• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

باغ موزه هنر به داشته‌های گردشگری شیراز اضافه می‌شود

  • 14 اسفند 1399 - 18:56
باغ موزه هنر به داشته‌های گردشگری شیراز اضافه می‌شود

شهردار شیراز باغ موزه هنر این کلانشهر که با زیربنای حدود ۲۰ هزار مترمربع در دست احداث قرار گرفته است را داشته جدید این کلانشهر دانست و گفت: در نقطه کانونی این باغ، یک موزه احداث خواهد شد که در آینده به یکی از مراکز گردشگری شیراز تبدیل می‌شود.

حیدر اسکندرپور پنج شنبه ١۴ اسفند در آیین گرامیداشت روز ملی درختکاری و کلنگ‌زنی باغ موزه هنر بیان کرد: طبق قانون شورای عالی شهرسازی، حفظ و نگهداری باغ‌های قصردشت به عهده شهرداری است.

او افزود: براساس قانون و تصمیم این شورا، باغ‌های شیراز به ۵ گروه تقسیم شد و قانون گذار و سیاست گذار این اجازه را به شهرداری می‌دهد که برای حفظ و احیای باغ‌های گروه یک قصردشت، تغییر کاربری باغ‌های گروه ۵ را انجام و از محل درامد حاصل از این تغییر کاربری، باغ‌های گروه یک را تملک و نگهداری کند. 

شهردار شیراز با بیان اینکه تاکنون ٢۵٠ هکتار از باغ‌های گروه یک قصردشت به تملک شهرداری درآمده است، عنوان کرد: اینکه آیا ما به درستی توانسته‌ایم ٢۵٠ هکتار باغ تملک شده را نگهداری کنیم موضوع مهمی است و پس از تملک مردم انتظار دارند که بهتر نگهداری شوند، لذا باید برنامه منسجمی برای آبیاری، نگهداری و حفاظت از باغ‌ها تدوین شود.

اسکندرپور ادامه داد: هم‌اینک سه باغ یک، سه و۱۸ هکتاری به تملک شهرداری شیراز درآمده و در حال احیاء است و برای اولین بار معکوس عمل کرده‌ایم و به جای تغییر کاربری زمین را به باغ تبدیل می‌کنیم.

او با بیان اینکه مفهوم باغ با پارک متفاوت است، عنوان کرد: در دو سال گذشته برای آبیاری باغ‌های قصردشت به مشکل اساسی برخورد کردیم و در یک مقطع با همکاری باغداران با تانکر آبرسانی به باغ‌ها انجام شد.

شهردار شیراز اظهار کرد: یک سوال اساسی که مردم از شهرداری طی دهه‌های اخیر داشته‌اند این است که شهرداری چه فرصت جدید گردشگری در شیراز در کنار آثار باستانی و گردشگری قبلی ایجاد کرده است؟ این سوال قابل تامل است.برای پاسخ به این سوال در شورای پنجم با همفکری کارشناسان و مدیران حوزه شهری و معماری پروژه‌های شاخصی را تعربف کردیم و این پروژه‌ها می توانند داشته‌های جدید شیراز شوند.

اسکندرپور اظهار کرد: در جنوبی ترین نقطه شهر شیراز بزرگترین پردیس سینمایی شیراز در دست احداث است که این پروژه نیز به داشته‌های گردشگری شیراز اضافه می‌شود.

او تصریح کرد: شیراز شهری با قدمت فرهنگی و تاریخی است و داشته شیراز، داشته فرهنگی است و باید آن را تقویت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در این مراسم با اشاره به نامگذاری هفته منابع طبیعی امسال تحت عنوان ” همه با هم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی ” گفت: با پیشرفت روز افزون علم و فن آوری و استفاده ازتکنولوژی‌های روز ، حفاظت از منابع طبیعی بیش از پیش اهمیت یافته، چرا که با چنین روندی باید منتظر نابودی طبیعت باشیم.

عبدالحسن صمدنژاد با اشاره به اقدامات انجام گرفته در سال جاری در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: رونمایی از واحد مدیریت فناوری نوین یکی از مهمترین طرح‌های شاخص منابع طبیعی است که در راستای استفاده از تکنولوژیپها نو برای پایش و حفاظت از عرصه ها در این هفته افتتاح خواهد شد.

او افزود: همچنین در طرح هنگ امداد و نجات که اولین بار در استان فارس در شرف راه‌اندازی است.شش هزار نیروی علاقه مند به طبیعت و داوطلب آموزش دیده و متخصص از گروههای مختلف از جمله اعضای بسیج سازندگی ،کوهنوردان و ورزشکاران تجهیز و در راستای حفاظت از عرصه ها با ادارات منابع طبیعی در سراسر استان همکاری خواهند کرد.

صمدنژاد با اشاره به اهمیت عرصه‌های طبیعی و حفاظت از جنگل ها و مراتع اظهار کرد: زمان نفوذ یک لیتر آب در اراضی جنگلی حدود ۴ دقیقه است درحالی‌که در مناطق بدون پوشش این زمان به حدود ۴ ساعت افزایش می‌یابد که این موضوع نشانگر اهمیت و  ارزش منابع جنگلی در تقویت سفره‌های آب زیر زمینی است.

او عنوان کرد: دستیابی به اهداف مدیریت پایدار در حفاظت، احیاء و توسعه منابع طبیعی با  سازماندهی و نظم‌بخشی و مهم‌تر از همه جلب مشارکت مردم و تقویت روحیه کارگروهی و ترویج آن تحقق می‌یابد.

ثبت دیدگاه