• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

پرونده تغییرکاربری‌های غیرمجاز در دست اقدام قضایی است

  • 06 مرداد 1400 - 10:14
پرونده تغییرکاربری‌های غیرمجاز در دست اقدام قضایی است

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس از صدور اخطاریه تخریب کاربری‌های غیرمجاز در منطقه حفاظت شده دشت ارژن خبر داد و گفت: با تشکیل پرونده و ارجاع آن به مراجع قضایی امیدواریم با صدور رای شایسته و دستور دادستان فارس در سال جاری نسبت به قلع و قمع مستحدثات و تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز اقدام نماییم.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، منطقه حفاظت شده ارژن پریشان در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب شهر شیراز در سال ۱۳۵۱ با وسعت ۱۹۱ هزار هکتار به عنوان پارک بین‌المللی و در سال ۱۳۵۳ با کاهش وسعت به ۶۵ هزار هکتار به عنوان منطقه حفاظت‌شده معرفی گردید.

در آخرین به روز رسانی و در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۶۱ طی مصوبه شماره ۹۸ شورای عالی محیط زیست مساحت آن به میزان  ۵۶۷۱۳ هکتار کاهش پیدا کرد. همچنین به دلیل اهمیت و ارزش بالای اکولوژیکی تالاب ارژن و پریشان در سال ۱۳۵۵ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر  ثبت شده‌  است.

اختلاف ارتفاع بیش از هزار متری در این منطقه موجب بروز دو نوع آب و هوای سرد و معتدل در محدوده دشت ارژن و همچنین گرم و خشک در محدوده تالاب پریشان گردیده که این تنوع آب و هوایی باعث به وجود آمدن تنوع گیاهی و جانوری بسیار غنی و کم نظیری در منطقه  شده است به گونه ای که در ارتفاع دو هزار و ۹۰۰ متری قله چاه برفی و در اشکوب های بالا می‌توان درختان اورس، اشکوب میانی درختان بلوط، کیالک، کیکم و در اشکوب پایین ارژن،زرشک، دافنه، کلاه میرحسن و انواع گرامینه ها را مشاهده نمود.

همچنین در ارتفاع حدود ۸۰۰ متری اطراف پریشان درختانی مانند کنار که خاص رویشگاه های گرمسیری است دیده می شوند.

تالاب ارژن به دلیل قرار گیری در ارتفاع ۲۰۰ متری از سطح دریا و درختان جنگلی بلوط دارای چشم انداز هوشربایی است که چشم هر بیننده ای را به خود محصور می‌نماید.

از میان گونه های شاخص جانوری در این منطقه می توان به پلنگ ایرانی، خرس قهوه ای، شنگ، کفتار، گربه وحشی، رودک معمولی، گراز و روباه اشاره کرد.

همچنین  تالاب ارژن در فصل زمستان میزبان پرندگان مهاجر مانند پلیکان خاکستری، کفچه نوک، اردک بلوطی، سرحنایی، سرسبز، آنقوت، درنا، لک لک سیاه، اکراس سیاه و غیره می باشد.

تالاب ارژن یک تالاب فصلی است از نوع پولژه (polje) که در فصول پر باران به طور کامل آبگیری می شود و آب تالاب به مرور زمان در فصل گرم از طریق زهکش های طبیعی (ponor ) به سینک هول سرازیر و از دسترس خارج می شود که بستر تالاب از گذشته های دور در این فصول جهت کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفته است. 

گزارش جنگل خواری به فارس

درهمین خصوص سوژه ای با عنوان « لزوم جلوگیری از جنگل‌خواری در دشت ارژن» در سامانه فارس من خبرگزاری فارس ثبت شده که در توضیحات آن آمده است:

«چند روز قبل بعد از چند ماه از کازرون به سمت شیراز سفر داشتم که متاسفانه در کمال ناباوری مشاهده کردم در چند ماه گذشته عده‌ای با آمدن به این منطقه اقدام به جنگل‌خواری، کوه‌خواری و زمین‌خواری نمودند و هیچ سازمانی هم جلوی این افراد را نمی‌گیرد در صورتی که روزی قرار بوده این منطقه جزو مناطق حفاظت شده قرار بگیرد.

