• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

“ساماب” از موفقیت‌های آب منطقه‌ای فارس است

  • 21 اردیبهشت 1400 - 18:11
“ساماب” از موفقیت‌های آب منطقه‌ای فارس است

رئیس گروه حفاظت و بهره برداری منابع آب زیرزمینی (کمیسیون صدور پروانه) آب منطقه‌ای فارس، گفت: اجرای طرح “سیستم یکپارجه حفاظت و بهره برداری منابع آب، یا طرح ساماب، یکی موفقیت‌های مهم این شرکت محسوب می‌شود.

صدیقه حسن‌زاده در گفت و گو با ایسنا، گفت: اجرای طرح ساماب، منجر به حذف فیزیکی پرونده‌ها و الکترونیکی شدن رسیدگی به درخواست‌ها، کاهش مراجعات، کم شدن احتمال بروز خطای عمدی یا سهوی در روند رسیدگی به تقاضاها و شفافیت اقدامات در حوزه حفاظت و بهره برداری از منابع آب در فارس شد.

او با یادآوری اینکه کلید اجرای این پروژه برای اولین بار در کشور، اسفند ۹۸ در آب منطقه‌ای فارس زده شد، گفت: تا قبل از آن رسیدگی به پرونده‌های تقاضای بهره‌برداری از منابع آب، به شکل دستی و حضوری انجام می‌شد که این موضوع، مشکلات فراوانی را از جنبه‌های مختلف اعم از بروکراسی اداری، تردد مکرر متقاضی و …. ایجاد کرده بود.

حسن‌زاده گفت: اجرای طرح ساماب با اسکن و کدگذاری بالغ بر ۱۰ میلیون برگ از محتویات پرونده‌ها در فارس آغاز شد و تاکنون بالغ بر ۲۸ هزار و ۶۰۰ فقره پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.

او اضافه کرد: با توجه به پیشرو بودن فارس در اجرای این طرح، سال ۹۹ وزیر محترم نیرو، شرکت آب منطقه ای فارس را به عنوان پایلوت طرح حذف فیزیکی پرونده‌ها تعیین و از اقدامات انجام شده قدردانی کرد.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: از مزایای این روش، انتقال سریع  گزارش کارشناسی و پرونده از طریق ارجاع موضوع توسط رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های مختلف به کارتابل دبیر کمیسیون بوده که سبب کاهش چشمگیر زمان رسیدگی به درخواست‌ها شده است.

به گفته او، کاهش مخاطرات جاده ای ناشی از رفت و آمد کارشناسان آب منطقه‌ای فارس و شهرستان‌ها، صرفه جویی در هزینه‌، وقت و نیروی انسانی، رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی در شرایط شیوع کرونا و کاهش احتمال بروز خطای انسانی در مراحل مختلف رسیدگی بوده است.

حسن‌زاده با بیان اینکه کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه بهره برداری از منابع آب، یک مرجع تصمیم گیری محسوب می‌شود، گفت: براساس قوانینی نظیر قانون توزیع عادلانه آب، در بررسی درخواست‌ها صرفا مدارک موجود در پرونده و اظهار نظر کارشناس، ملاک عمل بوده و حضور متقاضی در محل کمیسیون، هیچ ضرورتی ندارد.

رئیس گروه حفاظت و بهره برداری منابع آب زیرزمینی (کمیسیون صدور پروانه) آب منطقه‌ای فارس، خاطرنشان کرد: البته در حال حاضر درخواست‌های متقاضیانی که تمایل به مذاکره با کمیسیون دارند، به صورت مکتوب در ادارات منابع آب شهرستان ها یا میز خدمت حوزه ستادی اخذ و به کمیسیون یا واحدهای مربوطه ارجاع می شود.

حسن‌زاده گفت: در مواردی هم که اعضای کمیسیون پس از بررسی پرونده، تشخیص دهند حضور متقاضی برای ارائه توضیحات الزامی است؛ به صورت مکتوب، از متقاضی برای مراجعه به کمیسیون دعوت می‌شود.

ثبت دیدگاه