• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

ریزش کوه در طرح‌های بزرگراهی شیراز محتمل است

  • 24 اردیبهشت 1400 - 8:44
ریزش کوه در طرح‌های بزرگراهی شیراز محتمل است

طی روزهای اخیر تصاویری بین کاربران شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود که بخشی از حاشیه کوه در طرح‌های بزرگراه سازی شیراز در حال ریزش است، معاون شهرداری شیراز این پدیده را محتمل می‌داند و در باره آن توضیح داد.

به گزارش ایرنا،در روزهای اخیر کلیپی کوتاه از ریزش بخشی از کوه در مجاور عملیات عمرانی ساخت جاده که به شیراز نسبت داده شده در فضای مجازی دست به دست می شود.
انتشار این کلیپ واکنش‌هایی در پی داشته است.
اسماعیل صالحی،معاون عمرانی شهرداری شیراز در این باره توضیحاتی داد و با اشاره به پیشینه بیش از یک دهه طراحی و آغاز عملیات اجرایی پروژه بزرگراه شهید سپهبد سلیمانی گفت: عملیات اجرایی پروژه بزرگراهی کوهسار مهدی از اواسط دهه ۸۰ در فازهای مختلف آغاز شد و فاز اول آن شامل مسیر حدفاصل بلوار جمهوری اسلامی تا بلوار شهید چمران، و فاز دوم با نام بزرگراه آیت الله محلاتی (آرین) به بهره‌برداری رسید.
صالحی افزود: فاز نهایی این پروژه که بعد از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و به پاسداشت آن شهید به نامش مزین شده بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان این که این فاز قبلا طراحی و بخش‌هایی از آن اجرایی شده و متوقف بود گفت: طراحی این پروژه به دلیل وجود ایرادات فنی، بارها مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاح شده است. و حتی با منتقل کردن خط پروژه برای صیانت از باغات محله‌های منصورآباد و محمودیه یک تونل دوقلو به بزرگراه اضافه شده که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت دارد.
صالحی با تصریح اینکه در بخش‌هایی از این پروژه امکان طراحی مجدد و تغییر مسیر عمده وجود نداشت، گفت: در این بخش‌ها تنها باید با انجام اقداماتی فنی و مهندسی نسبت به بهبود وضعیت و مشخصات فنی و ایمنی پروژه تلاش می‌شد.
معاون شهرداری شیراز با اشاره به وقوع ریزش در یکی از ترانشه‌های این مسیر گفت: با توجه به اینکه شفافیت مهمترین رکن فعالیت‌های مجموعه شهرداری‌ست، ارائه توضیحاتی در خصوص این حادثه، ضروری به نظر می‌رسد.
او گفت: نکته اول اینکه، قبل از وقوع این حادثه که البته در روند اجرای اقدامات عمرانی، موضوعی نادر محسوب نمی‌شود، رصدهای فنی و تخصصی انجام و در همین زمینه تعدادی از ترانشه‌های مسیر پروژه، مشخص شد که برخی از این ترانشه ها مستعد ریزش است و به همین دلیل مطالعات بسیار گسترده‌ای برای طراحی و اجرای برنامه عملیاتی ایمن‌سازی، پایدارسازی، تقویت و عبور ایمن از ترانشه ها توسط تیم های فنی و مشاورین صاحب‌نام کشوری در دستور کار قرار گرفت.
او اضافه کرد: دومین نکته اینکه در اولین اقدام، مطالعات زمین‌شناسی و سازند ترانشه ها و تغییر نقشه‌های اجرایی و استفاده از روش‌های جایگزین دیگر، برای عبور ایمن از ترانشه ها بود.
او همچنین گفت: با توجه به اینکه در این ترانشه عملیات سبک‌سازی و اصلاح ترانشه در حال اجرا بوده، متأسفانه ریزش زودتر از تکمیل عملیات سبک‌سازی واستحکام‌بخشی رخ داد،هرچند که بواسطه تدابیری که اجرا و نکات ایمنی رعایت شده، این حادثه هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی در پی نداشت.
صالحی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که ذات پروژه‌های عمرانی تغییرات مکرر نقشه‌های فنی در حین انجام و پیشرفت عملیات اجرایی است و این پروژه نیز از این امر مستثنی نبوده است.
این مقام مسئول گفت: علی‌رغم مشکلات سازند زمین‌شناسی و ریزشی بودن مسیر، تیم پروژه همچنان با صلابت و با رعایت و دقت در انجام مسائل ایمنی، عملیات مربوطه برای حل مشکلات به وجود آمده و پیش رو را در دستور خود قرار داده است.
معاون شهرداری شیراز با بیان اینکه، اقدامات مختلف این مجموعه خصوصا در حوزه فنی و عمرانی با هدف خدمات رسانی مطلوبتر، ارتقاء رفاه و آسایش شهروندان و بهبود کیفیت زندگی بوده است، گفت: امیدوار هستیم که در آینده‌ای نه چندان دور این پروژه بسیار مهم ترافیکی درونشهری، افتتاح شود.
صالحی تاکید کرد که بهره برداری از این پروژه، تاثیر قابل توجهی بر روانی ترافیک درونشهری و افزایش سرعت دسترسی بین جنوب و شمال و شرق و غرب شهر و کاهش ترافیک بلوار شهید چمران، بلوار میرزای شیرازی، میدان صنایع و … خواهد داشت.

ثبت دیدگاه