• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

دریافت واکسن کرونا در سالمندان تا ۹۰ درصد از مرگ‌ جلوگیری می‌کند

  • 02 مرداد 1400 - 17:10
دریافت واکسن کرونا در سالمندان تا ۹۰ درصد از مرگ‌ جلوگیری می‌کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه دریافت واکسن کرونا به‌خصوص در سالمندان تا ۹۰ درصد از مرگ‌ومیر جلوگیری می‌کند. گفت: مراجعه هر چه سریعتر افراد بالای ۶۰ سال، شرایط را برای واکسینه‌شدن گروه‌های سنی پایین‌تر تسهیل می‌کند.

محمد رحمانیان جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:  با توجه به شرایط، تعلل در دریافت واکسن، خطر ابتلا و درگیری را برای این افراد بالا می‌برد. ضمن اینکه این افراد همچنان جزئی از زنجیره انتقال کرونا باقی می‌مانند.

وی اظهار کرد: هر چند درصد بالایی از گروه‌های سنی فراخوان شده تاکنون واکسن خود را دریافت کرده‌اند، اما هر نفری که واکسینه نشود، خطر انتقال ویروس را بالا می‌برد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم ابراز کرد: این روزها دانشگاه در تأمین و تزریق واکسن با هیچ مشکل خاصی مواجه نیست و آماده تزریق واکسن به تمام مراجعین طبق برنامه است.

رحمانیان بیان کرد: نکته ای که بسیار نگران‌کننده است و باعث شده شرایط سخت‌تر شود، تعلل افراد فراخوان‌شده برای دریافت واکسن است.

وی با اشاره به وضعیت ابتلا به کرونا در منطقه تأکید کرد: کار از هشدار گذشته است و من برای جهرم و خفر شدیداً احساس خطر می‌کنم.

وی ادامه داد: اگر وضع به همین صورت ادامه پیدا کند، قطعا تعداد مرگ و میرها هر روز بیشتر خواهد شد. مرگ‌هایی غیرقابل باور. متأسفانه هر چه هشدار می‌دهیم کسی توجه نمی‌کند و عادی‌انگاری‌ها همچنان ادامه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: شمار بیماران بستری در پیمانیه از ۱۰۰ نفر هم گذشته و روزانه هم این تعداد در حال افزایش است و شامگاه چهارشنبه سه بیمار در بیمارستان پیمانیه بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: یکی از آنها یک جوان ۲۹ ساله است که دو روز پیش با تنگی نفس مراجعه می‌کند، در حالی که ۱۰۰درصد ریه این بیمار درگیر کرونا بوده است. دو بیمار عزیز دیگری نیز  ۶۲ ساله و ۶۴ ساله بودند که متأسفانه برای دریافت واکسن اقدام نکرده بودند.

وی افزود: هر سه بیمار از شهرستان‌های اطراف هستند که به همین دلیل در آمار فوتی‌های جهرم قرار نمی‌گیرند.

این شرایط در حالی است که موج کرونای دلتا تمام کشور را فراگرفته و ظرفیت تخت‌های بستری در بیشتر شهرها به‌خصوص مراکز استان‌ها تکمیل شده است.

وی تصریح کرد: این ویروس با تأثیر عجیب خود، به سرعت ریه بیمار را درگیر می‌کند و اگر بیمار به موقع مراجعه نکند، کار را به آی‌سی‌یو می‌کشاند. در حالی که در مرحله اولیه درگیری با این ویروس، بیمار فقط علائمی ساده از بیماری گوارشی و سرماخوردگی را دارد.

رحمانیان گفت: از مردم عزیز مصرانه خواهشمندیم در هیچ  دورهمی و تجمع از هر نوعی که اعم از عروسی، عزا و… شرکت نکنند، تمام هشدارها را جدی بگیرند و به‌خصوص ماسک‌زدن را به هیچ عنوان فراموش نکنند.

جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

ثبت دیدگاه