• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

مردم شهرستان مرودشت از درآمدهای گردشگری بی‌نصیب‌ هستند

  • 06 بهمن 1399 - 18:18
مردم شهرستان مرودشت از درآمدهای گردشگری بی‌نصیب‌ هستند

رییس میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت با اشاره به اینکه جایگاه فعلی گردشگری متناسب با توانمندی‌های این منطقه نیست، گفت: مردم این منطقه باوجود برخورداری از جاذبه‌های تاریخی جهانی و ظرفیت‌های طبیعی و مذهبی، از هرگونه درآمد گردشگری بی‌نصیب‌ و مشمول محدودیت‌های حرایم سه‌گانه هستند.

به گزارش ایرنا بهمن مردانی، دوشنبه در نشست تخصصی مسوولان و مدیران دولتی و تاسیسات صنعت گردشگری به اهمیت تدوین طرح جامع گردشگری شهرستان مرودشت پرداخت و اظهار داشت: فقدان برنامه‌ای جامع و مدون در کوتاه‌مدت و بلندمدت که از پشتوانه مطالعاتی دقیقی نیز برخوردار باشد، از عوامل اساسی رشد نکردن صنعت گردشگری در این شهرستان است.

وی، فرهنگ‌سازی و آموزش موضوع‌های مرتبط با صنعت گردشگری را مطلوب توصیف و بیان کرد: داشتن برنامه‌های آموزشی گردشگری، باعث شکوفایی این صنعت می‌شود و از برخوردهای سلیقه‌ای نامشخص و پراکنده جلوگیری می‌کند.

یکی از مدرسان دانشگاه در رشته مدیریت گردشگری و هتلداری نیز در این نشست، با اشاره به اینکه شعار سازمان جهانی گردشگری، «گردشگری و توسعه روستایی» است، گفت: این شعار، تلاش‌های جدی برای توزیع عادلانه درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری را در میان تمام دهک‌های اجتماعی جوامع گردشگرپذیر هدفگذاری کرده است.

محسن عامری با تاکید بر اینکه مردم شهرستان مرودشت و جوامع محلی و روستایی پیرامون مجموعه جهانی تخت‌جمشید و نقش رستم باید به‌صورت ملموس و کاربردی از منافع این همجواری بهره‌مند شوند، افزود: استفاده از تجربیات موفق در سایر کشورها و مجموعه‌های میراث جهانی به عنوان روشی کاربردی برای نیل به این مقصود ضروری است.

این مدرس دانشگاه همچنین با اشاره به اهمیت تبادل اطلاعات، دانش و تجربه در میان کشورهای عضو سازمان جهانی گردشگری بیان داشت: شرایط پیش‌آمده در ایام کرونا فرصت مناسبی برای بازنگری در ساختارها و سامانه‌های مدیریتی گردشگری ایران و استان فارس فراهم کرده است.

عامری، با تاکید بر اینکه فعال‌سازی مرکز پذیرش گردشگران در تخت جمشید می‌تواند کارکردی چندگانه داشته باشد، گفت: این اقدام، بازدید گردشگران از این مجموعه جهانی را ساختارمند می‌کند و آثار منفی حضور آنان را به حداقل می‌رساند.

وی ادامه داد: همچنین اجرای شیوه‌نامه‌های حفاظتی این مجموعه تاریخی بدین واسطه تسهیل می‌شود، این در حالی است که هم‌اکنون انواع خدمات اقامتی در هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان مرودشت، خدمات پذیرایی در واحدهای پذیرایی بین راهی، مجتمع‌های گردشگری و سفره‌خانه‌های سنتی و خدمات تورگردانی توسط دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ارائه می‌شود.

این مدرس دانشگاه افزود: چنین رویه‌ای نه در بخش عرضه و نه در بخش تقاضا از انسجام و هماهنگی مشخصی برخوردار نیست.

شهرستان مرودشت در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

ثبت دیدگاه