• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

افزایش نرخ ارز و مصالح و تاثیر آن بر اجرای پروژه‌های شهری در شیراز

  • 12 مرداد 1400 - 8:25
افزایش نرخ ارز و مصالح و تاثیر آن بر اجرای پروژه‌های شهری در شیراز

شهردار شیراز در آخرین جلسه علنی شورای این کلانشهر، گزارش عملکردی از اقدامات شهرداری از نیمه دوم سال ۹۶ تا مرداد امسال ارائه داد و به تشریح موضوعاتی همچون تاثیر افزایش نرخ ارز بر پروژه‌های شهرداری، بافت تاریخی، ارائه خدمات الکترونیک، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و…پرداخت.

حیدر اسکندرپور در این جلسه با بیان اینکه تغییرات مکرر نرخ ارز فرصت برنامه ریزی بلند مدت را از شهرداری گرفت، افزود: این تغییرات روی اجرای پروژه‌های شهرداری نیز تاثیر گذاشت به عنوان مثال در سال ۹۹ بسیاری از پیمانکاران به علت افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش نرخ مصالح و خدمات خواستار اختتام پیمان بودند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز، او ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۹۶ نرخ خرید قیر ۸ برابر، شن ۱۲ برابر، سیمان ۵.۵ برابر، کابل ۱۰ برابر، کرایه ماشین آلات سنگین ۷ برابر و دستمزدها حدود ۵ برابر شده است. این اعداد نشان می‌دهد که مجموعه شهرداری با چه شرایط سختی برای اجرای پروژه های عمرانی روبرو بود.

اسکندرپور با طرح این پرسش که آیا به نسبت متوسط ۷ برابر شدن هزینه‌ها درآمد شهرداری نیز طی سالهای اخیر ۷ برابر شده است؟ گفت: به نسبت این تورم بودجه شهرداری باید در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان تنظیم می‌شد تا قدرت آن برای انجام پروژه‌های عمرانی و تعهدات شهرداری به اندازه سال ۹۶ باشد.

او اضافه کرد: با وجود افزایش نرخ ارز و هزینه‌های شهرداری اما توانستیم با برنامه ریزی منسجم اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف داشته باشیم.
 

افتتاح ۱۱ پل و تقاطع از نیمه دوم سال ۹۶ تاکنون

شهردار شیراز با اعلام اینکه از نیمه دوم سال ۹۶ تاکنون تعداد ۱۱ تقاطع و پل را احداث و افتتاح شده است، افزود: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به تقاطع شهدای کشن (امیرکبیر – رحمت – مطهری)، تقاطع شهدای انقلاب (جوادیه)، تقاطع شهید رودکر (همت – کمربندی)، امتداد زیرگذر گلستان، تقاطع استاد بهمن بیگی، تقاطع شهیدان یغمور (باهنر – کمربندی)، زیرگذر جنوبی شهید فخری زاده (علی بن حمزه ع)، تقاطع غیرهمسطح چپگرد دکتر خدادوست (چپگرد صدرا)، چپگرد دلگشا، بزرگراه مهندسین، تقاطع مولوی و ساماندهی و بهسازی بولوار خلیج فارس (فاز یک) اشاره کرد.

به گفته اسکندرپور، هم‌اکنون ۲۵۴ پروژه در شیراز در حال اجراست که می‌توان آنها را تا پایان سال به بهره برداری رساند.

او در خصوص پروژه بزرگراه سردار شهید سلیمانی گفت: سه و نیم کیلومتر این پروژه احداث شده بود و ۶.۵ کیلومتر آن را در این دوره احداث کردیم و حتی قسمت‌هایی از پروژه آسفالت نیز شده است. هم اکنون در قسمتی که با ریزش کوه روبرو بودیم و در قسمتی که برای جلوگیری از تخریب باغات اقدام به حفر تونل کردیم، کار در حال انجام است و امکان بهره برداری از آن تا ماه آینده وجود دارد.

شهردار شیراز اضافه کرد: این پروژه میزان تملک سنگینی داشت که انجام نشده بود و توانستیم با همکاری مشترک دادستانی، نیروی انتظامی، مردم و با پشتیبانی مصوبات شورا تملک پروژه را انجام دهیم.

