانی به موضوع توسعه معابر با بهره گیری از سهمیه قیر اشاره کرد و گفت:  ۴۳ میلیارد تومان سهمیه تامین قیر  استان فارس است که برای مصرف مستقیم مصوب شده است و نیاز به مشارکت دهیاری ها در اجرا دارد ، سال گذشته روستاهایی که دهیاری های آن توان بیشتر داشتند برای آن ها از بنیاد مسکن سهیمه قیر تامین شد و با مشارکت دهیاری ها توسعه قابل توجهی در معابر روستاها ایجاد شد ، اکنون  قانون صرفا  اجازه مصرف مستقیم می دهد که این موضوع قدری مشکلات برای توسعه معابر روستایی ایجاد کرده است ، برخی از روستاهایی که دهیاری ضعیف تری دارند نیاز است که کمک شود تا توسعه معابر روستایی شتاب گیرد.

وی ادامه داد : در پنج سال گذشته بنیاد مسکن بیش از ۱۷ میلیون متر مکعب آسفالت در روستاها انجام داده و طرح توسعه معابر با آسفالت و زیر سازی معابر شتاب قابل توجه گرفته است ، به عبارت دیگر  هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت داخل روستاها انجام شده است ، این موضوع زمینه ساز مهاجرت معکوس و ایجاد انگیزه برای سکونت در روستاها است و تحول قابل قبولی ایجاد کرده است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس اضافه کرد : ساخت ۱۵۰ واحد مسکن محرومان سهیمه مرودشت است ، وام بلاعوض ۳۰ میلیون  تومانی به این واحد ها تعلق می گیرد علاوه بر آن به  هر واحد ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره نیز تعلق می گیرد.

زمانی ساخت مسکن مددجویان و محرومان را از اولویت های بنیاد مسکن دانست و گفت: هر سه شهرستان مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد  سهمیه مناسب در تامین مسکن محرومان دارند و تا آخر امسال این واحد ها به سرانجام می رسد ، علی رغم اینکه همه  اعتبارات دراین حوزه جذب می شود اما گاه نیاز است برای برخی موارد خاص اعتبارات ویژه گرفته شود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه می توانند کمک شایان توجه کنند.

وی به موضوع واگذاری زمین در روستاها برای ایجاد انگیزه سکونت نیز اشاره کرد و گفت: بنیاد مسکن در برخی از روستاها زمین واگذار می کند ، افرادی که در این موارد متقاضی هستند می توانند با اخذ زمین مناسب و اقدام به ساخت و ساز زمینه افزایش جمعیت را هم فراهم کنند ، در این زمینه از حساب ۱۰۰ امام (ره) هم برای ساخت سرپناه کمک می شود ، کمک های هشت میلیون تومانی هم می شود تا سرپناه نیازمندان در روستاها با سرعت ساخته شود ، خیرین هم دراین زمینه کمک می کنند تا ساخت سرپناه شتاب گیرد.

نماینده مردم شهرستان های مرودشت ، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت:  شهرستان مرودشت در استان فارس از وسعت بزرگ و جمعیت قابل توجه برخوردار است ، سه شهرستان مرودشت ، ارسنجان و پاسارگاد از نظر وسعت و جمعیت به اندازه برخی از استان ها هستندو می طلبد توجه ویژه به این شهرستان ها شود ، این مناطق نگاه خاصی در توسعه می طلبند.

جلال رشیدی کوچی اضافه کرد : در زمینه مسکن محرومان و مددجویان نیز شهرستان های یاد شده نیاز به توجه بیشتر دارند ، مراجعات دراین زمینه زیاد است و مردم محروم و نیازمند و مددجویان در این حوزه نیاز به توجه بیشتری دارند .بنیاد مسکن نهاد انقلابی و برخاسته از متن انقلاب است ، بنیاد مسکن رسالت مستقیم در تامین مسکن و سرپناه برای اقشار نیازمند دارد.

ثبت دیدگاه