• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

ظرفیت استفاده از شبکه‌های ارتباطی در کشور ۲.۵ برابر شده است

  • 03 اسفند 1399 - 20:57
ظرفیت استفاده از شبکه‌های ارتباطی در کشور ۲.۵ برابر شده است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: ظرف یک سال گذشته و با توجه به شیوع ویروس کرونا، ظرفیت استفاده مردم از شبکه‌های ارتباطی به ویژه در حوزه تلفن همراه ۲.۵ (دو و نیم) برابر شده است.

حسین فلاح جوشقانی، یکشنبه در آیین راه‌اندازی پنجمین سایت نسل پنجم تلفن همراه (۵G) ایرانسل در شیراز افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، کشور با آسیب‌ها و خسارت‌های بسیاری مواجه شد اما با وجود مشکلات و آسیب‌ها، این بیماری سبب شد که حوزه ارتباطات بسیار برجسته شود و بیانگر این مطلب باشد که می‌شود بر اساس فناوری‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعاتی جدید، بسیاری از امور کشور را پیش برد.
وی ادامه داد: در مقطعی که ویروس کرونا همه دنیا را به ویژه در حوزه آموزش و بهداشت و درمان غافلگیر کرد این فناوری ارتباطی به کمک آمد، هرچند که شرایط همچنان سخت است.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت: نسل پنجم اینترنت همراه صرفا یک فناوری جدید در امتداد نسل سوم و چهارم نیست بلکه یک زیست بوم و اکوسیستم است که تحول دیجیتال را در همه عرصه‌ها تسریع کرده و سرعت می‌بخشد.
وی اضافه کرد: این تحول نیز صرفا در حوزه تلفن همراه اتفاق نمی‌افتد بلکه یک توسعه متوازن است که باید در تمام عرصه‌ها روی دهد تا به بحث شهر هوشمند و دیجیتالی شدن اقتصاد و تحول دیجیتالی در کشور منتهی شود.
فلاح جوشقانی گفت: باید در کنار آن، فناوری‌های دیگر را نیز به طور متوازن در تمام کشور توسعه دهیم تا به یک زیست بوم و زیرساخت کامل برای توسعه ارتباطات دست یابیم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: سایت نسل پنجم شیراز که امروز (سوم اسفندماه ۹۹) شاهد راه‌اندازی آن هستیم یک سایت جدید است که با دیگر سایت‌های کشور متفاوت است و فضای کمی را اشغال می‌کند و تمام امکانات آن روی خود سایت نصب شده که امیدواریم بتوانیم در کل کشور به سمت راه‌اندازی این سایت حرکت کنیم.
وی افزود: از مسوولان استان فارس و شهر شیراز به ویژه استاندار، شهرداری و شورای اسلامی شهر انتظار داریم که در کنار دقت نظری که برای توسعه ارتباطات تلفن همراه دارند، کمک کنند تا بتوانیم ظرفیت تمام کسانی را که در این عرصه فعالیت دارند و می‌توانند ظرفیت فیکس (بدون تغییر) و خطوط ثابت را ایجاد کنند به کار گیریم.

توسعه نسل پنجم تلفن همراه از ضرورت‌های آتی توسعه کشور خواهد بود
مدیر عامل ایرانسل هم بیان داشت: به نظر می‌رسد با توسعه روز افزونی که در سرویس‌های مختلف در دنیا اتفاق می‌افتد، توسعه نسل پنجم تلفن همراه (۵G) در کشور بدون تردید جزو ضرورت‌های آتی توسعه کشور خواهد بود.
بیژن عباسی آرند، سایت شیراز را نخستین سایت استانی فناوری نسل پنجم کشور دانست و افزود: با ورود نسل سوم و چهارم تلفن همراه به کشور شرایط به گونه‌ای رقم خورد که امروز بخش عمده‌ای از نیازها، ارتباطات و خدمات روزمره مردم و دستگاه‌ها و ادارات دولتی بر بستر خدمات این ۲ نسل قابل عرضه است.
وی اضافه کرد: تجربه یک سال اخیر شرایط کرونا در کشور نشان داد که این توسعه‌ای که با همت دولت و وزارت ارتباطات در کشور اتفاق افتاد، در توسعه زیرساخت کشور و پاسخ به نیازهای شهروندان چقدر حیاتی است.
او گفت: در حال حاضر که بحث نسل پنجم تلفن همراه مطرح است شاید این مساله از دیدگاه برخی به عنوان یک خدمت و کالای لوکس جلوه کند اما دیری نخواهد پایید که بخش عمده‌ای از خدمات جاری کشور و نیازهای روزمره باید بر بستر همین نسل ارائه شود.
مدیر عامل ایرانسل، سرعت و پایداری بالاتر، تاخیر کمتر و حجم ارتباطات وسیع‌تر را از جمله ویژگی‌های نسل پنجم تلفن همراه دانست و اظهار داشت: ظرف یک و نیم سال گذشته در مجموعه ایرانسل چند کار اصلی را با هدف توسعه زیرساخت شبکه ایرانسل، تجهیز آن و قابلیت اتصال آن به شبکه نسل پنجم آغاز کرد و هم‌اینک در هر نقطه‌ای از کشور که ایرانسل بتواند سایت ۵G نصب کند، این خدمت بر روی بستر ایرانسل قابل ارائه است.
عباسی آرند بیان کرد: با توجه در پیش بودن انتخابات (بیست و هشتم خرداد ماه سال ۱۴۰۰) و تقاضای زیادی که برای استفاده از خدمات در بستر شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی در حال افزایش است، توسعه این شبکه نیازمند همکاری نزدیک همه عوامل است.
وی ادامه داد: همکاری خوب استانداری فارس، شهرداری، شورای اسلامی و نیروی انتظامی سبب شد که بتوانیم این شبکه را در کلانشهر شیراز راه‌اندازی کنیم و امیدواریم در ادامه با همکاری همه عوامل بتوانیم آن را گسترش دهیم.

ثبت دیدگاه