اسکندرپور در خصوص اجرای آسفالت که یکی از خواسته‌های شهروندان است هم گفت: در سالهای گذشته متوسط اجرای آسفالت به میزان یک میلیون متر مکعب در سال بوده اما به استناد آمار در این دوره با وجود افزایش چند برابری نرخ قیر میزان ۹ میلیون مترمکعب آسفالت در شهر اجرا شده است.

او همچنین احداث ۱۷ بوستان، ۱۹ سالن سرپوشیده ورزشی و فرهنگسرا و ۱۱.۵ کیلومتر پیاده راه از دیگر اقدامات این حوزه برشمرد.

تلاش برای ایمنی شهر در برابر سیلاب

شهردار شیراز با اشاره به اقدامات شهرداری برای دفع آبهای سطحی گفت: در سال ۹۸ و ۹۹ اقدامات خوبی در لوله گذاری و ایجاد کانالها انجام دادیم. از جمله اجرای ۴۵ کیلومتر لوله کاراگیت و سرپوشیده کردن کانال‌های روباز سطح شهر که نشان می‌دهد توانستیم ۹۰ درصد از برنامه پنج ساله که در آن ۵۰ کیلومتر لوله گذاری پیش بینی شده را محقق کنیم. همچنین ۴۴ کیلومتر لوله بتنی را اجرا کردیم که رشدی ۲۶۰ درصدی نسبت به برنامه پنج ساله دارد و برابر با اقدامات این حوزه به صورت متوسط در هشت سال است.

اسکندرپور ادامه داد: همچنین هفت بند تاخیری جهت کنترل سیلاب شهری احداث کرده‌ایم.

او اضافه کرد: مدل بارش در دنیا و به تبع آن در شیراز تغییر کرده و با توجه به شدت بالای باران در فصل بهار شهرداری باید پنج برابر دیگر در سطح شهر لوله گذاری کند که عملا امکانپذیر نیست. بنابراین باید اقداماتی در حریم شیراز توسط سازمان‌های متولی همچون آب و جهاد کشاورزی انجام شود و روان آب ها را پیش از رسیدن به شهر کنترل کنند.

ارتقای کیفیت زندگی شهروندان با افزایش بودجه حوزه خدمات شهری

شهردار شیراز با بیان اینکه رویکرد شهرداری ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بود، افزود: درست اداره کردن شهر در حوزه خدماتی باعث افزایش رفاه و ایجاد رضایتمندی بین شهروندان می‌شود و ارتقای کیفیت زندگی در این حوزه به معنای ارائه خدمات به موقع و با توجه به نیاز شهروندان است.

اسکندرپور خاطرنشان کرد: در این راستا بودجه حوزه خدمات شهری را متناسب با افزایش نرخ ارز حدود هشت برابر کردیم چون نمی‌توان خدمات شهر همچون جمع آوری پسماند و آتش نشانی را معطل کمبود بودجه کرد.

او با اعلام اینکه شیراز اکنون ویژگی تمیزترین شهر بین کلانشهرهای کشور را دارا است، گفت: در سال ۹۶ تناژ پسماند تر تولید شده در شیراز روزانه یک هزار و ۹۸ تن و در سال ۹۹ این میزان با وجود الحاق شهرک‌ها و روستاهای اطراف به حوزه خدماتی شیراز به میزان متوسط روزانه یک هزار و ۲۴ تن کاهش یافت. همچنین تناژ پسماند خشک در سال ۹۶ حدود ۳۱ هزار تن و در سال ۹۹ حدود ۳۷ هزار تن بوده که به معنای موفقیت فرهنگسازی در این حوزه و افزایش تفکیک از مبدا بوده که می تواند برای شهرداری درآمد پایدار ایجاد کند.

او در خصوص بهبود خدمات رسانی در حوزه آتش نشانی و ایمنی شهر هم گفت: در سال ۹۶ زمان رسیدن به محل حادثه پنج دقیقه و ۳۵ ثانیه بود که این میزان در سال ۱۴۰۰ به عدد چهاردقیقه و ۲۵ ثانیه کاهش یافت.

شهردار شیراز ادامه داد: از جمله اقداماتی که باعث کاهش زمان رسیدن به محل حادثه شد می‌توان به ارتقای نرم افزارها، افزایش تعداد نیروها (افزودن ۱۷۰ نیروی جدید به مجموعه آتش نشانی)، افزایش تعداد ایستگاه‌ها از ۱۹ عدد به ۲۴ ایستگاه و استقرار خودرو در زمان‌های پیک ترافیک در نقاط مختلف شهر اشاره کرد.

