• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

احکام شهرداران ۱۰ شهر استان فارس بزودی صادر می‌شود

  • 23 شهریور 1400 - 12:02
احکام شهرداران ۱۰ شهر استان فارس بزودی صادر می‌شود

مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری فارس گفت:‌ فرایند بررسی شرایط تخصصی و استعلام‌های شهرداران ۱۰ شهر استان فارس به پایان رسیده است و بزودی احکام مسئولیت آنها با امضای استاندار صادر می‌شود.

پرویز کهندل دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:‌ از ۱۱۴ شهر استان فارس، حدود ۸۰ درصد شوراهای اسلامی دوره ششم، شهردار منتخب خود را به استانداری فارس معرفی کرده‌اند.
وی اظهار داشت: در برخی شهرهای کوچک، شوراها همچنان در حال بررسی و رایزنی برای انتخاب شهردار مورد نظر هستند که در این میان، شورای برخی از این شهرها،‌ به خاطر قرار گرفتن در منطقه محروم و مشکلات احتمالی شهر، همچنان برای انتخاب شهردار می‌کوشند.

تعیین سرپرست چهار شهر بدون شورا
مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری فارس با اشاره به اینکه انتخابات شوراهای اسلامی دوره ششم در شهرهای سده و حسن آّباد اقلید، کامفیروز مرودشت و وراوی مهر به دلیل به حد نصاب نرسیدن داوطلبان برگزار نشد، گفت:‌ در اجرای ماده ۹۹ قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا در این شهرها که انتخابات برگزار نشده است، استاندار، جانشین شورای شهر تلقی و شهردار این شهرها از سوی استاندار منصوب می‌شود.
وی اظهار داشت:‌ هم اینک سرپرست شهرداری‌های این چهار شهر تعیین شده‌اند و صدور احکام انتصاب آنها در حال طی مراحل قانونی است.

 مکاتبه مستقیم بین وزارت کشور و شورای شهر شیراز در زمینه شهردار منتخب
کهندل در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت صدور حکم شهردار منتخب شیراز گفت:‌ بر اساس ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا، معرفی و انتصاب شهرداران منتخب مراکز استان‌ها در مکاتبه مستقیم میان وزارت کشور و شوراهای مرکز استان صورت می‌گیرد و احکام این شهرداران توسط وزیر کشور صادر می‌شود.
وی گفت: درباره شهردار منتخب شیراز هم باید گفت که وزارت کشور، نظر خود را به طور مستقیم به شورای اسلامی این شهر اعلام می‌کند.
وی یادآور شد:‌ دفتر شهری و شوراهای اسلامی استانداری فارس طبق قانون تنها در زمینه آموزش‌های مورد نیاز اعضای شورای اسلامی کلانشهر شیراز ورود می‌کند.

مهمترین اولویت شهرداران در دوره جدید
مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری فارس همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مهمترین اولویت‌های شهرداران منتخب ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر گفت:‌ بر اساس قانون، شهرداری‌ها نهاد مردمی و موسسه عمومی غیردولتی محسوب می‌شوند و شهردار مدیر شهری و بازوی اجرایی شورای شهر است.
وی ادامه داد: ارتقای سطح مبلمان شهری و زیباسازی، توسعه فضای سبز شهرها، توسعه و عمران شهر، ارتقای سطح خدمات عمومی، بهسازی معابر و آسفالت آنها، تدارک امکانات مورد نیاز شهری مانند ورزش و مسیرهای پیاده‌راه سلامت از سرفصل‌های کاری هر یک از شهرداران محسوب می‌شود که با توجه به شرایط شیوع کرونا، مقوله بهداشت و جمع آوری پسماند نیز اهمیت بسیاری دارد.
کهندل در عین حال گفت:‌ یک شهر خوب با انجام وظایف شهرداری و به طور همزمان تکالیف شهروندان محقق می‌شود؛ حقوق شهروندی در کنار تکلیف شهروندی است و زمانی که تکلیف شهروندی را انجام دهیم به صورت خودکار به حقوق شهروندی هم می رسیم و جز این امکان پذیر نیست.
وی اظهار داشت:‌ در این چارچوب، شهروندان هم باید به قوانین و مقررات احترام بگذارند و در زیبایی، رعایت استانداردهای ساخت و ساز و ضوابط شهری و تامین منابع مالی شهرداری با پرداخت به موقع عوارض مشارکت کنند.

ثبت دیدگاه