• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

افتتاح انجمن کاتبان وحی در شیراز

  • 04 تیر 1400 - 10:58
افتتاح انجمن کاتبان وحی در شیراز

طی مراسمی با حضور تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی و جمعی از خوشنویسان استان فارس، انجمن کاتبان وحی، آستان حضرت شاهچراغ(ع) رسما آغاز به کار کرد.

استاد برجسته خوشنویسی استان فارس پنجشنبه سوم تیر در مراسم افتتاح انجمن کاتبان وحی آستان مقدس شاهچراغ(ع)، ضمن اشاره به اهمیت این اقدام، گفت: این کار به جایی بود که در حرم مطهر ایشان بنا شده است که کلاس کتابت قرآن برپا شود.

محمد نعمتی بیان کرد: در این انجمن باید هم به نگارش قرآن و هم تذهیب توجه ویژه شود. به طور کلی دو مسئله در جهان اسلام به دلیل قرآن به وجود آمد یکی خوشنویسی که غیر از خط است. نخستین کسی که دستور خوشنویسی قرآن را دادند شخص پیامبر(ص) بودند.

نعمتی با تأکید بر اینکه خوشنویسی هنری اسلامی است، گفت: افتخار شیعیان اینست که اولین کاتب قرآن تاریخ مولا علی(ع) است و ما هم به عنوان شیعه علی(ع) باید دنباله‌رو ایشان باشیم.

وی مسئله سوم که بسیار مهم است را اهلیت دانست و افزود: باید اهل قرآن باشیم که به سوی آن بیاییم. بانوان کاتب قرآن استان فارس تنها کاتب نبودند بلکه حافظ قرآن هم بودند یعنی اهل قرآن هستند.

این استاد خوشنویسی استان فارس با یادآوری صبغه قرآنی این استان و شیراز گفت: شیراز پایگاه قرآن و قرآن‌نویسی و کلاً فضای آن قرآنی بوده است و نگاهی به برگ برگ تاریخ این دیار خود گواه این ادعاست.

دیگر استاد خوشنویسی و کتابت آیات وحی استان فارس با اشاره به صبغه فعالیتش در این عرصه گفت: اگر مکتب قرآن‌نویسی در شیراز متولی داشته باشد، قطعاً قرآن‌نویسی در این دیار ترویج خواهد یافت.

نصیری ضمن قدردانی از تشکیل این انجمن تأکید کرد: هر زمان که بزرگی از خوشنویسی حمایت کرده است، این هنر پیشرفت کرده است. اگر رضا عباسی و دهقان در زمان صفوی‌ها موفق شدند یا میرزا احمد نی‌ریز در زمان شاه طهماسب و شاه سلطان حسین به رشد رسید و غیره اینها همه به دلیل حمایت‌هایی بود که صاحبان قدرت از آنان کردند.

نصیری بیان کرد: حدود ۱۵ سال پیش در مرکز طبع و نشر قرآن کریم تهران مکانی به نام دارالکتابه از طرف معاونت قرآنی بیت رهبر معظم انقلاب تشکیل و بنا شد از خوشنویسان برجسته دعوت و زیر نظر آن‌ها کلاس‌هایی برگزار شود و نتیجه آن هم این بود که طی دهه اخیر به اندازه دو قرن خوشنویس نسخ‌نویس و قرآن‌نویس تربیت شده است.

این استاد خوشنویسی با بیان اینکه قریب ۳۰ سال است که کلاس خط نسخ در انجمن خوشنویسان شیراز راه‌اندازی شده است، گفت: قطعاً اگر همت جدی برای تشکیل انجمن کاتبان وحی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) وجود داشته باشد، این شهر می‌تواند صدها خوشنویس قرآن‌نویس طراز اول را ظرف چند سال تربیت کند و شیراز به جایگاه دارالعلم خویش بازگردد. ضمن اینکه قرآن‌نویسان بزرگ از دیار فارس بوده‌اند.

نصیری ضمن ابراز خرسندی از تشکیل انجمن کاتبان وحی در حرم مطهر تأکید کرد: این انجمن به گونه‌ای شکل بگیرد که وابسته به شخص نباشد و ادامه پیدا کند.

مجید میکائیلی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس هم در این مراسم گفت: سازمان بسیج هنرمندان استان فارس انجمن‌های ۱۰ گانه‌ای دارد که در کل استان مشغول به فعالیت و استفاده از ظرفیت‌های هنرمندان در عرصه‌های مختلف هستند.

وی با بیان اینکه در شیراز و شهرستان‌ها نقش پررنگ و هم‌افزایی در سطح استان تشکیل شده است، گفت: سلسله نشست‌های هم‌اندیشی با حضور هنرمندان در عرصه‌های مختلف پیرامون برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شوند.

میکائیلی با تأکید بر اینکه از انجمن کاتبان وحی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) حمایت خواهیم کرد، افزود: بسیاری از برنامه‌های سازمان بسیج هنرمندان استان فارس را در این مکان اجرا می‌کنیم.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس، خوشنویسی را از بارزترین هنرهای جهان اسلام توصیف کرد و افزود: خوشنویسی شاخص‌ترین هنر در سرزمین ایران اسلامی است و در این زمینه اساتید و هنرمندان زیادی داشته و داریم.

وی با بیان اینکه استان فارس مهد هنر است، افزود: هنرمندان در تمام نقاط استان فارس فعالیت‌های خوب را در مناسبت‌ها و بلکه در طول سال انجام می‌دهند و ما هم به سهم خود از آنان حمایت می‌کنیم.

استاد مقتدایی، پژوهشگر و مؤلف نیز در این مراسم گفت: زمانی که خوشنویسان نسخ‌نویس و ثلث‌نویس کشور خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدند و معظم‌له تقاضا کردند چون خط نسخ در پژوهش‌ها مغفول مانده است در سال ۹۰ مقاله‌ای نوشتم و در کنگره احمد نی‌ریزی آن را ارائه کردم که درباره خط نسخ و ثلث که به آن کمتر بها داده می‌شود، بود.

وی اظهار کرد: شاید در قرن اخیر خیلی کم به این خط‌ها بها داده شده است به همین دلیل در تهران دارالکتابه تشکیل شد و اساتید نسخ نویس هم در آن شروع به کار کردند و بسیاری از شاگردان هم در این عرصه حضور پیدا کردند و کار بسیار عظیمی رقم خورد.

مقتدایی ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این انجمن در حرم مطهر شاهچراغ(ع) بر ضرورت تداوم این کار و حمایت از آن تأکید کرد و گفت: در قرون مختلف تاریخ حمایت مسئولان بوده است که موجب رشد هنرها شده است و اگر حمایت‌ها نبود شاید آثار برجسته هنری را نداشتیم.

مقتدایی بیان کرد: در صدر اسلام از زمانی که کتابت قرآن آغاز شد و نسخ رواج یافت، خط نسخ تبدیل به خط قرآنی شد که در این زمینه دائرهالمعارفی را تنظیم و تدوین کردم که جلد دوم آن در صورت حمایت چاپ خواهد شد.

ثبت دیدگاه