• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

رویکرد شورای پنجم به شهر، فضایی برای زندگی بود

  • 13 مرداد 1400 - 10:05
رویکرد شورای پنجم به شهر، فضایی برای زندگی بود

رئیس شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه شورای پنجم به شهر به مثابه فضایی برای زندگی نگاه کرده است، گفت: از همین رو ایجاد و توسعه محیط‌های آرام و امن برای زندگی شهروندان در دستور کار بوده است.

سید عبدالرزاق موسوی شامگاه دوشنبه ۱۱ مرداد در آیین افتتاح فاز دوم و سوم پیاده‌راه استاد شجریان و نیز بهسازی و توسعه باغ بانوان واقع در منطقه ۶ شهرداری شیراز، این دستاوردها را اقدامی بزرگ دانست و از تمامی دست‌اندرکاران این دو پروژه قدردانی کرد. 

او با بیان اینکه ایجاد فضاهای تعاملی محصول برنامه‌ریزی و سیاست‌هایی است که شورای پنجم بنیان گذاشت و شهرداری کلانشهر شیراز هم به خوبی به آن‌ها عمل کرد، افزود: در دوره پنجم به مساحت فضاهای سبز شهری و نیز پیاده‌راه‌ها اضافه شده است.

موسوی پشتوانه این رویکرد را آموزه‌های اسلامی و دینی دانست و اظهار کرد: ضروری است در شهر محیط‌هایی امن ایجاد شود که از سلامت و امنیت روحی و جسمی نیز برخوردار باشد. 

رئیس شورای شهر شیراز دو شاخصه مهم شهری مطلوب را ایجاد احساس امنیت و نیز وسعت فضاهای عمومی فیزیکی و غیرفیزیکی دانست و تصریح کرد: آنچه در اختیار مجموعه مدیریت شهری است، فضاهای فیزیکی است و ما در توسعه آن‌ها موفق عمل کرده‌ایم و یکی از مهم‌ترین و زیباترین مصادیق آن همین پیاده‌راه استاد شجریان است. 

موسوی عنوان کرد: درواقع نمی‌توان به این مجموعه نام پیاده‌راه را نهاد؛ زیرا مکان‌های مختلفی برای ورزش‌های گوناگون در نظر گرفته شده؛ افزون بر آن باغ سلامت بانوان نیز پیش‌بینی‌شده، همچنین وجود رودخانه در کنار این فضا بسیار دلچسب است؛ در نتیجه این مجموعه را به جای پیاده‌راه، باید «فضای زندگی» نامید. 

او با بیان اینکه امکانات فراهم‌شده بر محور توسعه شهر انسان‌محور شهروندان را به آینده امیدوارتر می‌کند، ابراز کرد: امروز بیش از هر زمانی به نشاط، امید و سلامتی روحی حتی بیش از سلامت جسمی نیاز داریم. 

موسوی حضور کودکان و نوجوانان و ایجاد فضای امن بازی و ورزش را برای آن‌ها ستود و خاطرنشان کرد: متأسفانه این مهم در مدارس روی نمی‌دهد و بیشتر مدرسه‌ها از استانداردهای لازم برای نشاط بخشی به کودکان برخوردار نیستند و کار مدیریت شهری در این حوزه بخشی از آن خلأ را پر می‌کند. 

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه فضاهای انسان‌محور بسیاری در سراسر مناطق شهرداری ایجاد شده، ادامه داد: آنچه امروز و در این مکان می‌بینیم محصول سیاست‌گذاری شورا، فعالیت مهندسان و طراحان، تلاش کارگران و دلسوزی یاوران شورای منطقه ۶ است.

او همچنین با بیان اینکه تمام هزینه‌های ایجاد چنین مجموعه‌هایی حاصل عوارض و مالیات شهروندان است، از آن‌ها خواست در حفظ و نگهداری مجموعه‌هایی که به خودشان تعلق دارد کوشا باشند و عدم همکاری در این زمینه زیبنده آن‌ها نیست. 

موسوی افزود: مهد فرهنگ و تمدن و ادب بودن باید در تمام رفتار و سکنات اهالی شیراز خود را نشان دهد و تمیز نگه داشتن اینگونه فضاها نشان می‌دهد شهروند شیرازی شایسته‌ترین است. 

بنابراین گزارش، باغ سلامت بانوان به مساحت سه هکتار با هدف حفظ و نگهداری باغ‌های موجود در سطح شهر، حفظ ماهیت طبیعی باغ و توجه به زیباسازی و ایجاد محیطی آرام و دلنشین برای گذران اوقات فراغت بانوان بهسازی شد و توسعه یافت.

همچنین، فازهای دوم و سوم پیاده‌راه استاد شجریان به طول بیش از سه و نیم کیلومتر دارای مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، مجموعه‌های غذایی با منظره باغ‌ها و کوه‌های شیراز، سه پلازای شهری، آبنما، مجموعه بازی کودکان، زمین چندمنظوره ورزشی، کاشت ۲۵۰۰ اصله درخت، نصب ۲۷۰ پایه روشنایی و نیز برخورداری از سرویس بهداشتی در اختیار شهروندان قرار گرفت.

ثبت دیدگاه