• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

۳۵۰۰ خانواده بی‌بضاعت در فارس خانه‌دار می‌شوند

  • 19 خرداد 1400 - 16:58
۳۵۰۰ خانواده بی‌بضاعت در فارس خانه‌دار می‌شوند

در طرح مسکن محرومین در استان فارس ۳۵۰۰ خانواده بی بضاعت در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر خانه دار خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در طرحی با عنوان مسکن محرومین در استان فارس همزمان با کل کشور درحال اجرا می باشد.
برای ساخت مسکن محرومین، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و یا افرادی که توان مالی بسیار ضعیفی دارند اما تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند، در اولویت قرار گرفته ‌اند که از این ۳۵۰۰ نفری که مسکن محرومین به آن ها تعلق گرفته است، حدود هزار و دویست نفر افرادی هستند که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند.

۸۰ میلیون تومان بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان وام کم بهره برای افراد تحت پوشش بهزیستی در طرح مسکن محرومین

معاون مشارکت ‌های اداره کل بهزیستی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: مسکن محرومین تفاهم نامه ای میان بنیاد مسکن و استانداری ها است و به همین دلیل سهمیه ای به بهزیستی و کمیته امداد داده شده که می توانیم افرادنیازمند فاقد مسکن و تحت پوشش خود را در این طرح بیاوریم.

پریسا زارعی با بیان اینکه این طرح ویژه مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر می باشد، افزود: با تعامل بسیار خوبی که میان ما و بنیاد مسکن وجود دارد، ۹۷۵ خانوار تحت پوشش بهزیستی در این طرح ثبت نام کردند که ۲۷۵ نفر وارد فاز اجرایی شدند.

وی ادامه داد: این افراد باید دارای زمین بوده یا اینکه خانه ای مخروبه داشته باشند که می توانستند تخریب کرده و در محل آن مجدد ساخت وساز نمایند و به همین دلیل برخی همچنان درگیر تامین زمین و مسائل قانونی کار هستند.

این مقام مسئول درخصوص تسهیلات ارائه شده به افراد متقاضی و واجد شرایط گفت: ۲۷۵ نفر که وارد فاز اجرا شدند، به ازای هر واحد ۳۰ میلیون کمک بلاعوض بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۵۰ میلیون نیز کمک بلاعوض بهزیستی را دریافت می کنند، همچنین بنیاد مسکن ۵۰ میلیون تومان نیز وام با بهره پایین به این افراد خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه با نظارت خوب کارشناسان بنیاد مسکن تلاش داریم هرچه زودتر ساخت و سازها به اتمام برسد، تصریح کرد: این وام ۵۰ میلیون تومان بنیاد مسکن به صورت زنجیره ای ضامن یکدیگر شده و نرخ سود آن شش درصد است که بازپرداخت مناسب و متناسب با بانک تعداد سال بازگشت متفاوت است.

طرح مسکن محرومین امسال به ثمر می‌رسد

مدیر تامین مسکن کمیته امداد امام خمینی استان فارس در گفت وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: طرح مسکن محرومین سال گذشته با حضور نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در شیراز کلنگ زنی شد که براساس آن ۳۵۰۰ واحد مسکونی برای خانواده های نیازمند سطح استان فارس ساخته شود.

مهدی رجایی با ذکر اینکه این واحدهای مسکونی برای خانواده‌های کم درآمد آسیب‌پذیر در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شده، اذعان داشت: فاز اول آن برای واحدهای مسکونی غیر مقاوم و در معرض خطر یعنی کسی که زمینی برای ساخت داشته شامل وی در مرحله اول نشده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد و رایزنی هایی که صورت گرفته، تصریح کرد: ۵۰ میلیون تومان وام با بهره پایین و ۳۰ میلیون تومان وجه بلاعوض مشروط بر پرداخت قسط اول بانکی به مددجویان متقاضی این طرح داده شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه گران ترین خدمت کمیته امداد به مددجویان بخش مسکن است، عنوان کرد: از ۳۵۰۰ واحد تا کنون ۱۸۶۰ واحد جذب این طرح شده که ۵۰ میلیون وام کم بهره و ۳۰ میلیون وجه بلاعوض دریافت کرده ‌اند و کار اجرایی نیز آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه لیست افرادی که در پوشش کمیته بوده و برای طرح مسکن محرومین اولویت دارند تهیه شده و بر آن اساس ۱۸۶۰ واحد جذب سرمایه داشتند، گفت: این واحدها بر حسب پیشرفت فیزیکی مبلغ مذکور را از بانک دریافت می کنند.

مدیر تامین مسکن کمیته امداد امام خمینی استان فارس خاطر نشان کرد: اولویت اول ما در این طرح خانواده های بالای سه نفر در فاز اول بوده است تا اعتبار مورد نیاز آن را تامین کنیم و در ادامه خانواده‌های دو نفره را پوشش خواهیم داد.

وی اضافه کرد: ۱۸۶۰ واحد مربوط به کمیته امداد امام خمینی استان فارس بوده و مابقی از ۳۵۰۰ واحد مربوط به بهزیستی و کسانی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آنها را شناسایی کرده که بی بضاعت و آسیب پذیر هستند و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند، تعلق خواهد گرفت.

رجایی با ذکر اینکه بیشترین آمار در طرح مسکن محرومین در استان فارس برای کمیته امداد امام خمینی می باشد و سیاست ما در کمیته امداد این است که واحد نیمه تمام نداشته باشیم، بیان کرد: باید ۱۸۶۰ واحد مسکونی در سال جاری به اتمام برسد که می باید از ظرفیت گروه های جهادی و خیرین نیز برای این ساخت وسازها استفاده شود.

به گفته وی وام ۵۰ میلیونی کم بهره ای که به این خانواده ها پرداخت می شود، بلند مدت و ۱۵ ساله می باشد.

این مقام مسئول همچنین گفت: عده ای ۵۰ میلیون تومان وام را دریافت کرده اما به علت تکمیل ظرفیت بنیاد مسکن، ۳۰ میلیون تومان را نتوانستند بگیرند که پیگیر تزریق اعتبار آن نیز هستیم.


تلاش بنیاد مسکن برای افزایش تعداد وام های مسکن

معاون بازسازی مسکن بنیاد مسکن استان فارس اظهار داشت: بنیاد مسکن فارس برای بازسازی و مقاوم ‌سازی مسکن سالانه به ۱۲ هزار نفر وام کم ‌بهره پرداخت می‌کند اما از بین این افراد تنها به ۳۵۰۰ نفر برای ساخت مسکن محرومین کمک بلاعوض ۳۰ میلیون تومانی شده است.

فرج‌الله نصیری با بیان اینکه این وام بلاعوض براساس تفاهم ‌نامه مشترکی که بین بنیاد مسکن، سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مستضعفان منعقد شده است به متقاضیان پرداخت می‌ شود، عنوان کرد: تعداد افراد متقاضی برای دریافت این وام بلاعوض زیاد است و ما در تلاش هستیم که برای این افراد نیز اعتباری برای پرداخت وام بلاعوض جذب کنیم.

ثبت دیدگاه