• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

رییس شورای شهر شیراز: این نهاد ظرف چهار سال، ۵۵۰ مصوبه داشته است

  • 13 اسفند 1399 - 7:16
رییس شورای شهر شیراز: این نهاد ظرف چهار سال، ۵۵۰ مصوبه داشته است

رییس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: تصویب ۵۵۰ مصوبه ظرف چهار سال فعالیت شورای پنجم و همچنین کوتاه کردن دست دلالان از شهرداری این کلانشهر از اهم برنامه‌های این نهاد در مدت یاد شده است.

به گزارش ایرنا عبدالرزاق موسوی، سه‌شنبه در نشست خبری افزود: از مجموع این ۵۵۰ مصوبه، در ۳۰۰ مورد از این مصوبه‌ها تکالیف عمومی برای شهرداری شیراز تعیین شده است.

به گفته رییس شورای اسلامی شهر شیراز، ۵۰ مورد از این مصوبه ها نیز به دلیل مشکلاتی که داشته اجرا نشده است

وی اظهار داشت: سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز، ضعیف‌ ترین عملکرد را در دوره فعلی مدیریت شهری داشته است در حالی که در شهری مانند شیراز بسیار بیشتر از این می‌توان کار فرهنگی انجام داد.

رییس شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: حوزه معاونت مالی و اقتصادی و معاونت برنامه‌ریزی و نیرویی انسانی شهرداری شیراز در اجرای مصوبات شورای اسلامی این شهر عملکرد خوبی داشته‌اند اما در حوزه فرهنگی و اجتماعی گلایه‌هایی وجود دارد.

موسوی، همچنین شاخص‌ترین کار شورای اسلامی پنجم این کلانشهر را راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ها، سامانه اطلاعات مدیریت پروژه (PMIS) و مصوبه شفافیت و تعارض منافع دانست و بیان داشت: با اجرای قراردادهای تیپ بر روی سامانه PMIS از حضور دلالان و ضرر و زیان به شهروندان و شهرداری جلوگیری شده است.

وی، با بیان اینکه بحث ایجاد شهرداری الکترونیک یکی از مباحث جدی شورای پنجم بوده است، گفت: سامانه PMIS موضوع فراموش شده‌ای بود که در راستای اثربخشی و افزایش کارایی سازمانی با تاکیدات این شورا و همراهی شهرداری عملیاتی و اجرایی شد.

رییس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین در مورد اقدامات ماندگار شورای پنجم از دیدگاه خودش اظهار داشت: ایجاد مرکز پژوهش‌ها، شکل گیری بخش حقوقی مصوبات و نظارت و ارزیابی عملکرد را از جمله این اقدامات می توان برشمرد.

موسوی ادامه داد: ما کاری را ماندگار می‌دانیم که اصلاح کننده ساختار باشد، در نوع نگاه مردم تفاوت ایجاد و اعتماد آنها را جلب کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شورای پنجم از ابتدای فعالیت تاکنون در مجموع پنج جلسه غیرعلنی داشته در حالی که در شورای چهارم شمار نشست‌های غیر علنی ۴۰ مورد بود و این امر حاکی از نوع نگاه متفاوت به مردم و ایجاد فضای شفافیت است.

طرح‌های جامع گردشگری و ترافیک شیراز به نتیجه خاصی نرسیده است

رییس شورای اسلامی شهر شیراز، همچنین در مورد سرانجام طرح‌های جامع در شهر شیراز گفت: اطلاق واژه طرح‌های جامع از نگاه برخی از صاحب نظران درست نیست، چرا که خود اصل جامع بودن زیر سوال است. در واقع آیا می‌توانیم چنین طرح هایی داشته باشیم.؟

موسوی اضافه کرد: طرح جامع ترافیک شهر شیراز و طرح جامع گردشگری این کلانشهر که با قراردادهای سنگین با دانشگاه شیراز و اصفهان در دست بررسی بوده به هیچ نتیجه خاصی نرسیده است تا جایی که در کمیسیون ماده ٣٨، اصل طرح جامع گردشگری شهر شیراز به دلیل اشکالات فراوان و عدم اجرای تعهدات پیمانکار به نقطه صفر رسید و طرح جامع اقتصادی نیز به بن بست رسیده و عملا پاسخگو نیست.

به گفته وی، شورای اسلامی شهر شیراز به چرایی مشکلات طرح‌های جامع هنوز ورود نکرده است.

موسوی، در مورد مصوبه اخیر این شورا پیرامون ایجاد ٢٢ بازارچه میوه و تره بار هم اظهار داشت: قبول داریم که در شهر عده‌ای فرصت طلب به دنبال نگاه سودجویانه خود هستند و این فضا در حوزه میوه و تره بار هم غالب است اما این مسائل سبب نمی‌شود که شورای اسلامی این شهر و شهرداری به تکلیف قانونی خود در بحث تامین نیازهای مردم در بخش مواد غذایی و میوه و تره بار ورود نکنند،  از این رو شورای شیراز به عنوان تکلیف به این بحث ورود کرده و با تاکید بر قیمت‌گذاری هوشمند می‌کوشد بر زندگی و معیشت مردم اثرگذاری مثبت داشته باشد.

پروژه‌های مشارکتی شهرداری قابل فروش است

وی، همچنین در باره برخی ادعاها پیرامون فروش و واگذاری گسترده املاک شهرداری، بیان کرد:این ادعاها و ارائه اطلاعات در این مورد، خلاف واقع است و با بررسی بودجه شهرداری به راحتی می‌توان مشاهده کرد که نسبت درآمد شهرداری از محل فروش املاک به کل بودجه شهرداری چه میزان است و در سال‌های گذشته این درصد چقدر بوده است.

او گفت: البته پروژه‌های مشارکتی شهرداری قابل فروش است و فروش آنها برای تامین نیازهای شهرداری انجام می‌شود اما نسبت به دوره قبل، این سهم فروش یک دهم است.

موسوی در مورد برخی اظهارنظرها پیرامون عملکرد کمیسیون حقوق شهروندی گفت: این کمیسیون در سال اول شورا فعالیت خود را آغاز کرد اما مشکل از آنجا آغاز شد که وظایف تعریف شده برای آن بر عهده سایر کمیسیون‌ها نیز بود، ایرادی که امروز در حوزه کمیسیون هوشمندسازی هم مطرح است.

وی ادامه داد: بحث کمیسیون حقوق شهروندی مربوط به وظایف بود و ربطی به اشخاص نداشت.

ثبت دیدگاه