• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

استاندار فارس: آب دریا به مرکز و شمال فارس هم می‌رسد

  • 11 مرداد 1400 - 17:04
استاندار فارس: آب دریا به مرکز و شمال فارس هم می‌رسد

استاندار فارس گفت: انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس تنها محدود به جنوب این استان نیست و نواحی مرکزی و شمال را هم شامل می‌شود.

عنایت‌الله رحیمی در برنامه کارنامه شبکه فارس به تشریح آخرین وضعیت استان فارس در زمینه‌های بهداشتی، عمرانی‌، کشاورزی و آب پرداخت و گفت: حجم بارندگی در استان فارس امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۵۰ ساله، ۶۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از استانداری فارس، رحیمی در رابطه با آغاز خط انتقال آب از خلیج فارس به شهرستان‌های مهر و لامرد، گفت: در فاز اول این طرح با ۶۸ کیلومتر لوله گذاری، آب با ظرفیت ۱۵ میلیون مترمکعب از خلیج فارس به شهرستان‌های لامرد و مهر برای مصرف شرب و صنعت انتقال می‌یابد.

استاندار فارس ادامه داد: فاز اول این طرح با سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی انجام می‌شود و قرار است طی مدت دو سال به بهره برداری برسد؛ در فاز دوم این طرح، آب از خلیج فارس به شیراز و شمال استان انتقال خواهد یافت.

وضعیت سدهای فارس

او با اشاره به افتتاح سد هایقر، گفت: با آبگیری این سد که امیدواریم با اولین بارندگی انجام شود آب هزار هکتار از اراضی پایین دست، شرب و صنایع منطقه و جنوب استان تامین خواهد شد.

استاندار فارس اضافه کرد: سد نرگسی در شهرستان کازرون نیز بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بسرعت در حال اجراست، سد کوار تامین اعتبار خوبی شده است و پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصدی دارد اما سدهای پارسیان در رستم و گورک پیشرفت چندانی ندارند.

رحیمی با بیان اینکه خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز باعث کاهش قطعی آب در شیراز شده است و باید تکمیل شود، افزود: امسال انتقال آب از سد رودبال به روستاها و شهر حاجی آباد زرین دشت محقق شد و ۴۰ هزار نفر از مردم این مناطق از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.

استاندار فارس در خصوص دیگر اقدامات انجام شده در زمینه انتقال آب از سدهای فارس هم گفت: انتقال آب از سد سلمان فارسی به شهرستان جهرم، آبرسانی از سد رودبال به ایج استهبان و فسا از مهمترین این اقدامات است.

رحیمی افزود: از چاه‌های سعادتشهر به شهر سعادتشهر آبرسانی انجام شده و امیدواریم آب رسانی به شهر ارسنجان هم تا دو ماه آینده انجام شود.

او گفت: ۲۰۰ لیتر آب از تصفیه خانه کوه سبز به شهر مرودشت اختصاص یافته و با اتمام شبکه برق رسانی مردم می‌توانند از آب پایدار قابل قبول بهره مند شوند.

استاندار فارس خاطرنشان کرد: روستای کناره مرودشت به عنوان پرجمعیت ترین روستای استان مشکل آب دارد که سه کیلومتر خط انتقال اجرا شده و ۴ کیلومتر باقی مانده که در درست اجرا است.

رحیمی با بیان اینکه به حدود ۵۰۰ روستای استان از طریق تانکر آبرسانی می‌شود، اضافه کرد: آبرسانی به شهر و روستاهای شهرستان خرامه از سد درودزن در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان اینکه برای استفاده کشاورزان از آب سدها به شبکه‌های آبیاری و زهکشی در استان نیاز است، گفت: شبکه آبیاری و زهکشی تنگ براق با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی، تنگاب فیروزآباد با ۸۵ درصد، درودزن با ۸۰ درصد، سیوند با ۸۵ درصد و کوار با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

توسعه تصفیه خانه‌ها در فارس

استاندار فارس در خصوص افتتاح تصفیه خانه‌های مختلف در استان فارس هم گفت: مدول ۲ تصفیه خانه شماره ۲ شیراز که مدرن ترین تصفیه خانه کشور است ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت شهر شیراز را پوشش می‌دهد.

رحیمی با بیان اینکه تصفیه خانه شرق صدرا امسال افتتاح شد و بیش از ۱۶ میلیون متر مکعب پساب تولید می‌کند و تصفیه خانه غرب شهر صدرا در دستور کار است، گفت: برای اولین بار تعدادی از روستاهای استان از جمله روستای دشتک مرودشت از تصفیه خانه فاضلاب بهره مند شدند.

حمل و نقل ریلی فارس رو به توسعه

استاندار فارس در خصوص آخرین وضعیت حمل و نقل ریلی در استان هم گفت: خط آهن اقلید – یزد با بیش از ۲۷۰ کیلومتر چند روز گذشته افتتاح شد که در توسه شمال استان اثر گذار است.

رحیمی افزود: این خط ریلی ۱۳ ایستگاه دارد که فاصله زمانی شیراز – مشهد را ۴ ساعت و فاصله مکانی این دو شهر را  ۳۲۰ کیلومتر کوتاه می‌کند و در آینده به سمت ادامه می‌یابد.

استاندار فارس گفت: قطعات یک و دو راه آهن شیراز-  بوشهر – عسلویه در حال ساخت است و امیدواریم با استفاده از منابع فاینانس این طرح تکمیل شود.

رحیمی بیان کرد: زیرسازی قطعه یک و دو راه آهن شیراز – گل گهر قطعه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و و روسازی آن در دستور کار است.

او افزود: ساخت راه آهن‌های داراب – زاهد محمود، شیراز –جهرم – بندرعباس ، جهرم –  لار – بندرعباس، لامرد – زاهد محمود، عسلویه – لامرد – زاهد محمود آغاز شده ولی ادامه کار نیازمند تامین اعتبار است.

وضعیت بحرانی کرونا در فارس

استاندار فارس در بخشی از این برنامه ضمن یادآوری اینکه ظرفیت بیمارستان دولتی استان فارس از نظر پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده است، افزود: از ۳۶ شهرستان فارس، هم‌اکنون ۳۰ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

رحیمی خاطرنشان کرد: شهرستان‌های اقلید، بوانات، رستم و سروستان با وضعیت نارنجی و شهرستان‌های خرم بید و فراشبند نیز با وضعیت زرد کرونایی مواجه‌اند.

استاندار فارس از شهروندان این استان درخواست کرد که با رعایت کامل پروتکل‌ها به قطع زنجیره انتقال این بیماری کمک کرده و اینگونه به مدافعان سلامت یاری رسانند.

ثبت دیدگاه