امروز دیگر حتی تالاب ارژن هم از دستبرد عده‌ای در امان نیست من خواهشم از خبرگزاری فارس این است در اولین فرصت نسبت به گزارش میدانی اقدام و سپس از قوه محترم قضاییه درخواست اقدام انقلابی را دارم.»

درهمین خصوص خبرنگار فارس موضوع را از اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس پیگیری کرد.

پیگیر تصرفات و تخلفات منطقه حفاظت شده ارژن هستیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس پیرامون اراضی دست ارژن اظهار داشت: در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت وقت حاکم بر ایران تصمیم به خریداری اراضی مستثنیات واقع در منطقه حفاظت شده ارژن، پریشان می نماید که تا آن زمان موفق به خریداری این اراضی به میزان تقریبی ۷۰۰ هکتار می شود.

حمید ظهرابی ادامه داد: عواملی چون  تغییر اقلیم، کاهش نزولات آسمانی و چاه های برداشت آب کشاورزی موجب پس روی آب تالاب ارژن و گسترش مساحت اراضی کشاورزی گردیده است.

وی با انتقاد از جاده شیراز به کازرون که از میان منطقه حفاظت شده محیط زیست می گذرد، عنوان کرد: افتتاح جاده جدید شیراز به کازرون  در دهه ۸۰ و عبور آن از وسط منطقه حفاظت شده علاوه بر تخرب و از بین رفتن تعداد زیادی از درختان بلوط، ارزش ریالی این اراضی را به شکل نامتعارفی افزایش داده در نتیجه انگیزه کشاورزان به تصرف اراضی ملی روز به روز بیشتر از گذشته شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به حفاظت شبانه روزی و گشت های مستمر یگان حفاظت محیط زیست مستقر در منطقه، موجب تعارض زیادی بین مردم، زارعین محل و محیط زیست به دلیل تمایل آن ها به بازپس گیری اراضی خریداری شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، گسترش کشاورزی، تغییر کاربری این اراضی به باغ، ویلا و ساخت و ساز های غیر مجاز شده است.

وی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای مقابله با متخلفین و متصرفین اذعان داشت: علی رغم کمبود نیروی محیط بانی، نتیجه تلاش های نیروهای محیط زیست فارس در برخورد با متخلفین، حفاظت و صیانت از اراضی ملی می توان به تشکیل پرونده مقدماتی تخلف متصرفین به میزان ۱۲۷.۳ هکتار (۱۲۷۳۰۰۰ مترمربع ) که در سنوات گذشته صورت پذیرفته بود و ارجاع پرونده ها به مراجع قضایی اشاره کرد که در سال ۱۴۰۰ با هماهنگی نیروی محترم انتظامی دشت ارژن و به دستور دادستان محترم فارس  نسبت به رفع تصرفات این اراضی به مساحت  ۷۶۳۰۰۰ متر مربع معادل ۳/۷۶ هکتار اقدام گردید.

به گفته ظهرابی همچنین پرونده  ۵۲ هکتار باقی مانده در حال رسیدگی و پیگیری در مراجع قضایی می باشد. 

وی اضافه کرد: با تلاش ها و پیگیری ها، جلسات متعددی  با موضوع تغییر کاربری های غیر مجاز در منطقه حفاظت شده ارژن با دادستان محترم فارس، مدیرکل جهاد کشاورزی فارس و مدیرکل منابع طبیعی فارس برگزار و مقرر گردید یگان امور اراضی، منابع طبیعی و محیط زیست نسبت به گشت های مشترک هم پوشان در منطقه حفاظت شده ارژن به جهت شناسایی تغییر کاربری های صورت گرفته اقدام گردد که علاوه بر گشت های مستمر و شبانه روزی ماموران محیط زیست مستقر در منطقه این امر در تاریخ های ۲۹/۱۱/ ۱۳۹۹ و  ۱۸/۱/۱۴۰۰ و ۲۲/۴/۱۴۰۰ محقق گردید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ابراز امیدواری کرد که با توجه به صدور اخطاریه تخریب تغییر کاربری های غیر مجاز واقع در منطقه، تشکیل پرونده و ارجاع آن به مراجع قضایی امیدواریم با صدور رای شایسته و دستور دادستان فارس در سال جاری نسبت به قلع و قمع مستحدثات و تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز اقدام نماییم. 

ثبت دیدگاه