اسکندرپور با بیان اینکه پنج ایستگاه جدید آتش نشانی نیز در دست احداث است، افزود: به منظور افزایش ایمنی شهر و شهروندان بودجه سازمان اتش نشانی  در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۹۶ حدودا ۱۰ برابر شده است.
 

کاهش سهم بودجه از محل وام و فروش چهار مرحله اوراق مشارکت

او در خصوص اقدامات حوزه مالی و اقتصادی هم گفت: طی سال‌های گذشته شهرداری در زمینه تفریغ بودجه و حسابرسی عقب بود اما در حال حاضر این امر به روز شده و تا پایان سال ۹۹ حسابرسی انجام شده است. با توجه به این موضوع حالا می‌توانیم برای اولین بار در شهرداری حسابرسی ضمنی انجام دهیم و در سال ۱۴۰۰ بودجه را به صورت سه ماهه بررسی کنیم که گامی مهم برای شفافیت، مدیریت هزینه‌ها و مدیریت تحقق بودجه است.

شهردار شیراز با اشاره به کاهش سهم بودجه از محل وام افزود: به طور متوسط سهم تسهیلات در بودجه را از ۳۲ درصد به ۲۰ درصد کاهش دادیم و تعهدات جدید برای شهرداری ایجاد نکردیم.

اسکندرپور خاطرنشان کرد: فروش اموال از ۱۸ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافته و کل فروش در قالب مزایده و تهاتر طی این چهار سال ۱۳۰۰ میلیارد بوده که نسبت به بودجه که بیش از هشت درصد بودجه چهار ساله می‌شود.

او اعلام کرد: طی این دوره ترک تشریفات در شهرداری را ۵۰ درصد کاهش دادیم و تلاش کردیم ترک تشریفات به حداقل برسد.

شهردار شیراز اضافه کرد: تسهیلات دوره‌های گذشته با نرخ سود ۲۸ درصد و ۳۲ درصد گرفته شده بود و ما برای بازپرداخت این وام‌ها اقدام به گرفتن تسهیلات جدیدی با نرخ سود ۱۸ درصد کردیم و در این زمینه به نفع شهرداری عمل کردیم. همچنین توانستیم در چهار مرحله حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جدید بگیریم.
 

نگاهی دوباره به بافت تاریخی، ثروت غنی شیراز

اسکندرپور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بافت تاریخی را به یک فرصت گردشگری جدید برای شیراز تبدیل کردیم، گفت: در این راستا گذرهای ارزشمند بافت همچون نارنجستان، هفت پیچ، سنگ سیاه، امامزاده زنجیری و … را مرمت و احیا کردیم و همچنین به سمت محله محوری رفتیم و محله‌های تاریخی سنگ سیاه، درب شاهزاده، لب آب، میدان شاه، سردزک و درب مسجد را مرمت و بازآفرینی کردیم تا برای مردم ساکن در بافت نیز شرایط زندگی بهتری فراهم شود.

او ادامه داد: با ابزار قهریه نمی‌توان ناهنجاری‌های موجود در بافت را از بین برد، بنابراین سعی کردیم زندگی در بافت جاری شود و به هر میزان که در بافت به سمت مرمت، احیا و بازافرینی حرکت کردیم، ناهنجاری‌ها نیز کاهش یافت.

شهردار شیراز عنوان کرد: با افزایش چند برابری بودجه بافت تاریخی شاهد اجرای پروژه‌های مختلف در آن بودیم. در سال ۹۶ تعداد ۱۵ پروژه، سال ۹۷ تعداد ۱۸ پروژه، سال ۹۸ تعداد ۲۳ پروژه، سال ۹۹ تعداد ۵۳ پروژه و در سال جاری ۸۵ پروژه در بافت تاریخی فرهنگی شیراز در حال اجراست.

اسکندرپور با اشاره به اینکه ۵۰ هکتار از بافت تاریخی شیراز مرمت و احیا شده، افزود: با انجام این اقدامات هم اکنون زندگی به بافت تاریخی بازگشته و این یک ثروت برای توسعه گردشگری شیراز است.

ثبت دیدگاه