• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

مهاجرت در بسیاری از روستاهای فارس صفر شده است

  • 17 اسفند 1399 - 11:31
مهاجرت در بسیاری از روستاهای فارس صفر شده است

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری ازفعالیت ۱۰۶ بومگردی در سطح روستاهای استان خبر داد و گفت: این مهم موجب شد تا در بسیاری از روستاها مهاجرت به صفر برسد و حتی در برخی دیگر هم مهاجرت معکوس داشتیم.

سید کمال پاک فطرت شنبه ۱۶ اسفند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدای فعالیت در این دفتر بحث آموزش دهیاران و پیگیری امور مالی روستاها را در دستور کار قرار دادیم، گفت: به مرور زمان در این زمینه توفیقات زیادی به دست آوردیم، به‌طوری که دو سه سال پیاپی موفق به کسب مقام برتر آموزش دهیاران در سطح کشور شدیم.

او، مهم‌ترین استراتژی این دفتر را بحث اشتغال روستاییان عنوان کرد و افزود: در این زمینه تسهیلات خوبی هم ارائه دادیم که البته این مسئله با همکاری و همراهی دستگاه‌های ستادی، اجرایی و نهادهای حکومتی میسر شد و این‌گونه نیست که بگوییم این مسئله تنها توسط یک دستگاه خاص انجام شده است.

پاک‌فطرت با بیان اینکه توسعه پایدار روستاها تنها از طریق اشتغال‌زایی و کارآفرینی انجام می‌شود، گفت: برای این کار نیز طی دو سه سال اخیر اعتبارات خوبی به حساب دهیاران واریز شده است چرا که در کنار عمران و آبادی روستاها باید به بحث معیشت و اشتغال مردم توجه ویژه داشت.

او فعالیت دیگر این بحث را راه‌اندازی استارتاپ‌ها در روستاها عنوان کرد که در حال حاضر بیش از ۲۵ استارتاپ در روستاهای استان فعالیت دارند و سپس ادامه داد: یکی از اشکالات در بحث رفع مشکلات روستاها این است که دستگاه‌ها هم‌پوشانی‌های لازم را نداشتند، لذا سعی کردیم با دستگاه‌های مختلف هم‌پوشانی‌هایی با انعقاد تفاهم‌نامه داشته باشیم و توفیقات خوبی هم در این زمینه به دست آوردیم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس، انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن در بحث بهسازی معابر و آسفالت روستاها و تعویض شبکه فرسوده آبرسانی با ادارات مختلف را از جمله این فعالیت‌ها برشمرد و گفت: در بحث عمران و آبادی روستاها شاهد جهش بسیار خوبی هستیم.

پاک فطرت در ادامه سخنان خود یکی از مهم‌ترین مشکلات شیراز و سایر کلان‌شهرها را بی‌توجهی به روستاها در سال‌های گذشته عنوان کرد که باید امروز تاوان این بی‌توجهی‌ها را پس داد و سپس افزود: مشکلات ناشی از حاشیه‌نشینی اطراف کلان‌شهر شیراز به‌دلیل همین بی‌توجهی‌هاست.

او بیان کرد: برای رفع این مشکل خیلی تلاش کردیم تا روستاهای حاشیه شهر شیراز را به شیراز الحاق کنند اما نظر ما نه کارشناسی و نه بررسی کردند در صورتی که اگر چند روستای اطراف شیراز به شهر الحاق نشود، در آینده نه چندان دور شاهد معضلاتی در شیراز خواهیم بود.

پاک‌فطرت با بیان اینکه متأسفانه ساخت و سازهایی بدون رعایت هیچ‌گونه اصولی در روستاهای اطراف شیراز انجام می‌شود که هیچ نظارت و حراستی از آن‌ها نمی‌شود و این مسئله در آینده معضل بزرگی برای شهرسازی شیراز خواهد بود، گفت: آثار تخریبی این قضیه هم تنها در بعد عمرانی نیست، بلکه بعد فرهنگی و اجتماعی هم دارد.

او با تصریح بر اینکه امروز نحوه خدمت‌رسانی در روستاهای اطراف شیراز ضعیف است و معضل آن‌ها گریبان‌گیر شیراز می‌شود، گفت: این بی‌توجهی شامل روستاهای اطراف شیراز اعم از دهستان قره باغ و غیره می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس با ذکر این نکته که این دفتر تنها مسئولیت طرح هادی روستاها را به عهده دارد و اجازه ورود به ساخت و سازها ندارد، گفت: این روستاها در حریم شهر شیراز و شهرداری قرار گرفته‌اند اما شهرداری می‌گوید نیرویی برای رسیدگی به این مسائل ندارد، چون هنوز به شیراز الحاق نشده‌اند.

او همچنین از اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد ۱۲ هزار شغل پایدار در روستاهای استان طی سال‌های ۹۷ تا ۹۸ خبر داد.

پاک فطرت تأکید کرد: امروز هرچقدر به روستاها بیشتر توجه کنیم فردا نیاز نیست که در شهرها به دنبال درمان مشکلات ناشی از مهاجرت آنان باشیم و این مشکلاتی که به وجود آمده ناشی از بی‌توجهی‌ها در گذشته است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس احداث دهکده گلخانه‌ای، توجه ویژه به پرورش دام و طیور، مشاغل خانگی و صنایع دستی و گردشگری و … را از جمله اقدامات انجام شده در روستاها برای اشتغالزایی عنوان کرد و گفت: همچنین پیگیری‌هایی برای ایجاد بازارچه‌ای در شیراز یا سایر مراکز شهرستان‌ها انجام داده‌ایم تا روستاییان بتوانند توانمندی‌های خود را ارائه دهند اما تاکنون چنین فرصتی در اختیار قرار  نداده‌اند.

او با بیان اینکه بیش از ۱۸۰ شغل روستایی به جز مباحث میوه و تره‌بار وجود دارد که همگی تولیدات صنایع دستی و مشاغل خرد هستند، گفت: در نمایشگاه‌هایی که روستاییان شرکت کرده‌اند؛ بیشترین استقبال از دستاوردهای روستاییان شده است.

ثبت دیدگاه