• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

عضو سابق شورای شیراز: تغییر در آیین‌نامه انتصاب شهرداران به صلاح نیست

  • 23 شهریور 1400 - 18:01
عضو سابق شورای شیراز: تغییر در آیین‌نامه انتصاب شهرداران به صلاح نیست

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در دوره پنجم، با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص اصلاح آیین نامه انتخاب شهرداران (مصوب سال ۹۷) گفت: این آیین نامه را فاقد ایراد نمی‌دانم اما معتقدم که تغییر یا حذف برخی از موارد این آیین‌نامه به نفع و صلاح شهر، مردم و کشور نخواهد بود.

سید عبدالرزاق موسوی، دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برخی به دنبال این هستند شرایطی که در این آیین نامه قید شده کنار گذاشته شود تا راحت تر بتوانند شهردار را انتخاب کنند و یکی از استدلال‌هایی هم که مطرح می‌کنند این است که از نیروی جوان و جهادی انقلابی باید استفاده شود.
وی با اشاره به بیان رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم توجه به بحث جوان گرایی و انقلابی بودن در انتخاب مدیران ادامه داد: به نظر می‌رسد از این بیانات رهبری هم سوء برداشت می‌شود چرا که توصیه معظم له به معنی نادیده گرفتن و کنار گذاشتن تجربه، دانش و تخصص نیست.
او اظهار داشت: در قانون شهرداری آمده است که شهردار مکلف است معاملات شهرداری را با رعایت صرفه و صلاح شهر و شهرداری انجام دهد و از طرفی در قانون شوراها هم آمده که شورا باید معاملات شهرداری را با رعایت آیین نامه و صرفه و صلاح شهر تثبیت کند،کسی که قرار است مسئولیت کلانشهری مانند شیراز را بر عهده گیرد مکلف است که صرفه و صلاح شهر را رعایت کند که لازمه آن داشتن تجربه مدیریت و تخصص لازم است.
موسوی گفت: اگر فردی که به عنوان شهردار انتخاب می‌شود هیچ تجربه‌ای از فعالیت در این مجموعه نداشته باشد و هیچ مراحلی را در شهرداری طی نکرده باشد، نمی‌تواند نسبت به بسیاری از اتفاقاتی که در این مجموعه رقم می خورد نگاه کلی پیدا کند.
او ادامه داد: اساسا شهرداری با دیگر ادارات متفاوت است، در شهرداری شیراز ۲۵۰ خدمت ارائه می‌شود، شهرداران کلانشهرها هرچه دانش بیشتری در حوزه مدیریت شهری داشته باشد موفق‌تر خواهند بود.
وی افزود: برخی مواقع در گزینش یک کارشناس شهرداری بسیار سختگیری می‌شود، وقتی برای یک کارشناس شهرداری تا این میزان حساسیت نشان می‌دهیم قطعا شهردار باید تجربه و دانشی بیش از آن کارشناس داشته باشد تا بتواند مجموعه خود را مدیریت کند.
رئیس شورای پنجم شهر شیراز اظهار داشت: شهردار یک کلانشهر باید یک دوره حداقلی در شهرداری طی کرده باشد و حداقل یک دوره مدیریت کلان را نیز تجربه کرده باشد تا بتواند با سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها ارتباط برقرار کند.
موسوی اضافه کرد: شهرداری مجموعه‌ای است که نقش افراد در آن بسیار برجسته است و مدیریت در چنین مجموعه عظیمی کار ساده‌ای نیست و بنابراین کسی که می‌خواهد شهردار کلانشهر شیراز باشد باید حتما یک دوره مدیریتی و کارشناس را پشت سر گذاشته باشد.
وی افزود: نادیده گرفتن این موارد و ایجاد تغییر در آیین نامه انتخاب شهرداران با این رویکرد که می‌خواهیم جوان‌ها را بر سر کار بیاوریم مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

ثبت دیدگاه