• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

واکسن از مرگ و عوارض شدید کرونا پیشگیری می‌کند

  • 11 مرداد 1400 - 12:03
واکسن از مرگ و عوارض شدید کرونا پیشگیری می‌کند

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم، تاکید کرد که براساس مشاهدات آماری، تزریق واکسن موجب پیشگیری از مرگ و بروز عوارض شدید ابتلا به کروناویروس می‌شود.

سید مجید ارجمند یکشنبه ۱۰ مرداد در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونای علوم پزشکی جهرم، گفت: واکسن‌های کرونا از هر نوع و دارای هر میزان ایمنی‌بخشی که باشند دارای یک وجه مشترک هستند و آن اینکه بعد از تزریق واکسن افراد از خطر مرگ ناشی از بیماری کووید۱۹ نجات پیدا می‌کنند.

او ادامه داد: طبق گزارش جدید CDC آمریکا، واگیری کرونای دلتا از آبله و ابولا و آنفولانزا و سارس بیشتر و این بیماری با قدرت سرایتی در حد آبله مرغان در جامعه در حال انتشار است. 

ارجمند افزود: دنیا امیدوار است  پس از واکسیناسیون همگانی، انسان‌ها بتوانند به زندگی عادی و روزمره بازگردند، اما هراس از انجام واکسیناسیون‌ و وجود شبهاتی(در میان تعداد کمی از افراد) که هر روز به شکل تازه ای بر روند مدیریتی و کنترل این بیماری دامن میزند کار را مشکل می کند. 

این پزشک متخصص اضافه کرد: شایعاتی همچون مرگ زودرس، چسبیدن فلزات به بدن و …  بعد از تزریق واکسن کرونا به هیچ عنوان پشتوانه علمی و قابل اتکایی ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم ادامه داد: افرادی که واکسن را دریافت می‌کنند ممکن است اثرات جانبی خفیفی را از خود بروز دهند و یا در موارد نادر، با عوارض شدید و حتی تهدید کننده  مواجه شوند. اما در صورت واکسینه نشدن، احتمال ابتلاء بـه بیماری، عدم مصونیت و مرگ‌ومیر بسیار بیشتر و شدیدتر از این عوارض خواهد بود.

وی گفت: در چنین شرایطی که گاه جامعه با وجود بیماری، تا حد بحران پیش می‌رود علاوه بر اهتمام بر دستورالعمل‌های بهداشتی واکسینه شدن عموم جامعه لازم و ضروری است. 

وی بیان کرد: ممکن است میزان ایمنی زایی واکسن ها با هم متفاوت باشد اما نکته قابل اهمیت در تلقیح واکسن اینجاست که افرادی که واکسن می زنند اگر هم به بیماری کووید۱۹ مبتلا شوند، بیماری آنها آن قدر شدید نخواهد شد که کشنده باشد و یا بیمار را  به بیمارستان و آی سی یو روانه  کند.

این مقام بهداشتی در استان فارس با تاکید بر لزوم واکسیناسیون جمعی بیان کرد: واکسن کرونا در هر صورت از بروز بیماری شدید جلوگیری می کند. لذا لازم است همه افراد بخصوص سالمندان و افراد پرخطر مطابق با برنامه زمان بندی شده پس از فراخوان نسبت به تزریق واکسن در موعد مشخص تعجیل کنند.

ثبت دیدگاه